کد خبر: ۵۹۰۳۲

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قزوین گفت: حشره خوار کوتوله به عنوان کوچک‌ترین پستاندار ایران در استان قزوین توسط محیط بانان اداره حفاظت شهرستان تاکستان، مشاهده شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از مهر، «حسن عباس نژاد» اظهار کرد: بر اساس گزارش و تصاویر ارسالی اداره حفاظت محیط زیست شهرستان تاکستان و تأیید کارشناسان، اولین مشاهده گونه حشره خوار کوتوله به عنوان کوچک‌ترین پستاندار ایران در استان قزوین توسط محیط بانان اداره حفاظت شهرستان تاکستان، تأیید و ثبت شد.

وی تصریح کرد: این مشاهده در یکی از روستاهای بخش اسفرورین شهرستان تاکستان صورت گرفته است که پس از مشاهده و گزارش یکی از اهالی روستا، با مراجعه محیط بانان شهرستان تاکستان در محل از این گونه تصویر برداری شده است.

عباس نژاد ادامه داد: حشره خوار کوتوله با نام علمی Suncus etruscus که در علفزارها، زمین‌های کشاورزی و باغ‌ها زندگی می‌کند، به عنوان کوچک‌ترین پستاندار شب گرد و قلمرو طلب شناخته شده است و طول عمر این گونه که طول بدن آن ۳۶ تا ۵۶ میلی متر، طول دم آن حدود ۲۱ تا ۳۰ میلی متر و وزنش ۱.۵ تا ۲.۵ گرم است، حدود ۱۵ ماه می‌باشد و به لحاظ وضعیت حفاظتی در طبقه کمترین نگرانی (LC) در فهرست سرخ IUCN قرار دارد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قزوین اظهار کرد: جثّه بسیار کوچک این پستاندار باعث شده که مدام باید در حال خوردن باشد. به طوری که روزانه حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد وزن بدن خود غذا می‌خورد، زیرا سوخت و ساز بدن این حیوان بسیار بالا است، حشره خوار کوتوله از حشرات و بندپایان تغذیه می‌کند و دندان‌های تیز و مخروطی آنها برای شکار حشرات سازگاری یافته است.

لازم بذکر است پراکنش جغرافیایی آن در ایران گسترده نیست و قبل از این مشاهده تاکنون در استان‌های گلستان، اردبیل، خراسان رضوی و جزیره قشم گزارش شده است.


 
نظر شما
ادامه