کد خبر: ۵۹۱۱۵

مدیرکل حفاظت محیط زیست ایلام گفت: ۹۹ درصد شکار وحوش حرام گوشت توسط شکارچیان متخلف غیربومی از استان های همجوار انجام می شود که از گوشت و پوست این حیوانات استافده می کنند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «غلامرضا ابدالی» اظهار داشت: هرچند در صورت مشاهده یا گزارش با این متخلف برخورد جدی می شود، اما جوامع محلی باید در صورت مشاهده شکار وحوش حرام گوشت توسط این شکارچیان مراتب را محیط بانان یا ادارات محیط زیست گزارش دهند.

وی افزود: عمده شکار حیوانات حرام گوشت در مناطق زیستگاهی مانشت، قلارنگ، ملکشاهی، کبیرکوه و چوار انجام می شود که انتظار از جوامع محلی این است که به این شکارچیان اجازه شکار حیوانات را ندهند.

 ابدالی یادآور شد: این شکارچیان با اقدام به شکار حیواناتی چون گراز، تشی، جوجه تیغی و خرگوش به زنجیره حیات وحش استان لطمه می زنند چرا که این حیوانات خوراک اصلی گوشتخواران نادری چون خرس، پلنگ و گرگ هستند و در صورت کاهش منابع غذایی، این گوشتخواران با مشکل غذایی و اجبار مهاجرت به دیگر مناطق مواجه می شوند.

باغ پرندگان استانداردهای لازم را رعایت نکرده است

وی افزود: تنها باغ پرندگان استان ایلام که چند سال گذشته مجوز احداث و بهره برداری را گرفته است از لحاظ استانداردهای زیست محیطی و توجه به حقوق حیوانات بسیار ضعیف عمل کرده و در این راستا اخطارهای متعددی نیز دریافت کرده است.

ابدالی یادآور شد: در صورتی که مالکان این باغ درصدد رفع نواقص و موارد تذکر داده شده برنیایند اقدام به پلمب و تعطیل کردن باغ پرندگان خواهیم کرد و این مکان اجازه فعالیت نخواهد داشت.

وی اظهار داشت: هرچند فعالیت و مجوز باغ پرندگان متعلق به بخش خصوصی است اما نظارت بر عملکرد آن و رعایت استانداردها و حقوق پرندگان ساکن در آن بر عهده کارشناسان محیط زیست است و برابر قانون و مقررات با مسوولان این باغ برخورد می شود.

سرانه تولید زباله ایلامی ها در روز یک هزار و ۳۰۰ گرم است

وی در مورد تولید زباله و پسماند هم توضیح داد: روزانه به طور میانگین یک هزار و ۳۰۰ گرم زباله و پسماند توسط مردم تولید می شود در حالیکه سرانه تولید زباله در کشور ۸۰۰ گرم در روز است که این امر بیانگر شیوه نادرست مصرف در استان است.

ابدالی گفت: تغیر الگوی مصرف در استان ایلام یک الزام مهم زیست محیطی است چرا که با توجه به نبود واحدهای بازیافت، دفع و دفن زباله ها موجب آسیب جدی به محیط زیست انسانی و جانوری می شود.

استان ایلام دارای یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار عرصه طبیعی است که ۱۴۳ هزار هکتار آن را مناطق تحت مدیریت محیط زیست تشکیل داده است.

 

نظر شما
ادامه