کد خبر: ۵۸۸۱۶
 

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان فارس گفت: هیچ گزارشی مبنی بر شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در این استان گزارش نشده و شایعات مطرح شده در این مورد کذب است و صحت ندارد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر منصور بستانیان» اظهار داشت: آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، بیماری انسانی محسوب می‌شود که تایید آن بر عهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه علوم پزشکی است.

وی، همچنین بر اعمال نظارت بر مراکز رسمی کشتار دام در استان فارس تاکید کرد و از بابت سلامت گوشت‌های کشتار شده در مراکز مجاز این استان به مردم اطمینان خاطر داد.

بستانیان افزود: ۲ نفر ناظر بهداشتی و شرعی در هر مرکز از ۳۳ کشتارگاه دام و ۱۴ کشتارگاه طیور دارای مجوز قانونی در استان فارس مستقر هستند و بر روند کشتار در این مراکز نظارت مستمر دارند.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان فارس بیان داشت: کشتار دام در حاشیه شهرها و جاده‌های این استان غیرقانونی است و دستگاه‌های ذی‌ربط از جمله شهرداری‌ها، دستگاه قضایی و دامپزشکی با این تخلفات برخورد قانونی خواهند کرد.

بستانیان از شهروندان و اهالی استان فارس درخواست کرد حتما گوشت مورد نیاز خود را از فروشگاه‌های معتبر تهیه و برای اطمینان از سلامت آن به مُهر کشتارگاه، تاریخ کشتار و اطلاعات درج شده بر روی لاشه توجه کنند.

وی ادامه داد: مردم و اهالی استان فارس می‌توانند هرگونه شکایت و گزارش‌های خود را در این زمینه برای پیگیری به سامانه ۱۵۱۲ اطلاع دهند.

بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان  (HPAI) بین پرندگان و انسان مشترک است، این نوع آنفلوانزا یکی از بیماری‌های به شدت واگیر و کشنده در پرندگان است که توسط ویروس نوع  A که تمایل زیادی به سلول‌های مخاطی و به ویژه دستگاه تنفس و دستگاه گوارش دارد، ایجاد می‌شود .

این بیماری در مواردی به سایر پستانداران نیز از طریق تماس مستقیم و غیر مستقیم با پرنده آلوده منتقل می‌شود، این ویروس علاوه بر پرندگان می‌تواند انسان، خوک، پستانداران دریایی، سنجاب و حتی گربه سانان مانند پلنگ و ببر را نیز آلوده کند، این بیماری به علت شدت تلفات بالا به طاعون پرندگان نیز مشهور است .

از اوایل دهه ۶۰ میلادی تاکنون موارد متعددی از این بیماری در بین طیور اهلی بسیاری از کشورها گزارش شده ولی بیشترین تنوع ویروس‌های آنفلوانزای پرندگان دربین پرندگان وحشی به ویژه پرندگان آبزی راسته اردک سانان مانند، اردک، غاز، قو و پرندگان کرانه‌زی مشاهده شده است .

 

نظر شما
ادامه