کد خبر: ۵۹۲۳
تعداد نظرات: ۱۲ نظر
این مستند در حالی پخش شد که دامپزشکان و صاحبان حیوانات خانگی سابقه خوشی از پخش چنین مستندهایی از سیما در ذهن نداشتند و اوج این مسئله به پخش مستند چند سال قبل "مد شده" از صدا و سیما برمی‎گشت که در آن به دروغ یک مهندس مکانیک، پزشک متخصص بیماریهای عفونی معرفی شده بود!...

حکیم مهر – مستند "تب" با موضوع نگهداری حیوانات در منزل ، عصر یکشنبه هشتم خرداد ماه سالجاری از شبکه یک سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شد.

در این مستند که برخلاف گذشته این بار رنگ بیشتری از اعتدال و انصاف در آن به چشم می‎آمد، به جنبه‎های مختلف نگهداری حیوانات و به ویژه حیوانات غیرمعمول برای نگهداری در منزل پرداخته شده بود.

هر چند در پایان این مستند از سازمان دامپزشکی تشکر شده بود اما نشانی از این سازمان در طول این مستند مشاهده نمی‎شد!

اما آنچه شاید در نگاه اول به این مستند توجه بسیاری را به خود جلب می‎کرد، تبلیغ مستقیم بیمارستان دکتر پیام محبی در این مستند بود.

رئیس بیمارستان دامپزشکی تهران در این مستند با اشاره به آنکه محبت زیاد از حد به حیوان قابل قبول نیست به صراحت در اقدامی پسندیده گفت که در بیمارستان متبوعش به هیچ وجه حاضر نیست به انجام عمل جراحی زیبایی بریدن گوش یا از بین بردن صدای حیوان با عمل جراحی حنجره مبادرت ورزد.

علاوه بر دکتر محبی، در این مستند از قهرمانی (سوپروایزر بیمارستان) – که کاردان دامپزشکی و کارشناس علوم آزمایشگاهی دامپزشکی است - نام برده شد و وی توضیحات کوتاهی درباره درمان یک گربه ارائه کرد.

دکتر پگاه محبی (مدیر داخلی بیمارستان) و دکتر امیرپیمان خسروی آزاد از دیگر دامپزشکان شاغل در این بیمارستان بودند که به اظهار نظر در این مستند پرداخته بودند.

دکتر محبی و دکتر خسروی آزاد در این مستند بر ضرورت توجه به حیوان به عنوان یک موجود زنده و عدم برخورد با حیوان بعنوان عروسک تأکید کردند.

یک متخصص اعصاب و روان نیز در این مستند در اظهاراتی نسبتاً طولانی از دلایل نگهداری حیوانات توسط برخی از مردم در منزل گفت و تصریح  کرد : اینکه حیوانی جای یک انسان را بگیرد نشانه تنهایی یک فرد و اختلال عاطفی است.

وی افزود : نگهداری حیواناتی نظیر سگ و یا تمساح و لاک‏پشت و امثال اینگونه حیوانات در منزل با زندگی انسان در شهر همخوانی ندارد.

یک کارشناس مسئول بیماریهای واگیر هم با بیان اینکه نیمی از تخت‏های عفونی بیمارستان‎ها مربوط به بیماریهای قابل انتقال بین حیوان و انسان است گفت : تب مالت، تولارمی، هاری، سیاه زخم و بیماریهای قارچی از جمله بیماریهایی هستند که بین حیوان و انسان مشترک هستند و می‎توانند از طریق سگ و گربه انسان منتقل شوند!

این اظهارات در حالی بیان شد که برخی از این بیماریها نظیر تب مالت عمدتاً از طریق سگ به انسان منتقل نمی‎شود و بیماریهایی نظیر هاری نیز صددرصد قابل پیشگیری است.

پخش تصاویری از نگهداری یک میمون در منزل توسط یک شهروند و آمد و رفت بعضی از جوانان با سگ در خیابان و اعتراض همسایگان و عابران پیاده از دیگر بخش‎های این مستند بود.

دکتر سید محسن میرباقری استاد دانشگاه نیز در بخشی از این مستند ضمن برشمردن جنبه‎های مهمی از نگاه اسلام به لزوم حقوق حیوانات و ذکر احادیثی از معصومین علیهم السلام گفت : نباید به صورت حیوان سیلی زد.

وی افزود : در روایت است که خداوند گناهان زنی که به سگی تشنه آب رساند و با دستار و کفش خود برای آن حیوان از چاهی آب کشید بخشید.

دکتر میرباقری سپس گفت : در کنار این بخش از احادیث و توجه اسلام به حیوانات باید دانست که از نظر شرعی سگ نجس است و این با اجماع فقها همراه است و نباید مرز انسان و حیوان با یکدیگر اشتباه گرفته شود.

وی افزود : انس با حیوان بطوریکه جای انسان را بگیرد پسندیده نیست.

در پایان این مستند نیز گزارشی از مرکز آموزشی سگ‌های تجسس و زنده‎یاب هلال احمر پخش شد.

تکرار این مستند ، جمعه 13 خرداد ماه سالجاری پس از اخبار ساعت 14 از شبکه اول سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش می‎شود.

این مستند در حالی پخش شد که دامپزشکان و صاحبان حیوانات خانگی سابقه خوشی از پخش چنین مستندهایی از سیما در ذهن نداشتند و اوج این مسئله به پخش مستند چند سال قبل "مد شده" از صدا و سیما برمی‎گشت که در آن به دروغ یک مهندس مکانیک، پزشک متخصص بیماریهای عفونی معرفی شده بود!

 

 

انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مازیار توکلی
|
-
|
۰۱:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۰
0
0
بازم به دکتر محبی که جایی رو درست کرده که وقتی تو تلویزیون نشونش میدن آدم سرشو بگیره بالا و بگه بله ما هم دامپزشکیم
علی - دامپزشک
|
-
|
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۰
0
0
من برام جالبه که چرا شما اسرار دارین این بیمارستان را که خدودش اسم داره به نام دکتر محبی بنامید . درسته که ایشان کاری را کردند که هیچ کس قبل از این نکرده بود ولی الان دیگر مطعلق و باعث افتخار همه صنف دامپزشکی می باشد.
ناشناس
|
-
|
۲۲:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۰
0
2
بنده به عنوان يك دامپزشك و هيئت علمي دانشگاه حاضر نيستم يك ثانيه هم با خبرنگاران ..... مصاحبه كنم!!! اما بعضي از دوستان براي تبليغ مراكز درماني خود تن به چنين كاري مي دهند. متاسفم
مسعود رحمت زاده
|
-
|
۰۱:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۱
0
0
بابا استاد جان شما اگر شهامت مصاحبه داشتید که
لااقل اسمتون رو می نوشتین و الآن وضع دانشگاه ها این نبود
رزیدنت
|
-
|
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۴
0
1
اتفاقا این استاد دانشگاه راست می گن، وقتی خیلی راحت یک مهندس مکانیک به عنوان متخصص عفونی معرفی می شه و آب از آب تکون نمی خوره، چه جوری می شه اعتماد کرد؟!!!!
دكتر هادي ع.
|
-
|
۱۶:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۸
0
0
رزيدنت عزيز ........ ، آقاي رحمت زاده صحيح فرمودند.
خداپرست
|
-
|
۱۰:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۴
0
1
سلام منم اين برنامه زيباي تلوزيوني رو ديدم.
خيلي جالب بود
1- متخصص اعصاب و روان در مورد بيماريهاي واگيردار و عفوني سك صحبت مي كنه، ولي هيچ اطلاعي از pet care نداره.
2- هدف اين برنامه مشخص نبود مي خواست دامپزشكي كشور رو ببر زير سوال يا بازم سگ نجسه اين كارا با فرهنگ ما نمي خونه بود. چون حرفا ضد و نقيض بود. تب مالت كه از سگ منتقل نمي شه، نگهداري از حيوانات خانگي به كودكان و سالمندان در همه جاي دنيا توصيه ميشه، هيچ جاي قرآن كه نگفته سگ بگيريد بكشيد يا نگهدارنده حيوانات خانگي مجرم هست، 4هزار سال پيش ما نژاد يالوكي رو معرفي كرديم. پس مشكل ما كجاست؟ چرا اينقدر محدوديت و ممنوعيت؟
ناشناس
|
-
|
۱۹:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۷
0
1
با سلام و احترام / ضمن تشکر از بازدید و اظهار نظرتان / نجاست سگ ارتباطی با خنجرزدن یا نزدن از پشت ندارد و صرفاً یک مسئله فقهی است و مانند خون یا سایر نجاسات لازم است در هنگام نماز خواندن یا ورود به اماکن متبرکه از نجاسات خود را پاک نمود. همین! - با تشکر مجدد - حکیم مهر

بازم از نظر اسلام سگ نجسه و این حرفای ..... واقعا که مملکت گل و بلبله دیگه. همگی می دونین این انساهان که خطرناکن و حتی نجس. این آدمه که از پشت خنجر می زنه نه سگی که تو آپارتمان یا نگهبانه. وحشی ترین حیوونا از ادام هم اهلی تره. دزدیو خیانتو نا مردی ... اینا همش ماله ما آدماست نه اون حیوونی که وقتی غذاشو میذاری جلوش برات دم تکون میده.
دامپزشك
|
-
|
۱۹:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۹
0
1
با سلام و احترام / بیننده محترم ، هر چند بنده در مقام قضاوت و مسئول تعیین نمونه بودن یا نبودن نیستم اما یقیناً اگر غرض ورزی وجود داشت این مطلب بدین شکل آنهم با عکس و شماره تلفن بیمارستان مذکور در حکیم مهر به نمایش در نمی آمد. بهتر نیست قدری از سوء ظن خود کم کنید. (یا ایهاالذین آمنوا اجتنبوا کثیراً من الظن ان بعض الظن اثم... (سوره حجرات) : ای کسانی که ایمان آورده اید از ظن (بد) و بسیاری از گمانه زنی ها پرهیز کنید بدرستیکه بعضی از این گمانه زنی ها گناه است!) / موفق و شاد و سالم باشید - خالق مهربانمان نگهدارتان باد / محمد لطفی زاده - مدیرمسئول حکیم مهر

آقاي دكتر لطفي زاده، بازهم كه شما با غرض ورزي شخصي مطالبتون رو گزارش مي ديد، خوب واقعا چه اشكالي داره كه يك بيمارستان دامپزشكي نمونه نمايش داده بشه تا مردم بفهمند كه دامپزشكي بيمارستان هم داره!!!
واقعا براي شما متاسفم...
داتا اين كاره نيستيد!!! يعني با اين روال نميشه خبررساني كرد... تاسف
سونا
|
-
|
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
0
3
حیون نباید جای انسانو بگیره اما وقتی مردی از مرد بودن فقط میتونه نر باشه اینجاست که سگ من واسه من از همه دروغایی که تو زندگیم راجع به پاکی شنیدم پاک تره.سگم بم دروغ نمیگه بم خیانت نمیکنه.نجاست یعنی مال یتیمو خوردن،نجاست یعنی چشم ناپاک داشتن،نجاست یعنی تهمت و غیبت نه سگ بودن
ثامن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۴
1
0
بابا جان چرا شما همه چی رو با هم قاطی میکنید
اینکه بعضی از انسان ها دروغ میگن نیش وکنایه میزنن چه ربطی به دین وخدا وانسانیت داره
ابن ضعف اون انسان هست والا انسان خوب هم داریم
همانطور که حیوان خوب داریم بد هم داربم
این احکام نجاست سگ برا مسلمون هاست واگر کیی اعتقاد به مسلمونی نداره بیخود میکنه تو احکام ما دخالت مبکنه ما قبول داریم رعابت هم میکنیم به شما چه !!!!!!!@@@
بابک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۱
0
0
من نمیدونم دوستار حیوانات هستید یا عاشق سگ!!!
ولی از وقتی که در باغستان غربی شهرکرج یه سگ بی همه چیز به دختر بچه ۵ ساله من همه کرد و یک چشمش را کور کرد و با شکایت و پیگیری من کار به هیچ جایی نرسید....خودم یه اسلحه ۲ لول مجاز تهیه کردم هم اون سگ هار رو خلاص کردم هم هر وقت زمان خالی داشته باشم میرم سگ کشی و تا حالا بیشتر از ۲۰۰ تا کشتم ولی تمامی ندارند اونهم در منطقه کوچکی به نام باغستان کرج
و سعی میکنم این مهم را به دیگران هم آموزش بدم و تا الان دو نفر دیگر هم به من پیوستند البته جدا از هم میکشیم ولی با هم در ارتباطیم که کجا سگ زیاده با هم میرویم
فقط در یکروز ابتدای جاده باغستان به برغاندکه تفرج گاه مردم است ۳۹ تا سگ کشتیم و همه مردم هم تشکر میکردند چون واقعا متطقه نا امن شده است!!!
بهرحال اگر کسی دوست دارد همکاری کند تا شاید جمعیت سگها را کمی...فقط کمی کاهش بدیم ایمیلم را میگذارم بسم الله...babak@yahoo.com
نظر شما
ادامه