کد خبر: ۵۸۸۷۷
تعداد نظرات: ۳ نظر

حکیم مهر: در فاز بهاره سال 99 طرح واکسیناسیون طیور بومی و روستایی، 24 میلیون قطعه طیور بومی و روستایی علیه بیماری نیوکاسل واکسینه شدند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، «دکتر محمدباقر مقدس» مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور سازمان دامپزشکی کشور اعلام کرد: از آنجا که بیماری نیوکاسل بعنوان زیان‌‌بارترین بیماری بومی طیور کشور همه‌ساله خسارات زیادی به صنعت طیور کشور وارد می کند و طیور بومی و روستایی یکی از عمده ترین مخازن این بیماری هستند؛ لذا کنترل این بیماری در طیور بومی و روستایی خط اول مبارزه و کنترل این بیماری خطرناک به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه در این راستا با وجود محدودیت ناشی از کرونا در کشور، همکاران دامپزشکی سراسر کشور در خرداد و تیرماه سال 99 توانستند 24 میلیون قطعه طیور بومی و روستایی را با واکسن نیوکاسل زنده مقاوم به حرارت، (تولیدی مؤسسه رازی) علیه بیماری نیوکاسل واکسینه نمایند افزود: بدیهی است از نتایج این واکسیناسیون می‌توان با جلوگیری از تلف شدن مرغ‌ها به تامین تخم مرغ و مرغ روستائیان و حذف مخازن ویروس نیوکاسل از انتقال بیماری نیوکاسل به واحدهای پرورش مرغداری‌های صنعتی نام برد.

 لازم به یادآوری است مرحله اجرای طرح پائیزه از نیمه دوم شهریور ماه شروع تا نیمه آبان‌ماه سال جاری ادامه خواهد یافت.

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۲
0
1
در دل محدودیت ها و مشکلات کرونا، همکاران دامپزشکی را برای واکسیناسیون مرغ ها به روستاها روانه می شوند!!!!؛ لطفا توجیه اقتصادی این رابطه را بیان کنید. به نظر شما این قضیه اینقدر مهم است که سلامت همکاران دامپزشکی در معرض تهدید قرار گیرد؟؟؟
با تشکر
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۱:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۲
طرح واکسیناسیون طیور بومی با هدف افزایش سطح ایمنی طیور بومی و کاهش خطرات انتقال بیماری به واحدهای صنعتی انجام می شود بنابراین باید با کاهش ایجاد کانون در واحدهای صنعتی توجیه اقتصادی آن سنجیده شود. رعایت پروتکل های بهداشتی در کنار اینکه اکثرا طرح در فضای آزاد انجام می شود باعث از بین رفتن امکان ابتلا می گردد.
ولی عابدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
1
0
ضمن تقدیر و تشکر؛ این طرح می تواند باعث کاهش تعداد کانونها در واحدهای صنعتی گردد و در نهایت باعث ایجاد صرفه اقتصادی شود اما به نظر اینجانب باید هدفمند تر انجام گردد. مثلا در اطراف واحدهای صنعتی درگیر یا غیر درگیر بیماری تا شعاع مشخص و البته متناسب با وضعیت بیماری و منطقه، واکسیناسیون انجام گیرد و در البته مهم تر از همه این مسائل باید رعایت مسائل بیوسکوریتی در اولویت قرار گیرد. چه بسا واکسیناسیون در واحد های اطراف و خود واحد صنعتی صورت گیرد ولی به دلیل عدم رعایت مسائل بیوسکوریتی توسط مرغدار یا کارگران، بیماری وقوع یابد.
نظر شما
ادامه