کد خبر: ۵۹۰۴۴
تعداد نظرات: ۱ نظر

اداره کل دامپزشکی خوزستان در واکنش به انتشار کلیپی از دام های تلف شده و رها شده در طبیعت از نظارت دامپزشکی بر دفن بهداشتی دام ها خبر داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان خوزستان، مدیر کل دامپزشکی استان خوزستان درباره کلیپ منتشره گفت: این کلیپ مربوط به شهرستان بهبهان بوده که دام ها بر اثر بیماری تب سه روزه تلف شده اند و توسط افرادی در طبیعت رها شده و باعث آلودگی زیست محیطی شده است که اداره کل دامپزشکی استان پس از اطلاع سریعا به محل حادثه ورود کرده و اقدامات بهداشتی لازم از جمله دفن بهداشتی لاشه ها و بررسی مجتمع های دامداری کل منطقه صورت گرفت و در حال حاضر مشکل بهداشتی در منطقه وجود ندارد.

«دکتر مصطفی کنارکوهی» افزود: بیماری تب ۳ روزه (BEF) یک بیماری ویروسی مختص گاو و گاو میش می باشد و به هیچ عنوان بین انسان و حیوان مشترک نیست و در نقاط گرمسیری و نیمه گرمسیری و متعاقب آغاز فصل گرما و فعالیت حشرات و بندپایان بروز می کند و این بیماری گذرا بوده و قابل درمان است

وی بیان کرد: واکسیناسیون صرفاً به‌عنوان تنها روش مؤثر کنترل BEF  در دنیا مطرح بوده و واکسن موجود ، واکسن ویروس غیرفعال شده تب سه‌روزه است که در حال حاضر در استان موجود می باشد.

دکتر کنارکوهی با اشاره به اینکه این بیماری یک بیماری عفونی و غیر واگیر می باشد تاکید کرد: با توجه به تغییرات جوی و همچنین رطوبت بالا و ازدیاد حشرات ناقل امکان رخداد بیماری وجود دارد و تنها راه انتقال محتمل بیماری از طریق نیش ناقلین می باشد.

کنارکوهی اقدامات اداره کل دامپزشکی خوزستان در خصوص کنترل و پایش بیماری را اینگونه بر شمرد:

1- پایش و مراقبت بیماری توسط اکیپ های  دامپزشکی شهرستانی به صورت روزانه

2- آموزش و ترویج دامداران توسط کارشناسان دامپزشکی

3- برگزازری جلسات با اتحادیه های دامداران

4- توزیع سم بین دامداران روستایی

5- تامین واکسن به اندازه کافی در سطح استان که می بایستی دامداران یا مجتمع های دامداری از مراکز مایه کوبی مجاز  آن را تهیه نمایند.

6- هماهنگی با نیروی انتظامی در خصوص انتقال و جابجایی غیر قانونی دام ها

7- هماهنگی با فرمانداریها، شهرداری، محیط زیست، جهاد کشاورزی و راه و شهرسازی جهت دفن بهداشتی تلفات احتمالی ناشی از بیماری

مدیر کل دامپزشکی استان خوزستان در خصوص بیماری تب سه روزه به دامداران توصیه کرد:

1- انجام واکسیناسیون در دو نوبت قبل از شروع فصل گرما در دام های شیری و استقبال از واکسیناسیون به موقع

2- رعایت بهداشت دام

3- سمپاشی به موقع جایگاه نگهداری دام‌ها جهت از بین بردن ناقلین

4- از بین بردن محل تجمع حشرات مانند آب‌های سطحی در اطراف مراکز نگهداری دام‌ها

5- ایجاد امکانات برای رفاه دام ( دستگاه خنک کننده )

در پایان این نکته تاکید می گردد که اداره کل دامپزشکی استان با برنامه ریزی های هدفمند و کارشناسی نسبت به رصد و پایش بیماری و مراقبت های عمومی و هدفمند بصورت روزانه در قالب اکیپ های دامپزشکی ،اقدامات لازم و مستمری را انجام می دهد و در حال حاضر کانون های بیماری تحت شناسایی و مراقبت دامپزشکی استان می باشند.

 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
همکار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
0
3
با سلام.
همین یه کار رو دامپزشکی انجام نمی داد که اونم کم کم داره وظیفه میشه، " دفن لاشه"!!!!!!!!!
نظر شما
ادامه