کد خبر: ۵۸۹۹۲
تعداد نظرات: ۶ نظر
 

حکیم مهر: معاون فنی گمرک ایران با بیان این که ورود هر نوع فرآورده های خام دامی باید با موافقت وزارت جهاد کشاوری صورت پذیرد، تاکید کرد، محموله‌های گوشت بدون مجوز سازمان های مربوطه، از گمرک ترخیص نشده است .

به گزارش حکیم مهر به نقل از تسنیم، «مهرداد جمال ارونقی» با اشاره به ابهامات ترخیص گوشت با تاریخ انقضای محدود گفت: مجوز ورود و ثبت سفارش وزارت صنعت، معدن و تجارت برای ترخیص کالا کافی بوده و با داشتن آنها نیاز به اخذ مجوز ترخیص از وزارت مذکور نخواهد بود، لیکن مواردی مانند گواهی بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یا سازمان دامپزشکی و گواهی بهداشت نباتی سازمان حفظ نباتات و گواهی انطباق با استاندارد سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی و نظایر آنها که برای تأیید کیفیت کالا مستلزم بازدید کالا در مبدأ یا بعد از ورود به گمرک و نمونه برداری از آن است و اخذ آنها قانوناً الزامی است مشمول مورد اشاره شده نمی باشد و قبل از ترخیص کالا، این مجوزهای قانونی باید اخذ و به گمرک ارائه و سپس کالا ترخیص شود.

 معاون فنی گمرک ایران گفت: باید توجه داشت ورود گوشت به کشور موکول به رعایت مادۀ 7 قانون دامپزشکی است که وفق مفاد مادۀ اشاره شده ورود هرنوع دام زنده و فرآورده های خام دامی باید با موافقت وزارت جهاد کشاوری صورت پذیرد؛ علاوه بر این موضوع، مجوز ترخیص سازمان دامپزشکی برای ترخیص کالا در گمرک از طریق سیستمی اخذ و سپس اجازۀ ترخیص کالا داده می شود؛ به عبارت دیگر تا مجوز ترخیص کالا بصورت سیستمی به گمرک ارسال نشود امکان صدور پروانه و ترخیص کالا مقدور نخواهد بود.

این مقام مسئول در گمرک ایران تاکید کرد: علاوه بر این که مجوز ترخیص قانونی بصورت غیرمشروط صادر می گردد، مجوزهای صادره دارای اعتبار زمانی مناسب می باشند و از این حیث اجازه خروج کالاهای تاریخ مصرف گذشته یا منقضی شده دور از ذهن است؛ بنابراین گمرک  هم با استفاده از سامانه و هم از طریق متصدیان ذیربط، برای ترخیص کالاهای مشمول مجوزهای قانونی، دو مورد اساسی را چک و کنترل می نماید: مورد اول اینکه مجوز قانونی ترخیص برای کالای مورد اشاره بدون هیچ قید و شرطی صادر شود و دوم اینکه در هنگام ترخیص قطعی کالا، مهلت و اعتبار قید شده در مجوز قانونی، سپری نشده باشد.

ارونقی ادامه داد: اگر صاحبان این کالاها در مدت اعتبار قید شده در مجوزهای قانونی و یا به عبارت دیگر مهلت اعطا شده جهت خروج کالاهای خود، نسبت به ترخیص کالاهای خود اقدام نکنند، هرگونه اقدام در راستای ترخیص کالا باید با کسب اجازۀ مجدد از سازمان ذیصلاح و اعطای مهلت دوباره در این خصوص باشد که در راستای اعطای مهلتی دوباره جهت خروج کالا، ممکن است نمایندگان سازمان مربوطه مجدداً جهت بازدید و نمونه برداری به گمرک مربوطه مراجعه نمایند. با توجه به موارد اشاره شده می توان گفت، هیچ محموله گوشتی بدون مجوز سازمان های مربوطه، از گمرک ترخیص نشده است.

به گفته معاون فنی گمرک ایران، برخی از کالاها مانند کلیۀ محصولات دارویی موعد دار که مدت معین تأثیر درمانی دارد، درصورتی قابل ترخیص از گمرک برای مصرف در کشور خواهد بود که حداقل 65 درصد از مدت قابل مصرف بودن آن در حین ترخیص از گمرک باقی مانده باشد اما درخصوص اکثر کالاها مانند گوشت، ترخیص کالا از گمرک موکول به رعایت مفاد مواد قانونی مانند مادۀ 7 قانون دامپزشکی و صدور مجوز ترخیص از سوی سازمان دامپزشکی یا سازمان های متولی صدور مجوزهای قانونی است .
 
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
گلبانو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
0
7
خوب توپ افتاد تو زمین سازمان دامپزشکی که مدتی بود خیلی واردات گوشت رو تسهیل کرده بود. البته به نفع وارد کننده!!! حالا سازمان دامپزشکی طبق معمول میشه متهم ردیف اول و وارد کننده ها میرن دنبال پرتقالاشون. ببینید کی گفتم؟!
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
دامپزشکی فکر میکنه سایه مسئولیت از سرش بااجرای تفاهم نامه پروتکل بهداشتی برداشته میشه،اینچنین نیست شما بایست قاضی را مجاب کنید که چرا نظارتتون را به اجنبی و واردکننده ها واگذار کردید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
0
2
درستش هم همین است که گمرکی ها گفتند قانون بهداشت تولید و توزیع گوشت را بر عهده سازمان دامپزشکی قرار داده است. سازمانی که زمانی نه چندان دور از ابهت و جایگاه برخوردار بوده است. ولی متاسفانه متولیان سازمان دامپزشکی هر روز تعدیل قوانین را پذیرفتند باید حساب چنین روزهایی را می کردند که در چنین شرایطی کاسه کوزه ها بر سر اینها خواهد شکست.
علی ایحال سازمان دامپزشکی باید پاسخگوی سلامت غذای مردم باشد نه اینکه بگویند سازمان دامپزشکی در مورد گوشت مسئولیتی ندارد و باعث استحاله دامپزشکی شوند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
اینها که گفتید پاک کردن صورت مسئله است قانون رو مجلس تعدیل و اصلاح میکنند سازمان به وقتی مقتضی باید پاسخگو باشد
دامپزشک صادق
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
0
1
فعلا که یکی از موافقین اصلی "حذف نظارت دامپزشکی ایران در کشور مبدا گوشت های وارداتی"، شده اند رئیس سازمان دامپزشکی!
خدا به خیر کنه!
توی برزیل یادمه هروقت ما به عنوان نماینده ایران محموله ای را فاقد شرایط بهداشتی و کیفی تعریف شده در قرارداد تشخیص میدادیم و اجازه صادر شدن به ایران را نمیدادیم، بلافاصله بازار مقصد را تغییر میدادند و همون محصول را با لیبل قشنگ و با تمام تائیدهای کیفیت برای کشورهای دیگه بسته بندی میکردند (برای کشورهای عربی ، آسیایی و حتی اروپایی!)
الان دیگه خیالشون راحته کسی از دامپزشکی ایران مزاحمشون نیست و راحت کار خودشون را میکنند.
حالا تو بندر و گمرک ایران کی میخواد کیفیت هزاران تن گوشت منجمد تولید 2 ماه قبل را تعیین کنه؟!
همون که گفتند : یه تائید سیستمی لازم داره که اون هم با فشار وزارتخونه و شرکت وارد کننده صادر میشه!!
سلامت مردم هم توکل به خدا!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
0
0
احسنت برادر کل موضوع را در پاراگراف اول فرمودید
ان شاء الله خدا بخیر کند
نظر شما
ادامه