کد خبر: ۵۹۲۰۸

مدیرکل دامپزشکی استان یزد از پلمپ واحدهای دامداری غیرمجاز در سطح شهر یزد خبر داد و گفت: این واحدهای غیر مجاز نسبت به نگهداری و همچنین کشتار غیر مجاز دام اقدام می نمودند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان یزد، «دکتر علی فاتحی نیا» با اشاره به اینکه بیشتر واحدهای یاد شده در محدوده شهر یزد در منطقه کشتارگاه قدیم مستقر هستند افزود: این اقدام  با همکاری شهرداری یزد، دستگاه قضایی و نیروی انتظامی صورت گرفته است.

وی اظهار داشت: همچنین این اداره کل با همکاری دستگاههای مربوطه نسبت به پلمپ  واحدهای غیر مجاز نگهداری دام  در حال اقدام قانونی می باشد که در این خصوص ۳۰ نیروی دامپزشکی حضور فعالی دارند.

مدیرکل دامپزشکی استان یزد خاطر نشان کرد: غیر فعال نمودن این واحدها خوشبختانه با همراهی مسوولین مربوطه در حال انجام است ، البته قبل از پلمپ این واحدها ، تا ۲۵ مردادماه به آنها فرصت داده شده بود نسبت به تخلیه دام و غیر فعال نمودن این مراکز نگهداری دام اقدام نمایند .

وی با بیان اینکه، این مراکز نه تنها سبب آلودگی محیط زیست می‌شوند بلکه موجب اشاعه بیماری های مشترک بین انسان و دام نیز خواهند شد افزود: واحدهای یاد شده  علاوه بر مزاحمت شهری، محل تجمع  بسیاری عوامل بیماری زا و حشرات هستند.

مدیرکل دامپزشکی استان یزد  به مراکز نگهداری دام غیر مجاز در انتهای بلوار کشاورز شهر یزد اشاره و اظهار داشت: در سال‌های گذشته در زمان فعالیت کشتارگاه دام قدیم یزد در این بلوار، دامداری‌ها و اماکن نگهداری دام در اطراف کشتارگاه ایجاد شده بودند تا دام کشتاری را برای کشتار در کشتارگاه سنتی یزد فراهم کنند.

فاتحی نیا ادامه داد: در سال ۸۵ با راه اندازی و بهره‌برداری از کشتارگاه صنعتی دام یزد واقع در کیلومتر ۱۴ جاده یزد به طبس‌، کشتارگاه سنتی یزد تعطیل و از سوی سازمان جهاد کشاورزی استان به دامداری‌های مورد اشاره در مجتمع دامداری‌های جاده طبس زمین واگذار شد تا از حاشیه شهر به مکان مورد نظر انتقال یابند اما مالکان این دامداری‌ها ضمن دریافت زمین، حاضر به تعطیلی دامداری خود نشدند و به فعالیت خود ادامه دادند.

مدیرکل دامپزشکی استان یزد گفت: این دامداری‌ها اکنون مشکلات عدیده‌ای را برای مردم ساکن در این مناطق از لحاظ بهداشتی و آلودگی‌ها زیست محیطی فراهم نموده و موجب نارضایتی مردم این منطقه شده اند لذا اداره کل دامپزشکی استان در راستای تامین و حفظ سلامت جامعه این موضوع را در دستور کار قرار دادو پس از برگزاری چند جلسه با مسئولان مربوطه در نهایت پس از مهلت  تخلیه به واحد های مذکور مقرر گردید  با حکم مراجع قضایی اقدام لازم جهت جلوگیری از فعالیت این واحد ها بعمل آید.

فاتحی نیا رهاسازی فضولات و امحاء و احشاء دام‌های ذبح شده در محیط و عدم وجود سیستم فاضلاب و چاه دفن بهداشتی و علاوه بر آلودگی های زیست محیطی باعث تجمع حیوانات ولگرد، حشرات و جوندگان ناقل بیماری در این مناطق شده که نقش مهمی در شیوع و انتقال بیماری های مشترک انسان و دام دارند و با اشاره به کشتار غیر مجاز و غیر بهداشتی در مراکز نگهداری یاد شده گفت: تولید و عرضه گوشت در شرایط غیر بهداشتی تهدید علیه بهداشت عمومی و باعث شیوع انواع بیماری ها است و عواقب خطرناکی به همراه دارد.

وی ادامه داد: در مراکز یاد شده ، دام ها بدون هیچگونه نظارت و بازرسی کشتار و عرضه می شوند که در این بین مخاطره عرضه دام های بیمار و آلوده به عوامل عفونی و انگلی وجود دارد.

فاتحی نیا در انتها از مردم درخواست نمود جهت خرید دام به مراکز دامداری مجاز و تحت نظارت دامپزشکی مراجعه نمایید و از مراجعه به واحد های که اقدام به کشتار غیر مجاز دام مینمایند خودداری نموده و گوشت قرمز را از مراکز عرضه مجاز و تحت نظارت دامپزشکی فراهم نمایند.


نظر شما
ادامه