کد خبر: ۵۹۲۴۶

دامپزشک اداره کل حفاظت محیط زیست فارس گفت: موارد مشکوکی از طاعون نشخوار کنندگان کوچک در منطقه شکار ممنوع توت سیاه این استان مشاهده شده که حیات وحش منطقه را آلوده کرده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر فربد هومن» روز چهارشنبه اعلام کرد: محیط بانان اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس در منطقه شکار ممنوع توت سیاه، حین گشت زنی متوجه لاشه یک راس پازن و یک راس بزغاله بیمار شدند که هر دو سریعا به اداره دامپزشکی بوانات انتقال یافتند.

هومن اذعان داشت: شواهد بالینی احتمال شیوع طاعون نشخوار کنندگان کوچک را قوت می بخشد و برای اطمینان نمونه جهت تشخیص به آزمایشگاه دامپزشکی ارسال شده است.

وی  آمار تلفات بز و پازن تا کنون را ۳ راس عنوان کرد و افزود:  با دستور مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس  ضدعفونی کردن آبشخورها، گشت زنی و رصد گله ها توسط محیط بانان در دست اقدام است.

طاعون نشخوار کنندگان کوچک یک بیماری ویروسی به شدت واگیر است که از طریق دام اهلی و آبشخور مشترک به حیات وحش به ویژه بز و پازن سرایت می کند.

منطقه توت سیاه بوانات یکی  از مناطق شکارممنوع استان فارس است که در فاصله ۳۰ کیلومتری شهر بوانات در شمال این استان قرار گرفته است.

این منطقه برای اولین بار در سال ۱۳۶۲ به عنوان منطقه شکار ممنوع معرفی شد، توت سیاه  با وسعت ۱۸ هزار و ۳۸۰  هکتاری خود در مجاورت مناطق حفاظت شده دیگری قرار گرفته است. مناطق روشنکوه، دره باغ از استان فارس و منطقه بوروئیه از استان یزد این منطقه شکار ممنوع را احاطه کرده اند.

 

نظر شما
ادامه