کد خبر: ۵۸۹۴۵

یک جامعه شناس گفت: افراد به منظور کاستن از بار تنهایی و همچنین پر کردن اوفات فراغت شان به نگهداری از حیوانات خانگی روی آوردند .

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر حامد بخشی» با اشاره به اینکه نگهداری از حیوانات خانگی از دیرباز و از هنگامی که پدیده آپارتمانی نشینی نیز رواج نداشته وجود داشته است، اظهار کرد: در گذشته در حیاط و یا پشت بام خانه‌ها حیواناتی مانند مرغ، خروس، غاز و گاهی بزغاله و بره نگهداری می‌شدند به خصوص در پشت بام خانه‌ها وجود کبوترخانه‌هایی رایج بود. این پدیده کبوتربازی مختص به جوامع شرق است و در غرب چنین چیزی هیچ‌وقت خیلی رواج نداشته است .

وی با اشاره به اینکه آپارتمان‌نشینی نوع حیوانات خانگی را متفاوت کرده است، افزود: در حال حاضر با ظهور پدیده آپارتمان‌نشینی، نگهداری از حیوانات خانگی عمدتا شامل سگ و گربه می‌شود، البته حیواناتی مانند مرغ عشق و فنچ نیز در این دسته‌بندی جای می‌گیرند اما امروزه در جامعه ما واژه حیوانات خانگی بیشتر به سگ و گربه اطلاق می‌شود. در کشور ما حاکمیت نیز تا حدی نسبت به نگهداری از این حیوانات در منازل حساسیت دارد چرا که نگهداری از این حیوانات در خانه با احکام دین اسلام تناقض دارد .

این جامعه شناس با بیان اینکه مهم ترین عامل بروز پدیده نگهداری از سگ و گربه در منازل تقلید از غرب است، خاطرنشان کرد: دیگر عامل ظهور این پدیده افزایش تنهایی افراد است، انسان امروز نسبت به گذشته تنهاتر شده است، همچنین در گذشته تمام اعضای خانواده درگیر مشغله‌های کاری خود بودند و به مانند امروز قسمتی از کارها به وسیله تکنولوژی تسهیل نمی‌شد، اما در جامعه امروز هم میزان تنهایی افراد و هم به دلیل پیشرفت تکنولوژی میزان فراغت افراد افزایش یافته است؛ به عنوان مثال یک خانم خانه‌دار از هنگامی که همسرش به سر کار می‌رود، سعی می‌کند با انجام کارهایی نظیر بیرون رفتن و استفاده از فضاهای مجازی و ابزارهای ارتباطی سر خود را گرم کند، اما فضای مجازی هرگز نمی‌تواند جایگزین روابط فیزیکی باشند.

وی اضافه کرد: رابطه فیزیکی یعنی دیدن و ارتباط داشتن با موجودی زنده در محیطی که در آن تنفس می‌کنیم و با او در آن مکان هم‌حضوری داریم که این هم‌حضوری با موجودی دیگر امری بسیار لازم و ضروری است، لذا این تنهایی و فراغتی که در بسیاری از جامع امروزی به وجود آمده باعث شده تا افراد به نگهداری از حیوانات خانگی روی آورند تا با این وسیله از بار تنهایی خود بکاهند .

این استاد دانشگاه ضمن اظهار این عقیده که خانم‌ها بیشتر از مردان تمایل به نگهداری از حیوانات خانگی دارند، بیان کرد: در گذشته معمولا زوجین در فاصله اندکی پس از ازدواج اقدام به فرزندآوری می‌کردند و بدین صورت تمام وقت آنها صرف رسیدگی به کودکانشان می‌شد و دیگر فرصتی برای نگهداری و رسیدگی به سگ و گربه باقی نمی‌ماند؛ لذا تحلیل من این است که شرایط اجتماعی جدید که به خاطر سبک زندگی و در دسترس قرارگیری تکنولوژی، موجب بروز تنهایی و فراغت شده و مساله فراغت خود نیز تنهایی را تشدید می‌کند، این مساله باعث شده که افراد به دنبال این باشند تا با موجودی زنده ارتباط بگیرند و با او تعامل برقرار کنند و بسیاری افراد به منظور حل این مشکل نگهداری حیوانات خانگی را برمی‌گزینند.

وی افزود: به همین خاطر حتی برخی از روانشناسان به سالمندانی که ناگزیر مجبور به تحمل تنهایی‌اند، گزینه نگهداری از حیوانات خانگی را پیشنهاد می‌کنند و در مورد این افراد حضور حیوان خانگی و تعامل با او هم از بروز بیماری‌هایی مانند آلزایمر جلوگیری و هم حس تنهایی و افسردگی را کم می‌کند .

این جامعه‌شناس عنوان کرد: من فکر می‌کنم در جوامع امروزی نگهداری از حیوانات خانگی پاسخی مناسب به مشکل تنهایی افراد است؛ به عنوان مثال در مورد افراد مسن ما نمی‌توانیم راه‌حل را در پیدا کردن یک شریک زندگی برای آنها بیابیم؛ چراکه این راه‌حل، زمان‌بر است، ضمن اینکه نگهداری از حیوان که از انسانها حرف‌شنوی دارد، بسیار راحت‌تر و کم خطرتر از زندگی با انسانی است که ما او را نمی‌شناسیم و طول می‌کشد تا با او به تعامل سازنده برسیم، همچنین ساختار فرهنگی و اجتماعی ما نمی‌پذیرد که دو نفر به صورت آزمایشی با یکدیگر هم‌خانه شوند، تمامی این علل افراد را به سمت نگهداری از حیوانات خانگی سوق می‌دهد .

 
نظر شما
ادامه