کد خبر: ۵۹۲۰

حکیم مهر - رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی دامپزشکی خراسان رضوی گفت: فروش ماهی تازه فقط در مجاورت پودر یخ و یا در یخچال در فروشگاه‌های مجاز از سوی دامپزشکی مورد تائید بوده و فروش آن توسط افراد دوره‌گرد غیرقانونی است.

دکتر جعفر عطارباشی با توجه به ممنوعیت فروش آبزیان منجمد بسته‌بندی شده بدون برچسب حاوی مشخصات اظهار داشت: در حال حاضر چند‌ کارگاه مجاز بسته‌بندی در سطح شهر مشهد اقدام به قطعه‌بندی و بسته‌بندی ماهی منجمد می‌کنند که دارای پروانه از اداره کل دامپزشکی استان هستند.
رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: این محصولات در فروشگاه‌های معتبر و با برچسب مشخصات بهداشتی حاوی تاریخ تولید، تاریخ انقضا و کد بهداشتی دامپزشکی در فریزرهای با دمای 18 درجه سانتی‌گراد زیر صفر عرضه می‌شود و هرگونه قطعه‌بندی و عرضه خارج از شبکه یاد شده تخلف محسوب شده و با آن برخورد می‌شود.
وی تصریح کرد: ماهی‌های منجمد برای فروش باید به صورت عرضی برش داده شوند به نحوی که پوست ماهی کاملا مشخص باشد تا گونه ماهی قابل شناسایی باشد و در صورتی که ماهی به صورت طولی برش داده‌ و پوست آن جدا شود به علت مخدوش شدن هویت فرآورده، تخلف محسوب شده و با متخلفان برخورد می‌شود.
عطارباشی درباره ماهیان تازه نیز عنوان داشت: ماهی تازه دارای بوی طبیعی و بدنی با قابلیت ارتجاع است که چشم‌ها کاملا برجسته است در حالی که در ماهی فاسد موارد فوق رویت نشده و ضمن استشمام بوی نامطلوب و فساد، بدن ماهی فاقد خاصیت ارتجاعی بوده و آبشش‌ها از رنگ قرمز روشن به قرمز تیره و بدبو تغییر می‌کند.
نماینده ولی فقیه در اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی نیز استفاده خوراکی از خرچنگ را حرام اعلام کرد و افزود: خرچنگ جزو آبزیان حرام بوده و بر اساس منابع فقهی و روایی موجود، خوردن گوشت آن حرام است.
وی با اشاره به مشاهده 2 مورد از عرضه غیرمجاز خرچنگ در مشهد اظهار داشت: گروه‌های بازرسی و نظارتی دامپزشکی استان به شدت با چنین مواردی برخورد کرده و ضمن معدوم‌سازی موارد حرام، نسبت به معرفی متخلفان به مراجع قضائی اقدام می‌کنند.
حجت‌الاسلام علی امیری ضمن تاکید بر آثار سوء غذای حرام بر سلامت جسمی، روحی و روانی جامعه یادآور شد که در حال حاضر نوعی آبزی به نام لابستر (شاه میگو) نیز در بازار عرضه می‌شود که حلال بوده و واجد تنه‌ای کشیده و دارای چنگال‌هایی شبیه به خرچنگ است که نباید با خرچنگ واقعی و حرام که واجد تنه گرد و معروف به سرطان است‌، اشتباه گرفته شود.

 

 

نظر شما
ادامه