کد خبر: ۵۹۲۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
دکتر هومن خلیقی مجری این برنامه که پزشک است با معرفی مهمان خود بعنوان دامپزشک گفت : مخصوصاً عنوان دامپزشک را گفتم تا به گستردگی رشته دامپزشکی و اهمیت آن اشاره کنم. / وی افزود : بسیاری از اساتید در گروه‏های میکروب‎شناسی، انگل‎شناسی، قارچ‎شناسی، ژنتیک و علوم پایه در دانشکده‎های پزشکی، دامپزشک هستند...

حکیم مهر -  برنامه زنده صبحگاهی "طلوع" شبکه چهار سیما ، سوم خرداد ماه سالجاری به مناسبت افتتاح مرکز ملی تحقیقات موش تراریخت میزبان دکتر فرید حیدری ، دامپزشک و متخصص مامایی و بیماریهای تولید مثل که عضو هیأت علمی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست‎فناوری است بود.

دکتر هومن خلیقی مجری این برنامه که پزشک است با معرفی مهمان خود بعنوان دامپزشک گفت : مخصوصاً عنوان دامپزشک را گفتم تا به گستردگی رشته دامپزشکی و اهمیت آن اشاره کنم.

وی افزود : بسیاری از اساتید در گروه‏های میکروب‎شناسی، انگل‎شناسی، قارچ‎شناسی، ژنتیک و علوم پایه در دانشکده‎های پزشکی، دامپزشک هستند.

دکتر حیدری در ابتدا برای تشریح مفهوم تراریخت به بیان توضیحاتی درباره ژنوم پرداخت و گفت : اینکه موش با درخت فرق می‎کند و یا من تبدیل به موجود دیگری نشده‎ام به مجموعه ژن‎های موش، درخت یا من برمی‎گردد و خداوند برای هر موجودی مجموعه‎ای از ژن‎ها را خلق فرموده که به آن ژنوم می‎گویند.

 وی افزود : اگر در این مجموعه ‎ژن‎ها یا در اصطلاح ژنوم دست ببرید و تغییراتی ایجاد کنید، موجودی که تولید می‎شود را تراریخت می‎گویند، بدین مفهوم که ترا از واژه انتقال گرفته شده و ریخت هم به شکل اشاره دارد و البته به ظاهر هم لزوماً مربوط نیست و ممکن است غیر از شکل ظاهری، مثلاً یک آنزیم در بدن تغییر کرده باشد که آنرا بعنوان یک ریخت یا فنوتایپ (صفت) می‎شناسیم.

این متخصص مامایی و بیماریهای تولید مثل حیوانات در ادامه گفت : در موجودات تراریخت یا یک ژن غیرخودی به مجموعه ژنوم موجود اضافه شده و یا ژنی از مجموعه ژنوم آنها حذف شده و با جایگزین شدن یک ژن معیوب عملکرد خود را از دست داده است.

وی افزود : با این تعریف موجودات تراریخت یا صفتی را افزون بر وجودشان نشان می‎دهند یا صفتی را کمتر از وجودشان بیان می‎کنند و این مسئله به ما امکان می‎دهد که نقش ژن‎ها را در زمینه‎های مختلف ژنتیک تکوینی، پزشکی و حتی فارماکولوژی و سم‎شناسی مورد مطالعه قرار دهیم.

دکتر فرید حیدری در پاسخ به سؤال دکتر خلیقی مجری برنامه که از وی پرسید تولید موش تراریخت با چه هدفی انجام می‎شود گفت : قد ، رنگ پوست ، ریزش مو و امثال این موارد عمدتاً تحت کنترل پروتئین‎های بدن است اما مطالعه صرفاً روی این پروتئین‏ها انجام نمی‎شود بلکه ژن‎های تولیدکننده این پروتئین‎ها مهم و مورد مطالعه محققان هستند.

وی افزود : بنابراین هر چند مثلاً در دانش بیوشیمی به پروتئین‎ها پرداخته می‎شود اما یک علم بنیادی هم به نام مهندسی ژنتیک وجود دارد که نشانه اهمیت ژنوم است.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه مهندسی ژنتیک و زیست‎فناوری با ذکر مثالی از پخش یک سریال تلویزیونی درباره پاستور گفت : یادم هست در آن سریال وقتی پاستور نیاز به سلول زنده داشت همکار جراحش ویروس را در مغز سگی تزریق کرد و وقتی سگ به داخل اتاق آمد به پاستور گفت این لوله آزمایش تو است، لذا وقتی این قابلیت را داشته باشید که در ژنوم‎ موجود پرسلولی زنده یک عملکرد را به دقت مورد بررسی قرار دهید در حقیقت آزمایشگاه را به داخل بدن موجود زنده می‎برید.

وی افزود : در لوله آزمایش شما فقط یک فضای تک بعدی و حاوی یک دسته از سلول‎ها را در اختیار دارید و از برهم‎کنش سلول‎ها هم مطلع نیستید و برای تعمیم نتیجه آزمایش به شرایط بدن موجود زنده مشکل دارید، در حالی که اگر آزمایش بجای لوله آزمایش در بدن انجام شود چنین محدودیت‎هایی وجود نخواهد داشت.

دکتر حیدری درباره علت انتخاب موش بعنوان لوله آزمایش زنده هم گفت : تمام ژنوم موش شناسایی شده، فاصله بین دو نسل این حیوان کوتاه ، تعداد موالید آن زیاد و نگهداری از آن آسان است و مهمتر از همه آنکه قرابت و نزدیکی زیادی از نظر ژنومی به انسان دارد.

گفتنی است در میان گفتگوی مجری برنامه با دکتر حیدری گزارشی از اولین کارگاه آموزشی بین‎المللی تولید موش تراریخت پخش شد و در آن گزارش تعدادی از محققان و دامپزشکان به ارائه توضیحاتی درباره نحوه تولید موش تراریخت پرداختند.

دکتر رسول‌زادگان - محقق ایرانی ساکن خارج

 

خبر مرتبط :

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دامپزشک
|
-
|
۱۶:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۸
0
0

واقعا باعث افتخار است که ملاحظه می شود متخصصین دامپزشک رفته رفته ارزش خود را در جامعه پیدا می کنند.

همچنین باید از کسانی که دوره های دکترای تخصصی دامپزشکی را در دانشگاه های کشور علی رغم مخالفتهای شدید و سرسختانه عده ای خود باخته پایه ریزی کردند، تشکر کرد.
دكتر دامپزشك
|
-
|
۱۹:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۴
0
1
خوشحالم كه استاد ارجمندم جناب آقاي دكتر حيدري كه افتخار شاگردي ايشان را داشته‌ام به چنين موفقيت ارزشمندي دست يافته‌اند. بايد بگويم كه ايشان علاوه بر اينكه دانشمند بزرگي براي مملكت ما هستند، بسيار متعهد، كوشا و فروتن مي‌باشند. براي ايشان آرزوي موفقيت مي‌كنم.
نظر شما
ادامه