کد خبر: ۵۸۹۷۱
تعداد نظرات: ۴۳ نظر
گفت‌وگوی حکیم مهر با نخستین رئیس سازمان نظام دامپزشکی کشور:
«دکتر مسعود هاشم‌زاده» افزود: اساس کار ما نادرست شکل گرفته است. وقتی چیزی از پایه غلط است، هر چقدر هم کار کنید و آن را بزک کنید، چون نمی‌تواند درست شکل بگیرد، هر چقدر هم جلوتر می‌رود، این وضعیت بدتر اندر بدتر می‌شود ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: «ماهیت دولتی نظام دامپزشکی یکی از اشکالات اساسی آن و به قول معروف نوعی نقض غرض است»؛ این را نخستین رئيس سازمان نظام دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران به حکیم مهر می‌گوید.

 «دکتر مسعود هاشم‌زاده» ادامه می‌دهد: «یکی دیگر از نقص‌های بزرگ قانون که هنوز هم وجود دارد این است که وظایف مشخصی برای نظام دامپزشکی معین نشده است؛ وظایف نظام عمدتاً در حوزه همکاری و همکاری و همکاری است، به شکلی که ما خیلی جاها کارها را با خواهش و التماس یا ارتباطات شخصی پیش می‌بریم.»

وی ضمن انتقاد از نحوه اجرایی شدن ماده ۱۹ آیین‌‌نامه نظارت بهداشتی دامپزشکی، تصریح می‌کند: «باید ساختاری را طراحی کنیم که تولیدکننده به دامپزشکی که تبحر، آشنایی و علم آن را دارد التماس و از او خواهش کند که تو بیا و هر مقداری که پول می‌خواهی بگیر اما محصولات من را کنترل کن تا من مرغ غیربهداشتی را وارد بازار نکنم، چون اگر وارد شود، جریمه‌های چند صد برابری باید پرداخت کنم.»

حکیم مهر: آقای دکتر، شما اولین رئیس سازمان نظام دامپزشکی کشور هستید. به فاصله چه سال‌هایی این مسئولیت را به عهده داشتید؟

بله، اولین دوره بعد از تصویب قانون بین سال‌های ۷۶ تا ۸۰ و به مدت تقریبا ۴ سال بنده مسئولیت نظام دامپزشکی را به عهده داشتم.

حکیم مهر: مهمترین دستاوردهایی که در این ۴ سال به دست آوردید، چه بود؟

مسئولیت اولیه من راه‌اندازی خود تشکیلات بود، چون هیچ چیزی وجود نداشت؛ فقط یک کاغذ بود و یک مصوبه مجلس به علاوه یک حکم که رئیس جمهور وقت صادر کردند. بعد از برگزاری انتخابات ۳ نفر که کاندید شده بودند، از طرف شورای مرکزی برای ریاست نظام دامپزشکی انتخاب شدند که نهایتاً اسم بنده به‌عنوان مسئول نظام دامپزشکی پذیرفته شد.

اولین وظیفه ما راه‌اندازی تشکیلات بود. از پیش‌بینی ساختمان و جا و جذب پرسنل تا تدوین آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌هایی که قانون‌گذار مشخص کرده بود که باید قوانین اجرایی نوشته می‌شد؛ مثلا در قانون آمده بود که آیین‌نامه شورای عالی انتظامی باید به تصویب دولت برسد. تهیه این آیین‌نامه و پیگیری تصویب آن در هیات دولت یا دستورالعمل‌هایی که برای انتخاب نظام دامپزشکی استان‌ها بود، باید از کانال وزارت جهاد کشاورزی رد می‌شد. همین مراحل قانونی و تصویب‌نامه‌هایی که بعداً باید به تصویب وزیر یا دولت می‌رسید.

همه اینها در آن زمان تهیه شد؛ مراحل قانونی خود را طی کرد و انتخابات نظام دامپزشکی در سراسر کشور برگزار شد. البته چون انتخابات سراسری هم نداشتیم، باید به تک‌تک استان‌ها می‌رفت و تک‌تک این انتخابات را برگزار می‌کردیم و شورای نظام دامپزشکی در آن به وجود می‌آمد؛ این کار هم در آن زمان انجام شد.

حکیم مهر: در واقع دوره‌ی شروع از صفر بوده است.

بله، شروع همه چیز از پایه و از صفر بود. تشکیل شورای عالی انتظامی کشوری و شورای انتظامی استانی در دستور کار بود و مراحل قانونی خود را داشت که آنها هم شکل گرفت. ساختار بودجه‌ای بود که باید تدوین می‌شد. ما ردیفی را از مجلس گرفتیم که در ردیف برنامه و بودجه بیاید. همچنین ردیفی را گرفتیم که هم کمک‌های دولت در آن مشخص باشد و هم اطلاعاتی که نظام دامپزشکی به صورت متمرکز علاوه بر آن حق عضویت‌ها و... از نظر مالی باید طی می‌کرد.

خود فرآیند عضوگیری هم بود، کمااینکه آن موقع کسی عضو نظام نبود. همچنین تلاش شد که دامپزشکان سایر رده‌های دامپزشکی عضو شوند و کارت عضویت بگیرند و اعضای سازمان نظام دامپزشکی جلو بیایند. یادم است تا اواخر دوره، نزدیک به ۱۲ هزار نفر عضو سازمان نظام شدند.

در حوزه مسائل رفاهی نیز تشکیل تعاونی‌های مسکن را در تهران و سایر استان‌ها داشتیم. همچنین مجوز انتشار نشریه‌ی نظام دامپزشکی را به صورت فصلنامه گرفتیم. آن زمان خیلی فضاهای مجازی و شبکه‌ها و... متداول نبود اما مقدماتی در این خصوص بررسی شد.

در آن سال‌ها شورای مرکزی کمیته‌های متعددی را تصویب کرد و کمیته‌های تخصصی شکل گرفتند که به حوزه‌های تخصصی اعم از بیماری‌های دام، طیور، حوزه‌های دارویی و مسائل دیگر ورود کنند. در نهایت بر اساس آن یک آیین‌نامه‌ شکل گرفت، احکامی گرفتند و کارها صورت می‌گرفت.

حکیم مهر: از دوره بعد از خودتان تا امروز را چطور ارزیابی می‌کنید؟ آیا از نظر شما، سازمان نظام دامپزشکی تا امروز به اهداف خود رسیده است؟

ببینید، در همان دوره هم قانون در متن خود اشکالاتی داشت. ما کمیته‌ای را تشکل دادیم که در قانون اصلاحیه بزنیم تا مراحل دولت و مجلس را طی کند و اصلاح شود.

حکیم مهر: چه اشکالاتی؟

یکی از بزرگترین اشکالات این بود که ماهیت نظام دامپزشکی عمدتاً دولتی بود. نماینده‌های دولت در آن زیاد بود و به قول معروف نوعی نقض غرض بود. اکثریت اعضای شورای مرکزی یعنی ۸ نفر از ۱۷ نفر نماینده‌های دولت بودند که این عین نقض غرض است و باید خصوصی‌تر و از چنبره دولت خارج شود.

یکی دیگر از نقص‌های بزرگ قانون که هنوز هم وجود دارد این بود که وظایف مشخصی برای نظام دامپزشکی معین نکرده بودند. وظایف نظام عمدتاً در حوزه‌ی همکاری و همکاری و همکاری بود. اگر متن قانون را مطالعه کنید، تصدیق خواهید کرد که وظایف مشخص و صریحی به نظام دامپزشکی نداده بودند؛ به شکلی که ما خیلی جاها کارها را با خواهش و التماس پیش می‌بردیم یا ارتباطات شخصی بود که باعث می‌شد کار پیش برود، اگر نه قانون‌گذار وظیفه شاخصی را به نظام نداده بود. این دو نقیصه خیلی مهم بودند. در سال‌های بعد قوانینی را تصویب کردند که متاسفانه کار را بدتر کرد.

حکیم مهر: چه قوانینی؟

یک‌سری وظایف خاص حاکمیتی را آوردند و یک بام و دو هوا کردند. بخشی از وظایف به سازمان دامپزشکی و بخشی به نظام دامپزشکی سپرده شد و متاسفانه باز آن اصلاحی که باید به شکل درست صورت می‌گرفت، نگرفت. دولت و مجلس یک سری مسائل را مطرح و مصوباتی را ارائه کردند که از نظر من کار درستی صورت نگرفت. به قول معروف اصل قانون سازمان نظام تغییری نکرد؛ مصوبات بعدی هم که برای همه نظام‌های کشاورزی، دامپزشکی و... بود که کمی اوضاع آشفته را آشفته‌تر کرد.

حکیم مهر:‌ به ترکیب شورا در سال‌های گذشته و دولتی بودن آن اشاره کردید. اما مساله‌ای که وجود دارد این است که همین امروز هم این معضل وجود دارد. یعنی امروز هم ترکیب شورای مرکزی سازمان نظام دامپزشکی ۱۷ عضو دارد که ۸ عضو آن انتصابی و ۹ عضو دیگر انتخابی هستند که این مساله، باعث بروز برخی انتقادات درخصوص حرکت نظام دامپزشکی به سمت دولتی شدن شده است، ارزیابی شما از این مساله چیست؟

بله، دقیقاً. آن زمان باید اصل مطلب در خود قانون اصلاحیه می‌خورد.

حکیم مهر: شما در این خصوص چه کردید؟

اواخر دوره بنده یعنی در سال ۸۰ پیش‌نویس اصلاحیه آماده اما به دوره دوم مدیریت نظام دامپزشکی کشیده شد که متاسفانه پیگیری نشد یا دچار وقفه شد. در دوره‌های بعد هم هرکس به سلیقه خود مدیریت کرد و آن مساله مهم، مسکوت ماند. همانطور که خودتان می‌دانید وقتی یک مساله در دستور کار مجلس به شکل منظم و مرتب پیگیری نشود، عقب می‌افتد و گاهی هم ممکن است مثل این مورد در فرایند کار فراموش شود. به هر حال نشد و ماند.

حکیم مهر:‌ راهکار امروز چیست؟

به نظر من قانون سازمان نظام دامپزشکی و همینطور سایر مقررات بعدی که به نوعی تدوین شده، نیاز به یک بازنگری و جامع‌نگری دارد. سازمان نظام دامپزشکی در سایر کشورها هم به‌عنوان یک سیستم قضایی حرفه‌ای کار می‌کند؛ آن هم در مسائلی که مربوط به شغل و حرفه ماست.

در ایران مثلاً صدور پروانه‌ها به عهده نظام دامپزشکی است که ارتباط زیادی به نظام ندارد، بلکه خود سازمان دامپزشکی یا مجامع صنفی باید مسئول آن باشند نه نظام دامپزشکی که خود یک اتوریته بالادستی دارد. باید جایی متولی باشد که اگر اختلالی ایجاد شود یا حق کسی از بین رود یا فردی در حیطه‌ای که به او کار سپردند، درست عمل نکند و بخواهد برخوردهای قانونی کند، بتواند.

حکیم مهر:‌ اخیرا یک نظرسنجی در پایگاه خبری حکیم مهر قرار گرفت که نتیجه آن، رای اکثریت شرکت کنندگان به عملکرد ضعیف سازمان نظام دامپزشکی بود. وقتی به صورت چهره به چهره با اعضا صحبت می‌کنیم، نتیجه تفاوت چندانی ندارد و با اینکه همکاران سازمان نظام دامپزشکی زحمات زیادی می‌کشند، اما حداقل این است که این دستاوردها برای اعضای سازمان ملموس نیست. به نظر شما مشکل چیست؟

این یک داستان قدیمی است که ما از خیلی وقت پیش و حداقل ۲ دهه قبل با آن درگیر بودیم. مساله اینجاست که ساختار دامپزشکی بخش غیردولتی ما به شکل نادرست شکل گرفته است. در سال ۷۳ که آیین‌نامه ماده ۱۰ قانون سازمان دامپزشکی از سوی دولت تصویب و بعد از آن هم دستورالعمل‌های آن نوشته شد، مسیر نادرستی شکل گرفته است؛ در واقع مسیر دامپزشکی غیردولتی متناسب با آن چیزی که در دنیا هست، اتفاق نیفتاده است.

حتی زمانی که یک گروه تخصصی از طرف OIE برای انجام یک طرح مطالعاتی آمدند و ماهیت دامپزشکی بخش غیردولتی ما را مطالعه کردند، آنها هم به شکل‌گیری نادرست تشکیلات خصوصی ما اذعان کردند و در مورد آن گزارش مبسوطی نوشتند.

اساس کار ما نادرست شکل گرفته است. وقتی چیزی از پایه غلط است، هر چقدر هم کار کنید و آن را بزک کنید، چون نمی‌تواند درست شکل بگیرد، هر چقدر هم جلوتر می‌رود، این وضعیت بدتر اندر بدتر می‌شود. آسیب‌های آن هم آسیب حرفه‌ای به خود ما هست و هم آسیب بهداشتی عمومی دارد. به‌عنوان مثال اساس قضیه دامپزشکی حرفه‌ای، رقابتی نیست. اما در قانون ما به شکلی طراحی شده که رقابتی باشد. یعنی من دامپزشک با شما رقابت می‌کنم در اینکه از نظر دامپزشکی فارم شما را من بگیرم و شما رقابت می‌کنید که فارم من را بگیرید. در این رقابت اخلاق نادرست و رفتار غیرحرفه‌ای هم مطرح می‌شود و هر کسی که مقیدتر باشد، عقب‌تر می‌افتد و هر کسی که بی‌پروا باشد، معمولاً جلو می‌افتد؛ چون پایه نادرست است، لذا نمی‌شود.

حکیم مهر:‌ به نظر می‌رسد یکی از پایه‌های نادرست دیگر، بحث ماده ۱۹ آیین‌نامه نظارت بهداشتی دامپزشکی است. نظر شما در این خصوص چیست؟

شرایط کاری مسئولین فنی که برای واحدهای دامپروری یا کشتارگاه و مراکز فراورده‌های خام دامی کار می‌کنند، از پایه‌ی کار اشکال دارد. به فلان کشتارگاه می‌گوییم مسئول را باید ما معین کنیم و حقوق را تو بدهی؛ مشخص است که آخر کار چه پیش می‌آید. همه چیز نادرست شکل گرفته است و زمانی که نادرست شکل گرفته، هیچ‌کس نمی‌تواند در جایگاه خود رسالت خود را به عهده بگیرد.

مسئولیت سلامت غذا و فراورده‌های خام دامی با تولیدکننده است. ما الان مثلا به مسئول فنی گفتیم که نظارت کند تا اگر فرض کنیم یک محصول کشتارگاهی ناسالم بیرون آمد، دامپزشک به آن رسیدگی کند. در صورتی که مسئول سلامت یک فراورده با تولیدکننده است. باید ساختاری را طراحی کنیم که تولیدکننده به دامپزشکی که تبحر، آشنایی و علم آن را دارد التماس و از او خواهش کند که «تو بیا و هر مقداری که پول می‌خواهی بگیر اما محصولات من را کنترل کن تا من مرغ غیربهداشتی را وارد بازار نکنم، چون اگر وارد شود، جریمه‌های چند صد برابری باید پرداخت کنم». این خیلی متفاوت است تا اینکه کشتارگاهی به دامپزشک مسئول فنی بگوید «یا اینکه من می‌گویم عمل کن، یا برو بیرون»؛ یا بگوید «من این پول را به تو می‌دهم و تو نیا». متاسفانه مواردی که ما شاهد آن هستیم.

حکیم مهر: سوال بعدی در خصوص میزان شفافیت مالی نظام دامپزشکی طی سال‌های اخیر است. اعضای نظام دامپزشکی حق عضویت پرداخت می‌کنند و حق آنهاست که بدانند این مبالغ پرداختی در کدام بخش‌ها مصرف می‌شود. درست است که سازمان نظام دامپزشکی هزینه دارد اما تا الان بیلان مالی شفافی ارائه نشده که این باعث نارضایتی شده است. نظر شما چیست؟

شورای مرکزی معمولا یک نفر را به‌عنوان خزانه‌دار انتخاب می‌کند. خزانه‌دار یک فرد مستقل است و قاعدتا هم نباید زیر نظر رئیس باشد. بلکه فرد مستقلی است که بر مسائل نظارت می‌کند. مثل همان فرد بازرس که ما در شرکت‌ها می‌گذاریم، خزانه‌دار نیز همان نقش را دارد. یکی از کارهایی که خود خزانه‌دار باید انجام دهد، حسابرس‌هایی است که می‌تواند از موسسات حسابرسی استخدام کند، بودجه آن را بخواهد و بگوید که باید پول بدهید تا من فلان موسسه حسابرسی را در استخدام بگیرم و گزارش مالی تهیه کرده و به شورای مرکزی ارائه کنم. شورای مرکزی به هر حال افراد منتخب جامعه دامپزشکی بوده و موظف هستند که این گزارش‌ها را اعلام کنند که اعضا هم متوجه باشند این پول‌هایی که داده شده کجاها هزینه شده است.

خود من به‌عنوان رئیس نظام دامپزشکی کشور، ۲ سال اول خدمت خود را هیچ حقوقی دریافت نکردم. در ادامه حقوقم را دستگاه مبدائی که در آن بودم، تقبل می‌کرد و بعدا شورای مرکزی حق مسئولیتی را مصوب کرد که آن هم رقم ناچیزی بود.

حکیم مهر: یکی دیگر از مسائل، بحث دوره‌های بازآموزی و صدور و تمدید پروانه است که نیاز به کسب یک امتیاز حداقلی دارد. به نظر می‌رسد که اعضا هم راجع به محتوای دوره‌ها گلایه دارند و هم هزینه‌های آن. در خصوص محتوا مثلا این گلایه مطرح است که یک نفر که در کشتارگاه کار می‌کند، چرا باید در دوره رادیولوژی دستگاه گوارش سگ شرکت کند که به نظر بی‌ربط می‌آید. نظر شما در این خصوص چیست؟

بحث بازآموزی بحث مهمی است که باید در راستای همان حرفه و شغل تعریف شود. در سازمان نظام روی این موضوع خیلی کار شده بود. در همان دوره اول هم ما خیلی کار کردیم که مشاغل تعریف شود که بر اساس آن مثلا کلینیسین می‌خواهد در حوزه دام سنگین باشد، شغل او و انتظارات او هم معلوم باشد. سرفصل‌های آموزشی که آن فرد می‌بایست بگذراند باید براساس آن مشخص شود.

بازآموزی‌ها قاعدتاً باید در راستای آن حرفه باشد نه هر دوره‌ای. البته بعضی از دوره‌ها ممکن است عام باشد، مثلا زئونوزها را همه دامپزشکان باید بگذرانند، کمااینکه دامپزشکی که در کشتارگاه یا درگاوداری یا هر جای دیگری کار می‌کند باید زئونوزها را بخواند. ممکن است برخی دوره‌های این شکلی باشد اما عمده دوره‌ها باید حالت تخصصی داشته باشد.

از نظر هزینه نیز قاعده بر این است که سازمان نظام به صورت غیر انتفاعی عمل کند. اگر نفع خیلی کوچکی هم برای آن فرض کنیم، باید در حد هزینه‌های جاری مرتبط سازمان باشد.

حکیم مهر:‌ ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۴۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
1
6
مهندس عمران تا کل پولش واریز نشه نقشه نمیده و تایید نمی کنه .ولی وقتی سازمان و نظام میگن توافقی باهم کار کنین دیگه معنی شو بفهمید .کشتارگاه هم حق داره
چون دام طیور زیاد مریض میشن دارو زیاد مصرف میشه اگه کشتارگاه درست کار کنه بدبخت میشه
پاسخ ها
هامون
| Australia |
۰۸:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
با سلام، والا از کجاش بگم؟ از روابط مبهمه ادارات کل با تولید کننده بگم؟ از روابط دوگانه مسول فنی مدیر عامل بگم؟ از انتظارات مردم بنده خدا در مورد رعایت بهداشت بگم؟ از رفتارهای ناپخته ادارات کل با مسول فنی بگم؟ از مسول فنی از همه جا بیخبری که دنبال اجرای چارت کاریه سازمان هست اما بنده خدا هنوز نمیدونه داستان اصلی نه دغدقه بهداشته و نه اجرای قوانین بهداشتی یا از مسول فنی موفق و خوشحالی که بازی رو خونده و دریافته:مدیر عامل شرکت روی چشم چپ، اداره کل روی چشم راست، مسائل بهداشتی فقط روی کاغذ،حقوق ماهیانه هم زیاد مهم نیست و اما شغل اصلی:بازاریاب شرکت. ضمنا نظام هم فقط نخودی بوده و هست اگه کاری هم جایی بکنه فقط مسول اجرای شو برای سازمان هست. قصه ما به سر شد، بهداشت اما، در به در شد. شب بخیر
وت
|
Switzerland
|
۰۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
2
14
چه در چنبره دولت باشه چه نباشه بی فایده ترین ارگانه!!
پاسخ ها
هامون
| Australia |
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
این سیستمی که ما در قالب سازمان و نظام دیدیم والله گرفتن کارت نظامش سرکاریه، اگه حتی مجوز و پروانه یک آب هویج گیری زیر نظر بهداشت بگیری و بچسبی به کار 1000 بار قشنگ تره تا اینکه بیای خودت رو الاف این بازیای باطل بکنی...
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
3
3
دستمریزاد دکتر هاشم زاده واقعا حق مطلب را ادا نمودی به امید روزی که مطالب حضرتعالی در قوانین سازمان نظام و سازمان دامپزشکی دیده شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
هرگز فکر نمیکردم کسی بین دامپزشکان و بخصوص بین تصمیم گیرندگان دامپزشکی وجود داشته باشد که متوجه بعضی نکات اساسی عنوان شده در این مصاحبه شوند !!!
بخصوص این نکته اساسی :
"" اساس کار ما نادرست شکل گرفته است. وقتی چیزی از پایه غلط است، هر چقدر هم کار کنید و آن را بزک کنید، چون نمی‌تواند درست شکل بگیرد، هر چقدر هم جلوتر می‌رود، این وضعیت بدتر اندر بدتر می‌شود. آسیب‌های آن هم آسیب حرفه‌ای به خود ما هست و هم آسیب بهداشتی عمومی دارد. به‌عنوان مثال اساس قضیه دامپزشکی حرفه‌ای، رقابتی نیست. اما در قانون ما به شکلی طراحی شده که رقابتی باشد. یعنی من دامپزشک با شما رقابت می‌کنم در اینکه از نظر دامپزشکی فارم شما را من بگیرم و شما رقابت می‌کنید که فارم من را بگیرید. در این رقابت اخلاق نادرست و رفتار غیرحرفه‌ای هم مطرح می‌شود و هر کسی که مقیدتر باشد، عقب‌تر می‌افتد و هر کسی که بی‌پروا باشد، معمولاً جلو می‌افتد؛ چون پایه نادرست است، لذا نمی‌شود. ""
نکته ای دقیق و مهم که در امور درمانی و بهداشتی و سلامت عمومی و حتی حفظ سرمایه ملی ، فقط و فقط " همکاری " معنی دارد نه " رقابت " !!
البته همکاری برای رسیدن به حداکثر استاداردهای بهداشتی و درمانی و رعایت دقیق آنها ، نه همکاری برای لاپوشانی و کمک به یک دیگر برای به هر قیمتی پول در آوردن !!!!
اعظم بهمنی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
1
5
با سلام
آقای دکتر هاشم زاده به بهترین شکل ممکن ماهیت غیر دولتی سازمان نظام دامپزشکی را تبیین نمودند.
این نهاد غیردولتی است و باید توسط بخش خصوصی اداره شود
ضمن احترام به همکاران بخش دولتی باید گفت این عزیران بهتر است در همان کسوت دولتی رسالت خود را به بهترین نحو انجام دهند
وضعیت فعلی ترکیب نظام دامپزشکی ملغمه ای نامتعارف است و همانطور که در نظرسنجی از عملکرد این سازمان که به تازگی انجام گرفت سازمان نظام دامپزشکی ارزیابی ضعیف و حتی مردود داشته است بدون شک یکی از دلایل این امر اینست که همکاران بخش دولتی با ترکیب غالب در شوراها و حتی سازمان حضور دارند و عدم حضور نمایندگان برخی از بخش های خصوصی موجب شده برخی مشکلات همچنان لاینحل باقی بمانند
البته حضور پررنگ همکاران دولتی در ترکیب شوراهای نظام دامپزشکی خیلی هم بدون دلیل نیست مسلما قدرت و امکانات بخش دولتی در انتخابات نقش بسیار تعیین کننده ای داشته و دارد
به نظر میرسد برای داشتن سازمان نظامی مستقل و غیروابسته اولین و بهترین راهکار ممنوعیت حضور همکاران بخش دولتی در انتخابات است
قطعا بخش خصوصی خود بهتر میتواند مشکلاتش را حل و فصل نموده و شرایط نامطلوب را مدیریت نماید.
به امید روزی که ماهیت غیردولتی و غیرانتفاعی نظام دامپزشکی بر همگان روشن شده و شاهد یک نهاد کاملا مستقل و غیروابسته در مجموعه نظام دامپزشکی باشیم شاید با حصول به این وضعیت بتوان رضایتمندی بخش خصوصی را شاهد بود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
شما سعی کنید مسائل حقوقی را بهتر بیان کنید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
قطعا همینطور است که میفرمایید.
متاسفانه در بدنه اصلی نظام از عزیزان دولتی استفاده شده و حتی سلایق و تفکرات این تعداد خصوصی هم که وارد نظام مرکزی شده اند به سمت دولتی و ترس از ایشان تمایل دارد.
فقط باید گفت وا اسفا
.........................
دامپزشک
|
France
|
۰۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
1
6
........................
جهاد کشاورزی نباید دخالت کنه نماینده انتصابی خود را به سرنوشت ۴۰ هزار اعضا تحمیل کنه .وامصیبتا‌
ناشناس
|
Germany
|
۰۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
1
1
من قسمت شفافیت مالی،خزانه دار مثل بازرس رو نفهمیدم !!!!یعنی چی؟!
امور مالی و بازرس ادارات یا شرکت های خصوصی یکی هستن؟؟؟؟
این چه صحبتی بود؟
قوانین هم همین جوری تصویب شده دیگه!!!!
آشنا
|
Germany
|
۰۱:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
1
1
حکیم مهر عزیز
در مورد دوره بازاموزی سوال میکنید
مگه همکاران هر جایی کار کنن و پروانه بگیرن تا پایان بازنشستگی در همون صنف خواهند موند علی الخصوص مسول فنی ها
پس گذارندن دوره ها لازمه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
7
2
همه حرفهای شما درست بود بجز اون موردی که فرمودید صدور پروانه باید با سازمان باشه. حالا مجامع صنفی باز بهتر یود تا خود سازمان دامپزشکی....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
0
7
هیچ نحوندمش. اونقدر ناراحت شدم که فقط میخام یه کامنت بزارم و بس. بنده به عنوان یک دامپزشک هیج وقت هیچ وقت هیچ وقت شما رو حلال نمیکنم. نمی بخشم. و تمام روسای بعدی و همه تصمیم گیران نظام رو نمی بخشم.
ای کاش حکیم مهر یک خبر دوصفحه ای از کارکرد کل نظام هم بی تعارف مینوشتی. ما که بجز ضرر زدن به دامپزشک کارکردی ندیدیم.

و آیا راحی برای انحلال این نظام دامپزشکی هست؟؟

اصلا یک خبر کار کنید که مثلا 50 هزار عضو نظام سالیانه 300 تومن میانگین حق عضویت میدند این پول کجا میره؟؟؟

حقوق ریس های استانی و شواری مرکزی و ریس اصلی نظام چقدره در ماه؟؟؟؟؟


بزار من ضرب کنم واستون.


50000 نفر
سالی مثلا 300 هزارتومان حالا بماند هزینه دوره ها که بی شمارند.
یعنی 15 میلیارد ناقابل.

ما چندتا استان داریم. فکر کنم 32 تا.

من میگم 5 میلیاردش واسه ریس نظام سختش نشه گذران زندگی. بقیه استان ها همون 10 میلیارد بسه. که میشه به عبارتی:
312,500,000

بلی یکم زیاد بزار خردش کنم دردش کمتر بشه.

تقسیم بر 12 که بشه بلی میشه 26 میلیون. میگیم

حقوق هر ما چقدره میانگین تو استان اگر 4 تا کارمند داشته باشند. اصلا موندم چهارتا کارمند مثلا تو قم رو چرا نیازه. مگه قبل 94 تو هر استان یه نفر این کارا رو کلا انجام نمیداد.
باشه چهار نفر کارمند تو هر نظام.
ماهی 6 میلیون و نیم.


خدایا من دلم میخاد یکی از این کارمندا باشم.
*vet
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
0
0
اینکه نظام باید خصوصی باشد کاملا درست است حتی رئیس نظام نیز باید بدون دخالت بخش دولتی و رای اعضا مشخص بشه. یکسری کارها نظام انجام میده که اصلا در شان نظام نیست و کاری که وظیفه اش هست را رها کرده و بیشتر الان به واحد درآمد زا و شبه مغازه تبدیل شده یعنی دنبال درامد و پول هستش تا کار اصلیش که رسیدگی به مشکلات بخش خصوصی هست.علاوه بر درآمد حاصل از عضویت درآمد دوره های آموزشی مخصوصا الان که انلاین هست بسیار بالاست و هزینه برگزاری پایین و مشخص نیست این پول ها کجا می رود. بهتر است قانون نظام اصلاح بشه چون با این قانون یک ارگان غیر مفید شده و بیشتر سنگ اندازی میکند تا رسیدگی به مشکلات
ناشناس
|
Philippines
|
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
0
5
یادش بخیر یکی از جاهایی که مسول فنی بودم به خاطر ضبط 40 کیلو مرغ و درحال نوشتن!!! گزارش به شبکه سر کارگر پاشد اومد تو دفتر و چوب لباس رو بلند کرد کوبید وسط میزم ...هیچی دیگه رفتیم نظام و بعدم اداره کل ..تو اداره کل بهم گفتن( حتتتما خودت یه جوری رفتار کردی که لایق این رفتار بودی!!!) نهایتا اون طرف رو اوردن تا با هم روبوسی کنیم انگار ما دوتا بچه مدرسه ای هستیم که تو حیاط دعوامون شده.حالا بیابید اون 40 کیلو مرغ را.عاشق این شغلم بخدا .قابل توجه ریاست نظام دامپزشکی و انجمن و حاج عباس بقالی سر کوچه ..ضمنا همکارای محترم تسلط به هنر های رزمی باید در دوره های نظام جا بگیره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
.............. نبود؟؟؟ لامصب گفته یه تومن تا الان میدادم به مسول فنیم امسال میخام دوتومنش کنم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
0
0
هرکاری ازااین موارد ایجاد شود هدف اصلی کسب در آمد است بقیه فقط مانور کار برای افراد کساتیکه کار دولتی دارند ودر یک نظام‌ مامور شدتد ودامپزشک هستند چه در شورا چه در دادگاه رسیدگی بجرایم چون این افتخار را از طرف اعضاءبشکلی نصیبشان شده باید افتخاری کار کند در غیر اینصورت هی دنبال این هستند که مزایای برای آتها پیش بی آید ووهنیشه میخواهند آن کار را از دست تدهتد واز همگانی بودتش سعی میکنند‌خارج شود برخلاف کارهای مردمی وشغلی وانتخاباتی مگر نه؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
0
4
ایا در این مدت معلوم شد که درامدهای نظام دامپزشکی جه مقدار است و کجا مصرف می شود؟؟؟
درامد حاصل از تمدید پروانه های ماده 5 که بسیار هم درامد بالایی دارد
درامد حاصل از صدور و تمدید پروانه های ماده 2
تمدید و صدور برای حق عضویت برای حدود 40000 از اعضا با مینگین هر نفر 150 هزار تومان در سال که درامد بسیار زیادی است
بودجه از طریق دولت برای ngo ها
برگزاری کلاسهای اموزشی و دریافت هزینه از اعضاء
دریافت حق السهم از بازدیدهای کارشناسی توسط اعضای نظام و.........
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
........................ چون کسی باهاش کار نداره و دامپزشکا هم خیلی بیحال
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
اخ که گفتی. میدونید کسانی که کار اموزشی میکنند از دادن مالیات معافن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
2
0
دکتر هاشم زاده عزیز. مثل همیشه عالی فرمودید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
0
2
متاسفانه پولهایی که به نظام واریز می شود معلوم نیست از کجا سر در می آورد .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
0
3
من شنیده ام .............. در ماه از همه مزایا که استفاده می کنند هیچ برای حقوق هم ماهیانه حدود .......... ملیون تومان می گیرند
الله اعلم!!!!!!
ماموریت ها به جای خود ایاب و ذهاب ها به جای خود
هزینه خورد و خوراک ها به جای خود
.........الی ماشاء ا.....
همکار ودوست دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
3
3
ضمن ارادت شخصی که به حسن اخلاق ایشان دارم.اما تا یادمان می آید این عزیز همواره در تمام دوره خدمتشان دارای مناصب بالا در سازمان دامپزشکی،نظام دامپزشکی وموسسه رازی بوده اند وموقعیت وفرصت کافی برای اصلاحات داشتند.اما چرا اکنون نقد می کنند....الله اعلم
سعید صادقی -مرکز ملی تشخیص سازمان دامپزشکی کشور
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
2
2
با سلام واحترام و عرض ادب محضر جناب اقای دکتر هاشم زاده عزیز که هم در سازمان نظام وهم در سازمان دامپزشکی کشور و موسسه تحقیقات واکسن وسرم سازی رازی منشا خیر وبرکت بودند وهمیشه با نظرات حکیمانه خود راهگشا بوده وهستند. همواره موفق وسلامت باشید .ارادتمند
Vet.
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
2
0
از حکیم مهر بخاطر مصاحبه اش با آقای دکتر هاشم زاده سپاسگزاریم.
سپاس بعدی از دکتر هاشم زاده بخاطر بیان آنچه که در واقعیت های نظام دامپزشکی هنوز در جریانات میباشد.
_ عدم شفافیت مالی در نظام دامپزشکی استان ها از مهمترین موارد بوده و تا کنون به هیچ سرانجامی ختم نگردیده است.
_ یکی از نکات مهمی که دکتر هاشم زاده بسیار بجا بیان نموده و بنوعی رواج فرهنگ چاکرم! مخلصم! برای دستیابی به یک نتیجه از سوی ارباب رجوع در نظام های استانی.
_ شوراهای نظام دامپزشکی، را باید بخش خصوصی مدیریت نماید، در حالیکه، پست های کلیدی را همکاران دولتی در شوراها دو دستی چسبیده و بدست گرفته‌اند، لذا با این اوصاف نمی‌توان در کلیه موارد در نظام دامپزشکی، انتظار شفافیت و پیشرفت داشت.
و خلاصه اینکه سخن بسیار است و آه و ناله ها بیشتر.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
0
2
واقعا روسای نظام استانی ماهیانه چقدر حقوق میگیرند؟
حکیم مهر اگر میدونی بگو لطفا.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۸
روساي نظام استانها اصلا حقوق نميگيرند
چون كارمند سازمان نظام نيستند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۹
فی سبیل الله
دکتر کلانتری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
0
1
با تشکر از آقای دکتر هاشم زاده که به درستی به ریشه مشکلاتی که دامپزشکی کشور را به این روز رسانده اشاره فرمودند .
بنده به جد معتقدم که ، به رغم نیت خیری که برای تشکیل نظام دامپزشکی و خصوصی سازی امور دامپزشکی وجود داشت ، اوضاع نابسامان فعلی نتیجه انحرافاتی بوده که در شروع راه اتفاق افتاده و تا یک بازنگری نقادانه از گذشته به عمل نیاید و قوانین و شیوه نامه های درستی تدوین نشود ، به جایی نخواهیم رسید .
صاحب نظران و دلسوختگان بسیاری در مملکت وجود دارند که خواهان اسامی اساسی هستند . ولی متاسفانه همتی برای یک اقدام اساسی وجود ندارد .
از آقای دکتر هاشم زاده خواهش میکنم ، یک بار دیگر منشا امر خیر گردیده ، به شکلی موجب گرد هم آیی کلیه صاحب نظران این عرصه گردند .
کانون سراسری انجمن صنفی درمانگران ایران و انجمن صنفی درمانگران استانها و گروه های رسانه مجازی وابسطه به آنها ، میتوان منعکس کننده نظرات شما و محل بحث و تبادل نظر در این زمینه باشد .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
0
2
حکیم مهر عزیز
مدیونی اگر میزان حقوق روسای نظامهای استانی را اعلام نکنی!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
0
3
حکیم مهر عزیز
۳۱ رئیس نظام استان داریم ، بیشتر که نیست ، خوب برادر من از ایشان بپرس چقدر از نظام حقوق و مزایا میگیرند ، مگه تعارف داری ، تفره نرو
از تک تکشون بپرس و گزارششو بهمون بده،
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
31 استان داریم .چند نفر دولتی هستند؟
سبکرو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
0
2
ضمن تشکر از دکتر هاشم زاده عزیز
.............................
نفوذ بخش دولتی درامور نظام دامپزشکی تا جایی ست که فردی با مدرک کاردانی دامپزشکی بعنوان کارمند دولت در وقت اداری، برای هم بازرسی اداری هم بازدید و تکمیل فرم مربوط به تمدید پروانه ماده ۲ نظام دامپزشکی یک دکتر دامپزشک ورود میکنه. آیا نباید جلوی این بی ضابطه گری رو گرفت؟ در اینجا که قانون تاسیس و ماده ۲ قانون افزایش بهره وری صراحتا شیوه نامه رو متذکر شده. بنابراین ایراد فقط از قانون نظام نیست، بلکه در اجرا هم نظارت نمیشه. اصلاح این امور که نیاز به تدوین قانون در مجلس ندارد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
0
2
نظام استان ........... جهت قرارداد مسئول فنی بهداشتی دامداری ها از هر طرف چقدر .......... میگیرد؟دوستان که قرارداد بسته اند اطلاع رسانی کنند
پاسخ ها
دامپزشک
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
احتمالا به قدره کمیسیون مشاوره املاک...
مسئول فنی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۸
0
0
به خاطر دخالت های وزارت کشاورزی و تحمیل ............................. و .................. باید به حال بیش از ۴۰ هزار اعضا اشک ریخت .!!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۸
0
1
جکیم مهر عزیز و والاگهر
چرا میزان حقوق روسای نظام استان ها از نظام را گزارش نمیکنی؟؟؟؟
گزارش کن.
از خزانه دار سازمان بپرس،
گزارش کن ،
بگذار همه بفهمند، بگذار همه بفهمند .
شنیده ایم حق ایاب دهاب ، اولاد ، حق جلسات، ماموریت میگیرند، درست مثل همکاران اداری در ادارات.
بگو ،
سانسور نکن والاگهر.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۹
یک نظر سنجی هم بگذار تا من بخش خصوصی هم میزان حقوقمون رو اعلام کنیم. اما لطفا از 650 هزارتومن شروع کن. اون 20 میلیون هم مال .................
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
خزانه دار باید به این سئوالات جواب بدهد. چرا این همه سال سکوت؟
سرباز گمنام بی نشان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۸
0
1
در مورد ماده 19 واقعا اشکال فراوان است ...در حال حاضر نظام استان ............ افتخار می کند که شیوه جدیدی در اجرا یافته است اما چه شیوه ای ...فقط 2 درصد حق نظام را خوب می گیرند ..اما نه به معرفی اصولی می کنند و نه دفاعی و پیگیری پس از عقد قرارداد ...از این طرف اصرار بر عقد قرارداد مطابق ماده 18 و از طرفی اداره کل و حتی نظام عدم پایش و مراقبت از فشار کارفرما بر برگرداندن مبالغ از سوی مسئول بهداشتی به کار فرما...رفتارهای دوگانه و غرض ورزانه در معرفی افراد..افراد با سابقه کاری درخشان خانه نشین و عدم حمایت از آنان ...معرفی چندین نفر به کارفرما برای گزینش و عدم پیگیری در رابطه با دلایل رد رابطه همکاری...عدم اهتمام در پیگیری حقوقی و جلسات ماده 19 و نوعی نگاه و همراهی بی چون و چرا با اداره کل در مواجهه با اختلافات میان مسئول بهداشتی و کارفرما ...هیچ و هبچ فقط مانور و نمایش صنفی مثلا اجرای ماده 19 ...
امرو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
0
0
متاسفانه در کشور ما هر کسی منصبی میگیره، کار خاصی انجام نمیده و بعد از اینکه اون منصب رو ترک کرد، تبدیل به منتقد میشه. جناب آقای دکتر هاشم زاده، با وجود اینکه شما رئیس نظامی هستید که قبل از شما وجود خارجی نداشته ولی دلیل نمیشه مشکلات نظام دامپزشکی از گردن شما ساقط باشه.
شما مسئولید برادر، مسئول.
نظر شما
ادامه