کد خبر: ۵۹۰۲۷
تعداد نظرات: ۸ نظر
 

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان بهبهان گفت: بیماری تب سه روزه با افزایش دما و رطوبت در بهبهان موجب تلف شدن تعدادی دام‌ در این شهرستان شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر مهران اکبری» بیان کرد: بیماری تب سه روزه هر ساله با افزایش دما و رطوبت شیوع کرده و موجب تلف شدن تعدادی از دام‌ها می‌شود .

وی با بیان اینکه واکسن این بیماری از اسفند گذشته ساخته شده افزود: دامداران باید نسبت به واکسینه کردن دام‌ خود اقدام، و از شیوع این بیماری جلوگیری کنند .

اکبری بدون اشاره به تعداد تلفات دام ناشی از این بیماری ادامه داد: این بیماری به صورت کانونی اتفاق می‌افتد و در کل کشور وجود دارد .

مدیر دامپزشکی بهبهان خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته نیز شاهد شیوع این بیماری و تلف شدن تعدادی دام در استان و کشور بودیم .

بیماری موسوم به تب سه روزه دام یک بیماری ویروسی و عفونی دامی غیرقابل انتقال به انسان است و تنها در گاو و گاومیش بروز می‌کند.گسترش این بیماری بستگی به جمعیت حشرات ناقل دارد .

بهبهان در جنوب شرق خوزستان واقع و دارای حدود ۱۵ هزار راس دام سنگین است.

 

انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Japan
|
۰۰:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
0
2
تموم کشور اطلاعیه کنترلی بدلیل شیوع بیماری زدن ؛خوزستان دریغ از یک اطلاع رسانی ...نوشدارو پس از مرگ سهراب
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
1
2
ماست بدن بخورن خوب میشن، آخه ماست بهبهان خیلی خوشمزه و معروفه.
پاسخ ها
دکتر بهرام زراعت
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
ماست تلیت کنن بهتره
مجتهد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
2
0
1- تب سه روزه اکثر دامداریهای کشور را گرفته و مختص خوزستان نیست 2- تلفات رخ داده در بهبهان بسیار بسیار اندک است و تنها شامل دامداریهایی بوده که متاسفانه یا واکسن نزدند یا با تاخیر نسبت به واکسیناسیون اقدام نمودند 3-اطلاع رسانی بسیار بسیار گسترده در خصوص تب سه روزه درخوزستان انجام شده است تمام مجتمع های دامداری و دامداران و اتحادیه دامداران کتبا و حضورا در خصوص تب سه روزه اموزش و مطلع شدند 3- علی رغم اینکه واکست تب سه روزه با انقضای طولانی مدت در استان موجود است ولی متاسفانه هنوز استقبالی از ان نشده است که جای تاسف دارد 4- خوزستان جز معدود استانهایی است که در خصوص تب سه روزه جلسات حضوری با مجتمع های دامداری و اتحادیه دامداران گذاشت .
دکتر محمد نوری استاد دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهید چمران اهواز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
0
3
ما در گاو بیماری تب سه روزه نداریم بلکه بیماری سه روزه (`three days sickness ) که به آن تب بیدوام (Bovine Ephemeral Fever )-نیز گفته میشود وجود دارد. این بیماری اسامی دیگری هم نظیر
stiff€ sickness, dengu fever of cattle, bovine
epizootic fever and lazy man's disease.
دارا میباشد.چون امسال بیماری در ایران شایع شده و روزانه از نقاط مختلف سئوالهای مختلف پرسیده میشود مختصر توضیحی در باره این بیماری داده میشود:
بوسیله RNAویروسی از جنس Ephemerovirus و فامیل rhabdoviridaeایجاد میشود. ویروس ایجاد واسکولیت مینماد که منجر به نشت عروقی میگردد.ویروس بوسیله حشرات خونخوار انتقال میابد و انتقال مستقیم از حیوانی به حیوان دیگر صورت نمیگیرد. دوره این بیماری در حالت عادی اگر عارضه ای پیش نیاید 3 روز است.روز اول با تب بالا، سفتی ودرد عضلانی و لنگش شروع میشود .تب بی ،تری یا پلی فازیک است.پیک حرارت با فاصله 12 تا 18ساعت است. گاهی پیک دوم تب روز دوم خواهد بود. معمولا تب برای 2 روز دوام دارد.سفتی عضلانی، لنگش ، ترشحات زیاد موکوسی از بینی و لرزشهای عضلانی از علائم بیماری در این روز است. برخی از مبتلاین دچار ادم تحت فکی یا در ناحیه صورت میشوند. تعدادی از گاو ها از روز دوم روبه بهبودی میروند ودر ظرف یکی دو روز بهبودی کامل میابند.در این بیماری کلسیم خون بطور چشمگیری کاهش و فیبرینوژن خون افزایش میابد.تزریق وریدی کلسیم و تزرریق ضد التهابی های غیر استروئیدی بسیار موثر است.بیماری گاهی با فلج موقت یا دائمی همراه است. آندسته که دچار فلج دائم میشوند ابتدا روی جناغ سینه وبعد لترال قرار میگیرند. روزهای بیماری با کاهش و قطع شیر همراه است که با بهبودی برمیزان شیر افزوده شده ولی به مقدار قبل از بیماری نمیرسد. حدودا 10 تا 15 درصد افت تولید بعد از بهبودی دیده میشود ولی در شیر دهی بعدی این کاهش بر طرف میگردد.در 95تا97 درصد موارد بهبودی کامل اتفاق میافتد مگر اینکه حیوان دچار فلج دائم شده باشد که در اینحالت درظرف 1تا4 روز تلف میشود. اشکال غیر متعارف بیماری گاهی رخ میدهد که علائم آن به شرح زیر است:
pneumonia, mastitis, فلج اندام خلفی، سقط در آبستنی ماه آخر و عقیمی در گاوهای نر.آمفیزم تنفسی و زیر جلدی از دیگر عوارض بیماری است. در یک واگیری ممکن است تمام این اشکال مشاهده نشوند و عمدتا اشکال معمول بیماری دیده شود.استرس های محیطی روی شدت بیماری موثر است.گاوهایی که در دوره شیر دهی هستند بیشتر از گاوهای خشک درگیر بیماری شده و تلف میشوند.
درمان. برای مبتلایان بستری نرم فراهم شود.درمان شامل داروی ضد التهابی غیر استروئیدی،تزریق وریدی یا زیر جلدی کلسیم.لازم بذکر است کلسیم در عده ای از بیماران فقط موثر است.از محلولهای ایزوتونیک بشکل وریدی حتما تجویز شود.از یک آنتی بیوتیک وسیع الطیف نیز میتوان استفاده نمود. از دادن داروها بصورت خوراکی در دوره حاد بیماری جدا خودداری کنید چون بلع در ایندوره مختل است.
دامهاییکه مبتلا میشوند و بهبود میابند برای تمام عمر ایمن میشوند. در مناطق آندمیک و بهنگام شیوع بیماری میتوان از یک واکسن استفاده نمود. از واکسن زنده تخفیف حدت یافته در مناطق آندمیک استفاده میشود. اولین واکسن که تزریق شد 3هفته بعد تکرار و از آن ببعد هر سال 8تا 10 هفته قبل از فعالیت حشرات یک تزریق یاد آور صورت گیرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
سپاس استاد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
0
0
احتمال اینکه ویروس در ترشحات وجود داشته باشد و باعث انتقال مستقیم شود هرچند اندک؛ نیست؟ بنظر عنوان بیماری غیرواگیر در خصوص این بیماری با توجه به نوع ویروس جای تامل دارد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
0
1
متأسفانه لاشه گاوهای تلف شده، به دلیل نبود کوره لاشه سوز و همچنین عدم دفن، در طبیعت رها شده اند که باعث مشکلات زیست محیطی و شیوع بیماری های مشترک و قابل انتقال میشود
نظر شما
ادامه