کد خبر: ۵۸۹۴۷

مدیرکل امور مالیاتی آذربایجان‌غربی با اشاره به ابلاغ دستورالعمل تبصره ۱۰۰ قانون مالیات های مستقیم از طرف سازمان مالیاتی در خصوص توافق سالیانه با اصناف گفت: گروه های دوم و سوم مشاغل که مجموع فروش کالا و خدمات آنها در سال گذشته حداکثرتا ۹ میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال بود، مشمول استفاده از مزایای این دستورالعمل هستند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «حسن کوماسی» روز سه شنبه افزود: مؤدیان مشمولی که خواهان استفاده از شرایط مالیات مقطوع برای عملکرد  سال گذشته هستند، می توانند به جای تسلیم اظهارنامه، نسبت به تکمیل فرم طراحی شده برای توافق تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات های مستقیم اقدام کنند.

وی اضافه کرد: آن دسته از صاحبان مشاغل نیز که میزان فروش کالا و خدمات آنها در سال گذشته بیش از ۹ میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال بود، از شمول مالیات مقطوع خارج هستند و باید برای عملکرد خود، اظهارنامه متکی بر اسناد و مدارک ارائه کنند.

مدیرکل امور مالیاتی آذربایجان‌غربی با بیان اینکه مالیات عملکرد سال گذشته صاحبان مشاغل بر مبنای مالیات عملکرد سال ۱۳۹۷ به صورت مقطوع تعیین می شود، بیان کرد: مؤدیان مشمول باید قبل از استفاده از مزایای مالیات مقطوع عملکرد سال ۱۳۹۸، از مبلغ مالیات عملکرد سال ۱۳۹۷ خود از طریق سوابق در اختیار مثل اوراق قطعی و تشخیص ۹۷ و سامانه های مالیاتی، مطلع شده و سپس نسبت به اعمال ضرایب افزایشی تعیین شده اقدام کنند.

وی اظهار کرد: صاحبان مشاغلی که مالیات عملکرد سال ۱۳۹۷ آنها از صفرتا ۲۵ میلیون ریال است، در صورت درخواست استفاده از دستورالعمل تبصره ۱۰۰ قانون مالیات های مستقیم، بدون هیچ افزایشی، به همان میزان  مالیات سال ۱۳۹۷، مالیات مقطوع خود را می پردازند.

کوماسی در تشریح ضرایب افزایشی مالیات مقطوع عملکرد سال ۱۳۹۸  اظهار داشت: این ضریب برای مؤدیانی که مالیات عملکرد سال ۱۳۹۷ آنها بین ۲۵ تا ۵۰ میلیون ریال است، با ۴ درصد افزایش، مالیات از ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون ریال با ۸ درصد افزایش و مالیات بیش از۱۰۰ میلیون ریال نیز با ۱۲ درصد افزایش نسبت به مالیات عملکرد سال ۱۳۹۷محاسبه و قطعی می شود.

وی افزود: مشاغلی که سال ۱۳۹۸، اولین سال فعالیت آنهاست همچنین کسانی که در سال ۱۳۹۸ اقدام به خرید سکه از بانک مرکزی کرده اند، مشمول دستورالعمل تبصره ۱۰۰ قانون مالیات های مستقیم نیستند و باید اظهارنامه تسلیم کنند.

وی در خصوص شرط استفاده صاحبان مشاغل پزشکی، پیراپزشکی و داروسازی و دامپزشکی از امکان مالیات مقطوع عملکرد سال ۱۳۹۸ گفت: این مشاغل علاوه بر فروش کالا و خدمات سالانه تا سقف ۹ میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال تنها در صورت اجرای تبصره قانون بودجه در خصوص ثبت نام سامانه فروشگاهی (کارتخوان بانکی)، مجاز به استفاده از دستورالعمل تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات های مستقیم هستند.

مدیرکل امور مالیاتی آذربایجان غربی اضافه کرد: امکان تقسیط مالیات مقطوع در اقساط پنج گانه نیز وجود دارد.

کوماسی با تاکید بر اینکه مؤدیان مشمول جهت استفاده از شرایط توافق مالیاتی، اختیار دارند، بیان کرد: صاحبان مشاغلی که تمایل به استفاده از شرایط این دستورالعمل را دارند، باید از طریق سیستم الکترونیکی و از طریق پایگاه اینترنتی http://tax.gov.ir مراتب را به سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کنند.

مالیات، یکی از مهمترین منابع درآمدی کشورهای مختلف در دنیاست و در ایران نیز، سهم بسزایی در درآمدهای دولتی دارد.

میزان مالیات پرداختی در آذربایجان غربی بین ۱۰ هزار تا ۱۵ هزار میلیارد ریال طی سال های اخیر بوده که حدود یک درصد درآمد مالیاتی استان های کشور را به خود اختصاص داده است.

 

نظر شما
ادامه