کد خبر: ۵۸۹۳۷

محققان کانادایی برای اولین بار موفق به شناسایی دایناسوری شده‌اند که مبتلا به سرطان پیشرفته استخوان بوده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از مهر، گروهی از پژوهشگران با استفاده از روش‌های پزشکی پیشرفته مورد استفاده برای تشخیص سرطان در انسان‌ها توانسته‌اند از رشد غیرعادی استخوان‌های پای یک دایناسور مطلع شوند و به این جمع بندی برسند که دایناسور یادشده به سرطان پیشرفته مبتلا بوده است.

دایناسوری که به سرطان مبتلا بوده، Centrosaurus apertus نام دارد و از خانواده دایناسورهای Triceratops است. این دایناسورها بین ۷۶ تا ۷۷ میلیون سال قبل زندگی می‌کردند و فسیل دایناسور مبتلا به سرطان در سال ۱۹۸۹ در آلبرتا شناسایی شده بود. اما تا به حال علت وضعیت غیرعادی استخوان پای وی مشخص نشده بود.

دانشمندان قبلاً تصور می‌کردند علت این مساله شکستگی پای این دایناسور بوده که بعداً بهبود یافته، اما تحقیقات مشترک متخصصان آسیب شناسی، رادیولوژی و جراحی ارتوپدی و نیز متخصصان بیماری‌های دایناسورها حقیقت موضوع را آشکار کرد. بدین منظور استخوان مشکوک سی تی اسکن شد و سپس به قطعات باریکی تقسیم شد تا در زیر میکروسکوپ مورد مطالعه قرار بگیرد.

سرطانی که این دایناسور به آن مبتلا بوده استئوسارکوم نام دارد که می‌تواند استخوان‌های انسان‌ها و حیوانات را آلوده کند و معمولاً باعث رشد غیرعادی استخوان‌های انتهای پا می‌شود.

منبع: نیواطلس
نظر شما
ادامه