کد خبر: ۵۸۸۳

حکیم مهر - متخصصین آزمایشگاه اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی موفق به ایجاد روشی نوین برای تشخیص باکتری سالمونلا شدند.
رئیس آزمایشگاه دامپزشکی خراسان رضوی در این باره گفت: با تلاش متخصصان آزمایشگاه کشوری تخصصی کنترل کیفی مواد غذایی در مشهد و در یک بازه زمانی 3 ماهه تیم 5 نفره متشکل از کارشناسان این آزمایشگاه توانستند برای اولین بار در سطح کشور به این مهم دست پیدا کنند.


دکتر محمدحسین ناظم شیرازی اظهار داشت: بیماری سالمونلوز یکی از بیماری های مشترک بین انسان و حیوان می باشد که می تواند خسارات هنگفتی به صنعت پرورش دام وارد کرده و باعث بروز مشکلات عدیده بهداشتی درانسان گردد.
وی افزود: تشخیص این باکتری که از راه مواد غذایی آلوده به انسان منتقل می گردد به طور معمول و در روش های قبلی در محیط های کشت آزمایشگاهی صورت  می گیرد ولی با ابداع تکنیک های مولکولی و بکارگیری آن ها در تست های تشخیصی از این روش ها برای شناسایی باکتری یادشده استفاده شده است.
دکتر ناظم شیرازی گفت: دراین روش ردیابی و تکثیر ژنinvA سالمونلا که در ساختار ژنومی اکثر سالمونلاها یافت می شود در تشخیص باکتری بسیار کارآمد است و در روش جدید با استفاده از پروب های فلورسنت و پرایمرهای اختصاصی ژن invA با استفاده از تکنیک 5-Nuclease Rea time در زمان حداکثر 3 ساعت نسبت به استخراج و تکثیر ژن یادشده اقدام می گردد.
وی تصریح  کرد استفاده از این تکنیک می تواند علاوه بر کاهش زمان آزمایش باعث افزایش میزان حساسیت، ویژگی و دقت تست تشخیصی آزمایشگاهی در ردیابی سالمونلا در نمونه های مواد غذایی و سایر نمونه های مرضی گردد.

 

نظر شما
ادامه