کد خبر: ۵۸۹۱۶
تعداد نظرات: ۶ نظر

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان گفت: سلامت جامعه باید اولویت نخست همه دستگاه‌ها باشد و همه برای تحقق این موضوع مهم و حیاتی تلاش ‌کنند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «حسین خوش اقبال» عصر یکشنبه در کارگروه اجتماعی فرهنگی سلامت زنان و خانواده اظهار داشت: ویروس کرونا نباید موجب شود فعالیت دستگاه‌ها تعطیل شود بلکه همه امور باید با جدیت و به موقع اجرایی شده و انجام هیچ کاری بر زمین نماند.

وی با بیان اینکه با وجود اعتبارات کم اما با پیگیری‌ها و تلاش بیشتر می‌توان بسیاری از امور را به سرانجام رساند، اضافه کرد: همه قوا در کشور و زیرمجموعه‌ها در این راستا تلاش می‌کنند با وجود تحریم‌ها و شیوع کرونا و کمبود منابع مالی با تدبیر و برنامه‌ریزی در کنار مردم باشند البته لازمه این کار داشتن انرژی، توان و انگیزه مضاعف در کارکنان دستگاه‌ها است.

خوش اقبال یادآور شد: بنا به دستور استاندار کردستان بازدیدهای سرزده از ادارات به منظور ارزیابی رعایت پروتکل‌های بهداشتی صورت می‌گیرد که در صورت عدم رعایت با مدیران دستگاه مربوطه برابر قانون برخورد می‌شود چون مسوولیت رعایت پروتکل‌ها و سلامت کارکنان دستگاه‌ها برعهده مدیر است و تخلف از این توصیه‌ها پذیرفتنی نیست.

مدیرکل دامپزشکی کردستان هم در این نشست با اشاره به شرایط کشتارگاه‌های دام در استان گفت: از سال ۹۳ قرار بر این بود کشتارگاه‌های سنتی جمع‌آوری و کشتار دام تنها در کشتارگاه‌های صنعتی انجام شود اما بیشتر مصوبات در این زمینه اجرایی نشده است.

«دکتر مجتبی ورمقانی» با بیان اینکه اخیرا در قروه که هیچ کشتارگاهی در آنجا وجود ندارد شاهد افزایش کشتارهای غیربهداشتی هستیم، افزود: ۲۱ مصوبه برای ایجاد اتاق پشت سردخانه در کشتارگاه‌ها داشته‌ایم که به جز کشتارگاه دیواندره هیچکدام از کشتارگاه‌ها آن را رعایت نکرده‌اند.

وی با بیان اینکه شهرداری‌ها پیمانکار و متولی کشتارگاه‌ها هستند، اضافه کرد: شهرداران متعهد شده بودند یک ماهه اتاق پشتی سردخانه ها را ایجاد کنند اما این قول با اینکه پیشتر هم بارها داده شده هنوز اجرایی نشده است.

ورمقانی اظهار داشت: دستور پلمپ قضایی کشتارگاه‌های مریوان، سروآباد و بیجار گرفته شده و فرصتی یک ماهه به آنها داده شده اما تاکنون یک قدم در این راستا برداشته نشده است.

مدیر سلامت و محیط کار دانشگاه علوم پزشکی کردستان هم در این نشست گفت: کشتارگاه‌ها نیاز به ساماندهی دارند و نواقص ساختاری و بهداشتی متعدد در آنها مشاهده شده است.

ابراهیمی افزود: در صورت عدم ساماندهی کشتارگاه‌ها شاهد عوارض متعدد بهداشتی از جمله بروز بیماری‌های مشترک میان دام و انسان، آلودگی آب و خاک، ‌ دفع غیر بهداشتی در محیط، تهدید سلامت شاغلین در کشتارگاه‌ها و عدم تحویل گوشت بهداشتی خواهیم بود.

وی اضافه کرد: کشتارگاه‌های صنعتی سنندج، سقز و بانه ساختار مناسبی دارند که با رفع نواقص می‌توانند تبدیل به کشتارگاه‌های صنعتی مناسبی شوند اما سایر کشتارگاه‌ها نواقص عدیده‌ای دارند که امکان ساماندهی در آنها را نیز نا ممکن کرده است.

ابراهیمی با بیان اینکه اکثر این کشتارگاه‌ها فاقد اتاق پشتی سردخانه، تصفیه خانه فاضلاب، آب شرب بهداشتی، تاسیسات بهداشتی هستند و در آنها بهداشت فردی رعایت نمی‌شود، خواستار توجه جدی متولیان امور به رفع نواقص این واحدها با هدف حفظ سلامت مردم شد.

وی همچنین با اشاره به طغیان بیماری‌ها و اینکه در سه سال اخیر این رویه در کردستان کاهش یافته و امسال به کمترین میزان خود رسیده است، افزود: منشا بخش زیادی از طغیان یا اپیدمی بیماری‌ها مرتبط با آب‌های آلوده است چون‌ هدایت فاضلاب روستاها به پایین دست صورت می‌گیرد که چاه‌های آب قرار دارند و این موجب طغیان بیماری می‌شود.

ابراهیمی با اشاره به اینکه ۳۰ درصد روستاهای استان تحت پوشش آب و فاضلاب نیستند، یادآور شد: ‌آزمایشات باکتریولوژی بر روی آب روستایی مشخص کرد که ۱۱ درصد این آب‌ها غیرقابل شرب بوده است.

 
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
Switzerland
|
۰۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
65
2
مدیرکل کردستان فردی جهادگر و پرتلاشند که به دور از حاشیه و تبلیغات مشغول خدمت به مردم اند.
برایشان آرزوی سلامتی دارم.
پاسخ ها
دامپزشک
| Netherlands (Kingdom of the) |
۰۹:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
انشاا.. که همینطوره!
ناشناس
| Germany |
۰۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۵
چقدر منفی دادن
آشنا
| Germany |
۰۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
میگم اون بیست تن مرغ رو چرا به تعزیرات ندادین واسه جریمه ولی یه کیلو گوشت قصابی میره تعزیرات و دادگاه؟؟؟؟
...........................
شهروند
|
United States of America
|
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
7
1
دکتر ورمقانی شاید تنها مدیرکل عملیاتی دامپزشکی کشور باشد. نظارت و کنترل بر مراکز عرضه سطح استان انصافا جای تحسین دارد.
با کسی نعارف ندارد. چه بخش خصوصی و چه دولتی.
آفرین از این همه پشتکار. تشویقش کنید. لطفا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
6
2
آفرین به این همت و اراده
نظر شما
ادامه