کد خبر: ۵۹۰۵۳
 

مدیر گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: همه افراد هنگام ارتباط مستقیم با دام و طیور بخاطر احتمال انتقال ویروس از حیوان به انسان باید از ماسک صورت و دستکش استفاده کنند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از دانشگاه علوم پزشکی مشهد، «دکتر محمد واحدیان» افزود: بر همین اساس نگهداری و ذبح پرندگان و حیوانات در منزل توصیه نمی‌شود.

وی بیماریهای تب مالت و تب کریمه کنگو را از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام ذکر کرد و افزود: حتی دلایلی مطرح شده که ویروس کرونا از حیوان به انسان منتقل شده است لذا باید ضمن بالابردن سطح آگاهی خود، به توصیه‌های پزشکان که در راستای حفظ سلامتی بیان می‌شود عمل کنیم.

این استاد دانشگاه ادامه داد: مردم باید هشدارها را جدی بگیرند، عمده مشکل روزهای کرونایی در بی‌تفاوتی‌های کسانی بود که می‌گفتند کرونا برای ما نیست و زمانی برایشان باورپذیر شد که خودشان یا اطرافیانشان درگیر این بیماری شدند.

وی گفت: آموزشهای مجازی و واقعی باید در کنار هم باشند تا در دوره بحران کرونا بتوانیم مدیریت درستی داشته باشیم زیرا این ویروس دستکم تا ۲ سال دیگر در کنار ما خواهد بود و اگر می‌خواهیم دوباره با تشدید بحران مواجه نشویم باید ضمن رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی، به‌گونه‌ای تصور نکنیم که این بیماری تمام شده است.

دکتر واحدیان همچنین به دانش‌آموختگی نخستین دانشجوی مقطع دکتری دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد اشاره و بیان کرد: "هادی علیزاده" با دفاع از پایان‌نامه تخصصی خود با موضوع "تب مالت و عوامل اثرگذار در ابتلا به این بیماری" نخستین دانشنامه دکتری تخصصی آموزش بهداشت و ارتقای سلامت این دانشگاه را دریافت کرد.

وی افزود: "تب مالت" یکی از بیماریهای هفتگانه شایع و مشترک بین انسان و دام و تهدیدکننده سلامت است زیرا به راحتی قابل گسترش بوده و راه انتقال آن خوردن شیر نجوشیده و جگر خام یا گوشت خام غیر بهداشتی است. تب، سرفه شدید، احساس درد و سوزش در ناحیه دستگاه تناسلی، قلب، کبد و ریه نیز از عوارض این بیماری است

مدیر گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: در قالب نخستین پایان‌نامه دکتری تخصصی آموزش بهداشت و ارتقای سلامت این دانشگاه به عنوان یک پروژه پژوهشی آکادمیک علتهای ابتلا به بیماری تب مالت در شهرستان تربت‌حیدریه مورد بررسی قرار گرفت

وی گفت: در چارچوب این پروژه ۴۵۰ نفر در گروههای سنی مختلف و سپس ۱۴۰ نفر دیگر به مدت یک سال مورد بررسی قرار گرفتند.

دکتر واحدیان افزود: نتایج این پژوهش علمی نشان داد که با مدیریت بهنگام می‌توان بهترین اقدامات پیشگیرانه را از ابتلای افرد به بیماری تب مالت داشت

دانشگاه علوم پزشکی مشهد به عنوان قطب پزشکی در شرق کشور دارای ۹ هزار دانشجو و افزون بر ۲۰ هزار کارمند بهداشتی و درمانی است.

معاونتهای بهداشتی، درمانی، پژوهشی، غذا و دارو، آموزشی، فرهنگی و دانشجویی در این دانشگاه فعالیت دارند.

 ۳۰  درصد دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ۱۶۱ رشته و در مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد، تخصص و فوق‌تخصص در دانشکده‌های پرستاری و مامایی، پزشکی، بهداشت، پیراپزشکی، داروسازی، دندانپزشکی و طب سنتی مشغول تحصیل هستند.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد ۱۵ شبکه بهداشت و درمان، هفت دانشکده،  ۴۶ مرکز تحقیقاتی و ۲۳ بیمارستان را زیر پوشش دارد .
 
نظر شما
ادامه