کد خبر: ۵۹۲۱

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی خراسان جنوبی، آذربایجان شرقی و قزوین

 

به زودی انجام می‎شود :

عرضه تخم مرغ های دارای مشخصات تولید در خراسان جنوبی 


مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت : از 15/3/90 کلیه تخم مرغ های تولیدی در استان با درج نام تجاری محصول به همراه تاریخ تولید و انقضاء بر روی تخم مرغ به بازار عرضه می شود.
وی ضمن اعلام این خبر افزود: پیش از این مراکز بسته بندی و تولیدی نسبت به تاریخ دار کردن و مارک دار نمودن کارتن های حمل تخم مرغ های تولیدی خود اقدام کرده بودند.
وی هدف از تولید تخم مرغ های دارای مشخصات را عرضه محصولات سالم به مصرف کنندگان عنوان کرد و اجرای این طرح را در پیشگیری از تخلفات بهداشتی فروشگاه های عرضه موثر دانست.
دکتر رضائی به گرمای هوا و افزایش سرعت فساد فرآورده های خام دامی اشاره کرد و بر نگهداری تخم مرغ در دمای یخچال (4-0 درجه سانتیگراد) تاکید کرد.
وی از کلیه شهروندان خواست از خرید تخم مرغ هایی که خارج از یخچال و یا در دمای بالاتر از10 درجه سانتیگراد نگهداری می شوند خوداری کرده و با تماس با شبکه دامپزشکی شهرستان مراتب را گزارش نمایند تا با متخلفین برخورد قانونی شود.   

----------------------------------

 

خدمات دامپزشکی عامل مهمی در رونق اقتصاد روستائی است
 
صفر اصغری مدیر کل امور روستایی استانداری آذربایجان شرقی در جریان بازدید از اداره کل دامپزشکی آذربایجان شرقی عنوان نمود: خدمات و فعالیتهای دامپزشکی در روستاها یکی از عوامل مهم و موثر در رونق اقتصادی خانوارهای روستایی است.


اصغری ضمن تقدیر از خدمات دامپزشکی در دورترین نقاط استان اعلام نمود: در دوسال اخیر شاهد کاهش شیوع بیماریهای دامی  در روستاها هستیم که همه این ها ناشی از فعالیتهای شبانه روزی کارکنان اداره کل دامپزشکی است.
در ادامه این بازدید دکتر بهراد زندیه مدیر کل دامپزشکی استان با عنوان کاهش چشمگیر بیماریهای دام و مشترک بین انسان و دام عنوان نمود که با تلاشهای همکاران ما در دامپزشکی استان در سال گذشته شاهد کاهش 80 درصدی بیماری تب مالت در جمعیت دامی تحت پوشش دامپزشکی بودیم.
وی همچنین افزود در سال جهاد اقتصادی از اقتصاد روستائیان با افزایش فعالیتها و خدمات دامپزشکی حمایت خواهیم نمود چرا که ما بر این باوریم که یکی از مهمترین شاخصهای تولید سلامت است .

 

---------------------------------

 

بازدید مدیر کل دامپزشکی آذربایجان شرقی از مرکز پرورش آرتمیا


دکتر زندیه در جریان بازدید از یک مرکز پرورش آرتمیا گفت: در این مرکز سالانه بیش از 6 تن آرتمیا در 3000 متر مربع زمین پرورش داده می شود که برای 5 نفر اشتغالزایی داشته است.


مدیر کل دامپزشکی آذربایجان شرقی افزود: آرتمیا جانداری است سخت‌پوست که در آب‌های شور زندگی می‌کند و دریاچه ارومیه در ایران یکی از غنی‌ترین منابع آرتمیا در جهان شمرده می‌شود که زیستگاه گونه ای از آن به نام  آرتمیا ارومیا می باشد.
وی با اعلام حمایت اداره کل دامپزشکی استان از نظر علمی و اجرایی در پرورش آرتمیا، این صنعت را صنعتی نو پا با سودآوری بالا و اشتغالزایی مناسب دانست و خاطرنشان کرد آرتمیا عاری از بیماری بوده و بدلیل دارا بودن پروتئین بالا تغذیه مناسبی برای ماهیان آب شیرین و خوراک دام و طیور است و استفاده از آن نه تنها هزینه خرید غذای زنده را کاهش می دهد بلکه توانایی و سلامتی ماهی را نیز افزایش خواهد داد.

 

----------------------------------

 

کسب عنوان روابط عمومی برتر برای دومین سال پیاپی توسط مدیر روابط عمومی دامپزشکی قزوین

 

در ارزیابی سالیانه سازمان دامپزشکی کشور از عملکرد روابط عمومی های ادارات کل دامپزشکی استانها،  محمد فرحی مسؤول روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان قزوین،  برای دومین سال پیاپی (سال1388 و1389 ) درگروه بندی روابط عمومی های دامپزشکی سراسر کشور،در گروه A قرارگرفت و موفق به کسب عنوان روابط عمومی برتر شد.

گفتنی است این ارزیابی هرساله توسط کارگروه ارزیابی روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور وبراساس امتیاز ماخوذه در آیتمهای 14گانه شامل: توسعه روابط عمومی الکترونیک، ارائه روشها وشیوه های نوین در اطلاع رسانی، میزان تولید خبر ،تعامل با رسانه های نوشتاری ،دیداری وشنیداری،بروزرسانی سایت اطلاع رسانی ،تقدیرنامه های اخذ شده،گذراندن دوره های آموزشی تخصصی  و... صورت می گیرد.

 

------------------------------------

 

معدومسازی 4277 کیلوگرم مرغ و ران منجمد توسط دامپزشکی قزوین

 

دکتر اکبر شاهی رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان قزوین گفت:در بازرسی های مستمر بازرسان واحد نظارت شبکه دامپزشکی شهرستان قزوین از کشتارگاه های شهرستان و مشاهده مقادیر زیادی مرغ منجمد در یکی از سردخانه های یکی از این کشتارگاهها  که بدون رعایت مراحل انجماد (بدون استفاده از تونل انجماد) منجمد گردیده بود،  نمونه برداری صورت گرفته و به منظور بررسی سلامت مرغها محموله مزبور به آزمایشگاه ارسال شد.

وی افزود : پس از اعلام نتیجه آزمایشگاه مبنی بر غیر قابل مصرف بودن محموله، بازرسان واحد نظارت این شهرستان اقدام به معدوم سازی مقدار 4277 کیلوگرم مرغ و ران مرغ منجمد توقیفی نمودند.

 

------------------------------------

 

برگزاری مراسم ولادت حضرت فاطمه (س) وسالروز آزاد سازی خرمشهر در دامپزشکی قزوین

 

همزمان با میلاد دخت نبی اکرم، حضرت فاطمه زهرا سلام ا... علیه(روز زن) وهمچنین سالروز آزاد سازی خرمشهر ،مراسم جشن با شکوهی در اداره کل دامپزشکی استان قزوین برگزار شد.

 

در این مراسم که پرسنل اداره کل وشبکه های  دامپزشکی تابعه حضور داشتند پس از سخنرانی در موردمقام شامخ زن وعملیات آزاد سازی خرمشهر، از کلیه پرسنل خانم شاغل در مجموعه دامپزشکی استان، تقدیر وتشکر بعمل آمد.

 

همچنین در این مراسم  کلیه کارکنانی که در سال گذشته در امر پیشگیری وکنترل بیماریهای مختلف دام وطیور خدمات ارزنده ای از خود به یادگار گذاشته بودند، توسط مدیر کل دامپزشکی استان مورد تقدیر قرار گرفتند.

 

 

در پایان جشن نیز به شرکت کنندگان در مسابقه ای که سوالات آن در ارتباط با حضرت فاطمه زهرا(س) وآزاد سازی خرمشهر بود ،جوائزی اهدا شد.

-------------------------------------

 

لیبل گذاری لاشه و گوشت قرمز استحصالی، در کشتارگاه صنعتی قزوین

 

اداره کل دامپزشکی قزوین اعلام کرد : با توجه به نقش مهم و مؤثر کشتارگاههای صنعتی در تولید گوشت بهداشتی و سالم و نظر به اهمیت انجام نظارتهای دقیق و کنترل لاشه های تولیدی و ایجاد امکان ردیابی و برخورد با موارد تخلف احتمالی در واحدهای عرضه سطح شهر و جلوگیری ازورود لاشه های غیر بهداشتی در چرخه مصرف از یکطرف و از طرفی به منظور تسهیل در تشخیص لاشه های سالم و معتبر توسط عموم مردم و تقویت فرهنگ نظارت عمومی بر فرآورده های خام دامی، اداره کل دامپزشکی استان قزوین با همکاری بخش خصوصی ، کشتارگاه صنعتی دام این استان را مجهز به سیستم لیبل گذاری بر روی لاشه های استحصالی از این کشتارگاه نمود.

دکتر بهنوش ،رئیس شبکه دامپزشکی بوئین زهرا با اعلام این خبر گفت: لیبل درج شده بر روی لاشه ها که بعنوان شناسنامه لاشه تلقی می شود، دارای نام و کد کشتارگاه، تاریخ تولید و انقضاء مصرف وشرایط نگهداری می باشد ،که در آینده نزدیک با همکاری دستگاههای ذیربط ،نوع دام کشتار شده و سن آن نیز روی آن درج خواهد شدهمچنین با برنامه ریزی انجام شده و تهیه برنامه نرم افزای مناسب و ایجاد بارکد بر روی آن هر نوع اطلاعات مورد نیاز ،بویژه اطلاعات دوره پرورش نیز قابل ثبت می باشد.

لازم به ذکر است این لیبل ها ضدآب وغیر قابل کپی برداری می باشد.

هم اکنون استان قزوین دارای دو کشتارگاه صنعتی دام  با ظرفیت کشتار 2000راس دام سبک و450راس دام سنگین می باشد که با توسعه زنجیره حمل لاشه ها و افزایش پوشش شهرها و روستاهای استان برای بهره مندی از گوشت حاصل از کشتارگاه صنعتی و افزایش نظارتهای دقیق و با استفاده از تکنولوژی روز، می تواند نقش مهمی در بهبود سطح بهداشت عمومی و افزایش سرانه مصرف مواد پروتتینی با منشأ دامی داشته باشد.

 

نظر شما
ادامه