کد خبر: ۵۹۰۶۱
تعداد نظرات: ۴ نظر
مدیرکل بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان سازمان دامپزشکی کشور:
«دکتر امراله قاجاری» افزود: لازم است مایه‌کوبی آبزیان همانند طیور راه‌اندازی و به چرخه توزیع و مصرف دامپزشکی وارد شود ...

حکیم مهر: مدیرکل بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان سازمان دامپزشکی کشور، موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی را قطب تولید انواع واکسن در منطقه عنوان کرد و گفت: با توجه به تجربیات تلخ گذشته در حوزه واردات واکسن آبزیان، برنامه توسعه واکسیناسیون آبزیان تهیه شده که نوعی بازنگری و احیا در این زمینه محسوب می شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی موسسه رازی، «دکتر امراله قاجاری» در کمیته راهبری تحقیق و توسعه واکسن های آبزیان که با حضور مسئولان مربوطه در موسسه رازی برگزار شد، با بیان اینکه رازی قطب تحقیق و تولید انواع واکسن و واکسن آبزیان در منطقه است، اظهار کرد: برای هر دامپزشکی افتخار است که روزی در این موسسه فعالیت کند.

وی با اشاره به اینکه بحث واکسن در مقایسه با دام و طیور بحث جدیدتری در دنیا و کشور محسوب می شود، افزود: بر همین اساس بیماری و کنترل و مدیریت بیماری آبزیان نیز در چنین جایگاهی قرار دارند و همین امر سبب می شود تا عقب ماندگی که نسبت به حوزه دام و طیور شاهد هستیم، موضوع عجیبی نباشد.

مدیرکل بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به اینکه ورود به بخش واکسن مربوط به سال ۱۳۸۶ است که واردات آن از کشور چین انجام شد، بیان کرد: حدود ۹ سال پیش نیز تولید واکسن آبزیان در موسسه رازی شعبه شیراز کلید خورد و در این زمینه قدمتی ۹ ساله را در کشور شاهد هستیم.
وی به اقدامات مناسبی که توسط جهاد دانشگاهی در کشور انجام شده اشاره کرد و گفت: علی رغم همه این موارد واقعیت این است که در این حوزه عقب بوده و نیازمند جان تازه ای هستیم.

دکتر قاجاری با تاکید بر لزوم بازنگری و احیاحوزه واکسن آبزیان افزود: پیش نویس برنامه توسعه واکسیناسیون آبزیان در کشور آماده شده که سعی کردیم در آن واقعیت کشور را ببینیم و اجرا کنیم چراکه تجربیات تلخی در این زمینه در گذشته به سبب واردات واکسن داشتیم.

وی ادامه داد: باید منطقی، علمی و بر اساس یافته‌های علمی ورود پیدا کنیم، خاطرنشان کرد: در این راستا برنامه توسعه واکسیناسیون آبزیان می تواند سندی برای انجام حرکت های نوین در کشور باشد.

مدیرکل بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان سازمان دامپزشکی کشور واکسن را به عنوان ابزار برای مدیریت و پیشگیری از بیماری دانست و کاربرد صحیح و ایمن واکسن را موضوعی بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: این موضوع باید در کنار مدیریت بهینه پرورش ماهی به کار گرفته شود.

وی با بیان اینکه در بستر معیوب و بیمار نمیتوان کار درستی انجام داد، تصریح کرد: باید از تمام روش ها استفاده کنیم تا بهداشت دام و آبزیان کشور را تامین کنیم در این راستا لازم است مایه کوبی آبزیان همانند طیور راه اندازی و به چرخه توزیع و مصرف دامپزشکی وارد شود.

دکتر قاجاری اضافه کرد: بحث آموزش و ترویج نیز موضوع بسیار مهمی است که باید پیگیری و اجرایی شود، لازم است طرح ترویجی توسط سازمان تحقیقات تهیه شود.

 
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
دکتر
|
United States of America
|
۲۲:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
0
5
کاملا طرح شکست خورده هست
تشریف بیارید سر مزارع پرورش ماهی
پرورش دهنده یک جفت چکمه پول نداره بخره
بعد واکسن های تزریقی بزنه !
ناشناس
|
France
|
۰۱:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
0
2
اقای دکتر کار به جایی است
امابحث کیفیت واکسن درخس دام و طیور رو ببینیید و بعد از شرکتها تقدیر و تشکر کنید ،تولید واکسن دامی کافی نیست ،نیروهای سازمان بسیارکم و به دلیل فشار کاری خسته هستند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
0
3
آقای دکتر قاجاری بزرگوار تشریف بیار استان ها بازدید مراکز ببین چه خبره
مزرعه داران بدلیل گرانی نهاده ها توان خرید خوراک برای مزارع پرورش را ندارند. بدلیل کاهش نقدینگی، خیلی از مزارع غیرفعال و کارگران بیکار شده اند.
مردم قدرت خرید ماهی برای آوردن بر سر سفره خانواده را ندارند
شمااز همکاران سازمانی و استانی بپرس که در طول سال چقدر ماهی تناول می کنند؟
دکتر اخلاقی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۴
1
0
گویا سخن از زبان ما می گویی.

اعتقادم اینست که با ورود واکسن به مزرعه, اصول بهداشت و آموزش بهداشت هم بهمراه آن به مزرعه خواهد رفت.
درود بر دکتر قاجاری عزیز
کاری کنید واکسن در ظرفهای 10 تا 20 لیتری(در روش غوطه ور سازی) و ارزان بدست پرورش دهندگان ماهی و آبزیان برسد.
موفق باشید
نظر شما
ادامه