کد خبر: ۵۹۲۶۶
تعداد نظرات: ۳۲ نظر
عضو شورای مرکزی سازمان نظام دامپزشکی در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر محمدحسن گلپایگانی» افزود: نظام دامپزشکی باید شأن حرفه‌ای را به گونه‌ای تنظیم و رعایت کند که من دکتر دامپزشک افتخار کنم به اینکه عضو نظام دامپزشکی هستم و مدرک من دامپزشکی است ...
 
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی:‌ «اگرچه نزدیک به ۲۰ سال از عمر نظام دامپزشکی می‌گذرد، اما آن‌قدر دچار حاشیه بوده که هیچ وقت نتوانسته به جایگاه خود برسد.» این را عضو شورای مرکزی سازمان نظام دامپزشکی و رئیس نظام دامپزشکی استان مازندران به حکیم مهر می‌گوید و ادامه می‌دهد: «برخی ناملایمت‌ها و تنگ‌نظری‌ها، اجازه رشد به نظام دامپزشکی نداده است. مهمترین ضعف نظام این بوده که بخش دولتی را رقیب خود می‌دانسته است. نظام دامپزشکی باید شأن حرفه‌ای را به گونه‌ای تنظیم و رعایت کند و به دنبال کارها برود که من دکتر دامپزشک افتخار کنم به اینکه عضو نظام دامپزشکی هستم و مدرک من دامپزشکی است.»

 «دکتر محمدحسن گلپایگانی» معتقد است که من باید خجالت بکشم که ببینم حقوق یک دامپزشک این‌قدر کم است. یک دامپزشک صرفاً می‌آید و مسئول امضا می‌شود و با بی‌احترامی با او برخورد می‌شود. تا جایی که به او می‌گویند چقدر می‌گیری، این اندازه پولت را می‌دهم و برو. با این روند حرفه دامپزشکی شأن خود را خدشه‌دار می‌کند. نظام دامپزشکی باید در اینجا ورود کند تا بتواند این سطح حرفه را بالا بکشد.

انتقاد اصلی دکتر گلپایگانی به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های خاموشی است که در قانون برای نظام دامپزشکی نهاده شده است. از نظر او رتبه‌بندی کلینیسین‌ها که در قانون آمده، یکی از مهمترین معضلات است که دستورالعمل و قانون آن وجود دارد و باید اجرا شود.

وی می‌گوید: «مهمترین قسمتی که انجام نشده، بخش خاموش دستورالعمل‌ها و ظرفیت‌های قانونی است که در قانون برای نظام دامپزشکی کشور و نظام دامپزشکی استان‌ها نهاده اما اجرا نشده است. باید مسائل و مشکلاتی را که در بحث اجرا و در ارتباط با قانون ماده ۲ ماده ۵ نظام جامع دامپروری داریم، به صورت شفاف با مراجعی که به عنوان متولی و سیاست‌گذار هستند، باز کنیم. اگر قوانین به صورت شفاف ابلاغ شود، مطمئنا خیلی از مسائل و مشکلات حل و نظام پویاتر خواهد شد.»

حکیم مهر: آقای دکتر، چه شد که به دامپزشکی علاقه‌مند شدید؟

علاقه‌مندی من به دامپزشکی ریشه در شرایط محیط کودکی‌ام در مازندران دارد که همه سررشته‌ای از دام و طیور و به ویژه طیور دارند. حتی چند نفر از افرادی که امروز از مسئولان رده‌بالای بانک کشاورزی هستند، آن زمان در حوزه مرغ و خروس و پرنده‌های زینتی سر رشته داشتند. کم و بیش خودمان هم در خانه، پرندگان زینتی داشتیم و نسبت به این مقوله نا آشنا نبودیم.

در دانشگاه هم تقریبا از بالای لیست، ‌آخرین رشته‌هایی که زدم، دامپزشکی بود. آن زمان که مدرک‌گرایی مد بود و همه تمایل داشتند که دکتر شوند و عنوان دکتر بگیرند، من ۵۰ رشته‌ای را که انتخاب کردم، با دامپزشکی بستم و بیشتر از آن نرفتم. همان سال اول هم در دانشگاه ارومیه قبول شدم و به آنجا رفتم. در دانشگاه هم هرچه می‌خواندم، علاقه من بیشتر می‌شد اما مهمترین فاکتوری که من را علاقه‌مند کرد، تنوع دامپزشکی بود. به نحوی که هر زمان مثلاً از دام بزرگ خسته می‌شویم، به سراغ دام کوچک یا بهداشت مواد غذایی می‌رویم. تنوع کاری در دامپزشکی و اینکه انسان در مورد موجودات مختلف می‌خواند، حس تشخیص و علاقه خاصی ایجاد می‌کند.

حکیم مهر: ورودی چه سالی هستید؟

ورودی سال ۷۵ دانشگاه ارومیه. در دانشگاه هم فعالیت‌های مختلف داشتم. از سردبیری مجله انجمن اسلامی گرفته تا مدیر مسئولی اولین نشریه مستقل دانشجویان دانشگاه ارومیه. همچنین عضو شورای صنفی و نایب رئيس شورای صنفی، نایب رئیس جامعه اسلامی دانشجویان دانشکده و مدیرعامل یک انجمن فعال در حوزه محیط زیست بودم. خلاصه آن زمان هر جا که شر و شور جوانی و دانشجویی بود، من حضور داشتم.

حکیم مهر: در حوزه اجرایی چه کارهایی کردید؟

بعد از فارغ‌التحصیلی، علی‌رغم توصیه‌هایی که برای حضور در دانشگاه ارومیه داشتم، اما حب وطن و تمایل به فعالیت در استان خودم باعث شد تا سربازی را به شکل امریه در شهرستان نکا شروع کنم. به قول فوتبالیست‌ها از زمین خاکی شروع کردم و می‌توانم با افتخار بگویم که فعالیت من با واکسیناسیون شاربن و آبله در شهرستان نکا بود و من تنها دکتر دامپزشک اداری بودم. آن زمان رئیس اداره هم یک مهندس دامپروری بودند.

بعد از آن به اداره کل منتقل و کارشناس اداره نظارت شدم. بعد از مدتی مسئولیت امور کشتارگاه‌ها و واحد قرنطینه را به عهده گرفتم. در سال ۹۲ به‌عنوان سرپرست اداره نظارت معرفی شدم و تا ۵ سال بعد این سمت را داشتم. در کنار آن، اولین و تنها مشاور جوان مدیر کل دامپزشکی استان بودم. در نهایت در سال ۹۳ به‌عنوان مدیر نمونه ستادی دامپزشکی مازندران انتخاب و لوح گرفتم.

حکیم مهر: فعالیت‌های شما در نظام دامپزشکی از چه زمانی شروع شد؟

اولین‌بار در انتخابات سال ۸۷ به‌عنوان عضو علی‌البدل انتخاب شدم و بعد از فوت مرحوم دکتر احمدی، به عنوان عضو اصلی ورود پیدا کردم. تا این لحظه نیز عضو کوچکی از اعضای نظام دامپزشکی استان هستم.

حکیم مهر: و در واقع رئیس نظام دامپزشکی استان هم هستید.

بله، اما همچنان می‌گویم که عضو هستم. چون نظام استان یک جمع شورایی است و رئیس یک هماهنگ‌کننده است. هر چند اختیارات زیادی به رئیس داده شده و در کل شوراهای استانی اختیارات چندانی ندارند، اما سعی کردم آن‌چه انجام می‌شود، نظر تمام اعضای شورا را دربر گیرد.

حکیم مهر: از نظر شما عملکرد سازمان نظام دامپزشکی تا امروز چگونه بوده است؟

اگرچه نزدیک به ۲۰ سال از عمر نظام دامپزشکی می‌گذرد، اما آن‌قدر دچار حاشیه بوده که هیچ وقت نتوانسته به جایگاه خود برسد. شاید سازمان دامپزشکی در دهه ۷۰ به خوبی توانست خود را به‌عنوان یک سازمان منسجم جا بیندازد. همه در لوای این سازمان، دست در دست هم دادند و آن را بالا آوردند. اما متاسفانه در خصوص نظام دامپزشکی، برخی ناملایمت‌ها و تنگ‌نظری‌ها، اجازه رشد به این نهاد نداده است. مهمترین ضعف هم این بود که بخش دولتی را رقیب خود می‌دانست. شاید من هم زمانی که در اداره بودم، همین ایده را داشتم که اعضای نظام می‌آیند و تمام کارها را از ما می‌گیرند. اما الان نه به‌عنوان اینکه یک رئیس هستم، بلکه همان زمان هم بعد از مدتی که در اداره نظارت بودم ، نسبت به برخی مدیران کل قبلی انتقاد داشتم که چرا ماده ۵ واگذار می‌شود؟ دیدگاه خوبی که آن مدیران اسبق داشتند، این بود که دولت باید چابک و نظارت‌ها قوی شود. به مرور این دیدگاه به خود من هم منتقل شد و فهمیدم که اگر ما بخش خصوصی را قوی‌تر کنیم، اداره کل و سازمان دامپزشکی با نظارت قوی‌تر، بهتر می‌تواند جایگاه دامپزشک را تعریف کند. اگر تصدی‌گری را واگذار کند، بهتر می‌تواند راجع به اینکه کجاها حضور پیدا و رایزنی کنند، تصمیم بگیرند.

من فکر می‌کنم این پتانسیل در نظام دامپزشکی وجود دارد و باید روی آن کار شود؛ خصوصاً که با حجم عظیمی از فارغ‌التحصیلان مواجه هستیم. البته نه اینکه نظام مسئول اشتغال باشد، بلکه نظام مسئول حفظ شأن حرفه‌ای است. نظام دامپزشکی باید شأن حرفه‌ای را به گونه‌ای تنظیم و رعایت کند و به دنبال کارها برود که من دکتر دامپزشک افتخار کنم به اینکه عضو نظام دامپزشکی هستم و مدرک من دامپزشکی است.

نظام مسئول اشتغال نیست. خیلی‌ها به اشتباه فکر می‌کنند که نظام دامپزشکی یا سازمان دامپزشکی مسئول اشتغال هستند، در صورتی که مسئول تنظیمات هستند. من باید خجالت بکشم که ببینم حقوق یک دامپزشک کم است. یک دامپزشک صرفاً می‌آید و مسئول امضا می‌شود و با بی‌احترامی با او برخورد می‌شود. تا جایی که به او می‌گویند «چقدر می‌گیری؟ این اندازه پولت را می‌دهم و برو». با این روند حرفه دامپزشکی شأن خود را خدشه‌دار می‌کند. نظام دامپزشکی باید در اینجا ورود کند تا بتواند این سطح حرفه را بالا بکشد. مطمئن باشید هرچقدر سطح حرفه بالاتر رود، هم درآمد بالا می‌رود و هم شأن اجتماعی. دیدگاه مردم نیز نسبت به دامپزشک و دامپزشکی ارتقا پیدا می‌کند.

یکی از دوستان می‌گفت که در خیلی از معاونت‌های وزارت جهاد کشاورزی، سازمان‌های دیگر و حتی نمایندگان مجلس، نمی‌دانند که کار یک دامپزشک و نظام دامپزشکی چیست؛ ضوابط کاری را نمی‌دانند. این روابط تببین و تعریف نشده است و به همین علت آن دیدگاه وجود ندارد.

البته این را نیز نباید از نظر دور داشت که در طی این ۲۰ سال، برخی کارها نیز انجام شد. مطمئناً دیدگاه همه دوستانی که آمدند این بوده که جایی هستند که باید آن را بالاتر ببرند. هر مسئولی دلش می‌خواهد جایگاهی را که دارد، بالاتر ببرد. من نمی‌توانم بگویم فلان دکتری که قبل از من بوده، هیچ کار مثبتی نکرده است. خیر، کسی که روی یک منصب می‌نشیند، به صورت ذاتی و فطری تمایل دارد یک نمای خوب از جایگاه خود به همه معرفی کند. اتفاقی که می‌افتد این است که میزان همراهی افراد با آن چقدر است؟ هرچقدر بدنه این همراهی و سایر نهادها با آن بهتر باشد، نمود بیشتری پیدا می‌کند و بالاتر می‌رود و هرچقدر این همراهی کمتر باشد، پروژه‌های آن با شکست مواجه می‌شود و نمی‌توند کار کند. در آخر نیز با یک کارنامه ضعیف خداحافظی می‌کند. پس از اولین رئیس نظام دامپزشکی تا امروز، کارهای زیادی انجام شده که کسی نمی‌تواند منکر آن شود. نظام، فرزندی است که الان نوجوان شده و احتیاج به کمک همه دارد.

حکیم مهر:‌ چه انتقادی به عملکرد نظام دامپزشکی طی سال‌های اخیر داشته‌اید؟

انتقاد اصلی من به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های خاموشی است که در قانون برای نظام دامپزشکی نهاده شده است. «رتبه‌بندی کلینیسین‌ها» که در قانون آمده، یکی از مهمترین معضلات است که دستورالعمل و قانون آن وجود دارد و باید اجرا شود. ما باید قانون سازمان دامپزشکی را چندباره مطالعه کنیم. هر رئیس سازمان، هر رئیس شورای نظام و هر دامپزشکی باید قانون سازمان نظام دامپزشکی را مطالعه و مطالبات خود را از نظام دامپزشکی بخواهد و از من رئیس نظام مطالبه‌گری کند.

دومین مساله، عدم همکاری و احساس مسئولیت برخی از دوستان در ارتباط با همین اجرای قانون است. مثلاً وقتی فراخوانی ابلاغ می‌شود که نظرات خود را در ارتباط با فلان قانون و تعرفه‌ها اعلام کنند، برخی شاید با کاهلی یا سهل‌انگاری، مشارکت نمی‌کنند. شاید اعتراض مدنی را در این می‌دانند که جواب ندهند اما این چیزی جز ضرر برای همه نیست. پس مهم‌ترین قسمتی که انجام نشده، بخش خاموش دستورالعمل‌ها و ظرفیت‌های قانونی است که در قانون برای نظام دامپزشکی کشور و نظام دامپزشکی استان‌ها نهاده اما اجرا نشده است. نخبگانی که در سال‌های قبل این قوانین را نوشتند، قطعاً اشراف داشتند اما همان هم خیلی بعدها از شرح وظایف رؤسا تا اعضای عادی اجرا نشده است. پس باید اولین گام این باشد که قانون را دوباره بخوانیم و جاهایی که احتیاج دارد، آیین‌نامه را تصویب کنیم. از داخل آن هم ماده ۱۹ و هم تعرفه‌ها در می‌آید و یک بحث قانون‌مند، شاکله آن را تشکیل می‌دهد.

حکیم مهر: به‌عنوان یکی از گزینههای ریاست سازمان نظام دامپزشکی کشور، اولین برنامه شما چیست؟

باید مسائل و مشکلاتی را که در بحث اجرا و در ارتباط با قانون ماده ۲ ماده ۵ نظام جامع دامپروری داریم، به صورت شفاف با مراجعی که به عنوان متولی و سیاست‌گذار هستند، باز کنیم. اگر قوانین به صورت شفاف ابلاغ شود، مطمئنا خیلی از مسائل و مشکلات حل و نظام پویاتر خواهد شد. ما باید از ماده ۵ به ماده ۱۹ برسیم. در حوزه اجرای ماده ۵ بحث‌های مختلفی داریم که یکی از آنها بحث ماده ۱۹ و چگونگی اجرای آن است. اینها باید در نشست‌های مشترک و فشرده‌ای که با سازمان دامپزشکی و تشکل‌ها برگزار می‌شود، مشخص شود و مسائل حلاجی و باز شود.

دومین کار، ایجاد ارتباط تنگاتنگ بین بخش دولتی و بخش خصوصی است. من هم یک دامپزشکی دولتی هستم و هم خصوصی. در بخش خصوصی از سالیان پیش پروانه اشتغال به امور درمانی نیمه‌وقت دارم. کارشناس رسمی سازمان ملی استاندارد هستم و با صنایع در ارتباطم. دامپزشک بخش دولتی هم هستم. اما هر جا که می‌روم یک چیز می‌گویم و آن اینکه من دامپزشک هستم. جدا کردن مرز بین دامپزشک دولتی و خصوصی بزرگترین ضربه‌ای است که به شاکله دامپزشکی کشور زده می‌شود. صحبتی که من دارم این است که هر جا هستیم، حتی من دولتی، باید به نوعی تلاش کنم که اگر قدرت دارم،‌ امکانات، وسایل و قوانین را در جایی که هستم و می‌توانم از این فرصت استفاده کنم، به سمت بخش خصوصی سوق دهم تا در آینده‌ای که بازنشست می‌شوم و مستقیم به بخش خصوصی می‌آیم، از آنها بهره‌برداری کنم و به دوستانم بگویم منی که زمانی در بخش دولتی بودم، این امکانات را در بخش خصوصی آوردم که الان شما استفاده می‌کنید. پاستور جمله معروفی دارد که می‌گوید: «در هر کاری که هستید، اجازه ندهید یأس و نامیدی به سراغ شما بیاید تا در آخر کار بتوانید بگویید من آنچه را در توان داشتم، انجام دادم». این جمله پاستور الگوی کار من است.

حکیم مهر: به‌عنوان حرف آخر...

نباید این شبهه ایجاد شود که قرار است تمام کارها را به بخش خصوصی بسپاریم. بلکه آن دسته از کارهایی را که قانون به ما واگذار کرده و می‌توان واگذار کرد. خیلی از جاها پتانسیل این وجود دارد که به بخش خصوصی بیشتر بها دهیم. ماده ۲ قانون نظام جامع دامپروری، بخش نادیده‌ی قوانین دامپزشکی است که باید همه دست در دست هم، کمک کنیم تا از این بخش بیشتر استفاده کنیم؛ البته بر اساس سیاست‌های ابلاغی متولی سیاست‌گذار که سازمان دامپزشکی کشور است.

حکیم مهر:‌ ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۳۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱۹
بهراد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۱
9
15
دکتر گلپایگانی عزیز ،مثل همیشه متعالی فکر میکنید
پاسخ ها
حمید.
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
دمت گرم دکتر.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۱
6
10
به اینکه هم‌دانشگاهی شما بودم و کارها و خاطرات خوب دانشجویی ان زمان افتخار میکنم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۱
6
12
حیف همچین مدیرانی فرصت و امکان رشد در بین افراد سیاسی ندارند.
پاسخ ها
همکار جنوبی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
هرکی سرش به تنش بیارزه تو حاشیه است.
ناشناس
|
United States of America
|
۲۳:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۱
1
9
متاسفانه دامپزشکی کشور
درگیر افکاری است
که تاریخ مصرف آنها زمان زیادی است گذشته است

هنوز درگیر پروانه داروخانه ایم ، مسیول فنی داشته باشد یا نداشته باشد

درمانگر غیرمجاز

عدم حمایت از درمانگاه

عدم حمایت از ماده ۱۹ با این توجیه که مباحث مالی کاری به دامپزشکی ندارد و خود کارفرما می داند و ناظر بهداشتی و ...

و بسیار از این مثالها
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
منم حساب و کتاب کردم دیدم اولا دامدارها که همه من رو دوست دارند و کسی نیست که اعتراضی کند. گفتم چه نیازی به مجوز درمانگاه. و دردسرهای نظام. همین کارت نظام و مدرک عمومی کفایت کرد. و الحمدالله زندگی بچرخ هست. پیشنهاد میکنم سایر دوستان که مدرک دارند خودشان مشغول به کار شوند. ...........
ناشناس
|
United States of America
|
۰۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
5
10
خلاقیت ایشون و تغییرات نظام ملموس بوده، انشالله در پست جدید بتواند مثل همیشه باشد.
ناشناس
|
Canada
|
۰۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
7
1
باید بخش خصوصی اولویت داشته باشه به بخش دولتی که متاسفانه اینگونه نیست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
5
9
.......................
آقای دکتر گلپایگانی در این مصاحبه فرمودند که نظام دامپزشکی را مسئول اشتغال نمی داند. در صورتی که اصلی ترین مرجع مطالبه گر جهت احقاق حقوق اعضای نظام دامپزشکی همین نظام دامپزشکی است. چطور با چنین دیدگاهی می توان انتظار بهبودی شرایط را داشت؟ ..................................
ضمنا پیگیری و تاکید بر رتبه بندی کلینیسین ها به خاطر فشار و جو حاکم فعلی است و اصلا فارغ اتحصیلان جدید را در نظر نداشته و اشتغال آنان را سخت تر می کند.
پاسخ ها
گلپایگانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
دوست گرامی، دقیق فرمودید و بنده هم گفتم احقاق حقوق اعضا با نظام دامپزشکی است.اما در شرح وظایف نظام دامپزشکی ایجاد شغل بیان نشده است.تنظیم روابط حرفه ای بیان شده است.زیرا نظام دامپزشکی همانند سایر نظامهای حرفه ای ،نه سرمایه دارد که حرفه جدید بیافریند و نه قانون گذار و سیاستگزار است تا بتواند فارغ التحصیلان جدید را در میادین جدید شغلی بگمارد.
با توجه به اینکه بخشی از بیانات شما را رویت نمیکنم ، سپاسگزار خواهم بود تا جهت تنویر خویش و یا توجیه و توصیف وضعیت فعلی و اینده ،گفتگویی در فضای مجازی یا پرسش و پاسخ پستی داشته باشیم. باسپاس
Mohagolpayegani@gmail.com
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
3
1
1.به مفتخوری یه عده به نام مسول فنی غیر حضوری خاتمه بدید که برای ما شاغلین سم هستند.
2.بیمه را پیگیری کنید
3.تازه فارغ التحصیلای بی تجربه را تو کار نفرستین مایه ابرو ریزی دامپزشکی شدند.
رتبه و امتیاز شغلی و کارخونه و مرغداری مشخص کنید.
4.امید ما به امثال شماست که هنوز عرق دامپزشکی دارید.
پاسخ ها
رضا نیک زاد،دبیر انجمن مسئولین فنی _بهداشتی استان مازندران
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
سلام بزرگوار.
نمی دانم سمت شما و شغل شما چیست.ولی ابتدا حرمت امامزاده را داشته باشید.درست است که مهرزدن بدون حضور،کاری زشت است ولی کلمه مفت خور در شان کسی که برای فارغ التحصیلی در رشته سخت دامپزشکی زحمت کشیده نیست.خیلی سریع و قبیح حکم می دهید.بسیاری از عزیزانی که غیرحضوری هستند،تمایل به حضور دارند ولی کارفرما حاضر نیست و بین بد و بدتر،مجبور به انتخاب بد هستند.
در مورد تازه فارغ التحصیلان دامپزشکی،
فکر کنم شما دامپزشک نیستید وگرنه باید بدانید که یک دامپزشک ،واحدهای عملی تحت عنوان کارآموزی و کارورزی داشته و این واحدها را می گذراند و امتحان میدهد و در صورت صلاحیت علمی،فارغ التحصیل میشود.صددرصد من و شما،در جایگاهی نیستیم که مدرک عزیزان را زیر سوال ببریم،مگر اینکه ادعا کنیم بیشتر از استاد واحدهای مربوطه می دانیم،انگاه سوال من از خودم و شما این است که پس چرا در کرسی یک استاد،تدریس نمی کنیم؟
.راستی سوالی داشتم،شما وقتی برای درمان بیماری خود به یک پزشک مراجعه می کنید،ابتدا از او میزان سابقه کاریش را می پرسید ؟
آیا وقتی به یک نانوایی می روید،قبل از خرید نان از سابقه اش می پرسید؟
جواب واضح است:خیر.
حال سوال من این است:چطور به خود اجازه می دهید ارزش کاری یک دامپزشک را زیر سوال ببرید؟؟


میبینم که در جمله آخر ،دکتر گلپایگانی را به عنوان یک دکتر ارزشی قبول دارید که در این زمینه با شما هم عقیده هستم،
ولی باید یادآور شوم که ایشان رئیس نظام دامپزشکی استان مازندران هستند،رئیس صدها دامپزشک قدیمی و جدید،از کارکشته تا کارآزموده،که شما با جملات شماره ۱ و ۳ خود،حرمت کار ایشان را زیر سوال برده اید.
چون اگر ایرادی به جمعیتی وارد باشد،ان ایراد به رهبران ان جمعیت وارد است.
البته نمی گویم نقص هایی وجود ندارد،
ولی حال که ریاست این گروه را قبول دارید،به جای پرخاشگری و استفاده از کلمات نابهنجار،
با انتقادات صحیح و اصولی و متانت و صبر،این بزرگوار را یاری نمایید.

.
.
با کمک هم،می توانیم هر کاری را به بهترین نتیجه ممکن برسانیم.
.
با آرزوی سلامتی برای شما و تک تک مردم این سرزمین،بویژه پیش قراولان لشکر سلامت و بهداشت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
آقا رضا ای کاش کمی هم در جهت حل شدن مشکلات اقدام بفرمایید. سخنران زیاد داریم.
سبکرو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
1
3
عرض سلام خدمت حناب دکتر گلپایگانی
من فکر میکنم یا اشتباهی در چاپ گزارش شده . والا همواره بخش دولتی نظام دامپزشکی رت رقیب خود میداند نه اینکه نظام بخش دولتی را رقیب میداند .
قانون سازمان نظام دامپزشکی ایراداتی داره که بایستی رفع بشه . بنظر حضرتعالی چه سازمانی مسول اشتغال دانش آموختگان دامپزشکی ست ؟
حضرتعالی بعنوان کاندید ریاست شورای مرکزی سازمان ، چه برنامه ای برای صدور پروانه های نیمه وقت برای دامپزشکان دولتی دارید درحالی که سایر رده ها نمیتوانند چنین محوزی داشته باشند . آیا با بخشنامه سازمان دامپزشکی مبنی بر عدم صدور محوز نیمه وقت برای روسای اداره کل دامپزشکی موافقید ؟ اگر موافقید چه راهکاری برای حذف این بخشنامه دارید و اگر موافقید چگونه جنابعالی و بصورت سلیقه ای چرا به برخی روسای ادارات کل مجوز صادرشده است ،؟؟
پاسخ ها
خداهاوار
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
بابا هنگ کردم. کارمندهای بخش دولتی هم میخاند تو بخش خصوصی کارکنند. مگر میشود کسی که شغلش تمام وقت هست مجوز پاره وقت بگیرید. بله میشود چون کارمند دولت هست. از پشه پرانی پشت میز گاهی که پشه ها میخوابند وقت آزاد دارد. بعد نظام محترم به من که در انتظار مقاله هستم برای تز تخصص ام مجوز پاره وقت هم نداد.
خیلی مزحک هست که بفرمایید مسولیت استخدام و ایجاد شغل در بخش خصوصی را ندارید.
تعداد دامداری ها. کارخانه ها و... را که صدرصد دارید در استان خودتان. تعداد دامپزشک های بخش خصوصی هم که دارید.
جمعیت دامی هم که دارید. خیلی واضح هست که میتوانید دامپزشک های بیکار را به کار برسانید. البته اگر بخش دولتی ننه من ... در نیاورد و نگوید مجوز کار پاره وقت را به کارمندان ....... خودم میدهم و شما برو 1200 امتیاز جمع کن. حساب کردم خیلی از اساتید دانشگاه. 7 مقاله isi. و 7 مقاله پژوهشی داخلی و 7 مقاله ترویجی و 7 مقاله سخنرانی و خ مقاله پوستری و 7 کتاب نویسنده اول بودن و 7 کتاب نویسنده دوم و... بودن ندارند. حالا من این همه روزمه را که زمان تحصیل هم که دستمان به آزمایشگاه و دانشگاه میرسد را که قبول ندارید. بجز از انقلاب از کجا تهیهه کنم.
گلپایگانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
سلام و احترام،حوزه اختیارات هر فردی را قانون تعیین می کند. در قانون چنین وظیفه ای تاکنون بر عهده نظام دامپزشکی گذاشته نشده است.هرگونه تغییر در شرح وظایف نظام دامپزشکی بر پایه خرد جمعی و ارکان نظام دامپزشکی (مجمع عمومی و شورای مرکزی ) می باشد.مشارکت همکاران تشکلهای صنفی ، خوراک دهی به شورای مرکزی می تواند بهتر و زودتر نظام دامپزشکی را به مقصود (ارتقا جایگاه و شان دامپزشکی ) برساند. وظیفه شیوه نامه چگونگی صدور پروانه ها در حوزه داروخانه و درمانگاه و .. نیز توسط مرجع ذیصلاح ابلاغ می شود که در سایت سازمان دامپزشکی کشور قابل دسترسی نیز می باشد. نکته قابل توجه اینست که در قانون افزایش بهره وری تصدی گری دولتی (امور اجرائی صدور پروانه) واگذار شده است سیاستگزاری حوزه اختیارات نظام دامپزشکی و رئیس آن نمی باشد. در حال حاضر نیز صدور پروانه اشتغال نیمه وقت برای افراد شاغل در دستگاههای دولتی با رعایت ضوابط و مقررات مربوطه مجاز شناخته شده است لذا فراتر و فرو تر از قانون نمی توان برخورد سلیقه ای داشت یا وعده های واهی داد.ملاک رعایت قانون توسط مجری می باشد. در خصوص صدور مجوز اشتغال امور درمانی نیمه وقت همکاران منجمله بنده، از سال 84 توسط اداره کل دامپزشکی وفق ضوابط و مقررات صادر شده است و بنده رئیس اداره کل نبوده ام لذا صدور آن وفق قانون بوده است.و از طرفی همانگونه که مستحضرید قانون عطف به ماسبق نمیشود و حقوق مکتسبه ناشی از قانون بوده است.پیشنهاد اینجانب در خصوص عدم صدور مجوز نیمه وقت برای همکاران شاغل اینست که این موضوع باید کارشناسی شده ، مضرات و معایب آن احصا گردد.بدیهی است در صورت اجماع ، مرجع ذیصلاح و سیاستگزار ، تصمیم قاطع و اصلح را ابلاغ خواهد نمود.موافقت یا مخالفت بنده به عنوان جزئی از نظام دامپزشکی در اراده منطقی ، جمعی و منافع صنف چندان موثر نخواهد بود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
2
3
خوشمان آمد.اینکه یکی نگفت مادر زاد انتخاب اولش دامپزشکی بوده و فقط دامپزشکی میخواسته بزنه انتخاب رشته.صداقت داشته. موفق باشید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
بزرگوار متن را اشتباه خواندید. از قضا ایشان هم گفتند فرم انتخاب رشته را با دامپزشکی بستم. یعنی ایشون هم دامپزشکی میخواسته!!!
نیکو مرام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
0
8
با سلام و احترام. مرز بندی بین دامپزشکان دولتی و خصوصی اگر برای تقابل باشد قطعا مقبول نیست. اما باید توجه داشت در راس یک سازمان با شاکله غیر دولتی، ارجح آن است که یک فرد کاملا مستقل و درد آشنا با مشکلات بخش خصوصی قرار گیرد.عضویت همکاران بخش دولتی در نظام دامپزشکی که در بخش خصوصی هم فعالیت دارند نیکوست اما اینکه در راس قرار بگیرند و تصمیم گیر و تصمیم ساز باشند، چندان مطلوب نیست.اگرچه همیشه استثنائاتی وجود دارد و هستند افراد صادق و کارامدی که اگرچه دولتی هستند اما دیدگاه بسیار منصفانه ایی دارند و کارگشا و کارساز هستند اما این یک قاعده نیست.بهر تقدیر برای پویایی نظام دامپزشکی تغییر و اصلاح قانون و برخی آیین نامه ها امری ضروری به نظر می رسد و ضروری تر از آن کنش گری بالای بخش خصوصیست در هنگام انتخابات و تعیین نمایندگانی که قابلیت ها صلاحیت های فردی و شان اجتماعی و حسن شهرت دارند. سخت نیست شناخت افرادی که به نظام دامپزشکی به منزله نردبانی می نگرند که خود را بالا بکشند از افرادی که منافع جمع و صنف را مقدم بر تمایلات فردی می دانند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
0
6
ای بزرگان نظام به داد نظام برسید
شفافیت مالی چه شد؟؟؟
این همه درامد به کجا رفت
100 نفر پرسنل در کل کشور با نزدیک ..... میلیارد تومان چه می کند؟؟؟
بسیاری از ساختمانهای نظام برای وزارت جهادکشاورزی است و هزینه خرید و اجاره ندارد یا حاقل است
پس این همه درامد چه می شود؟؟؟؟
افراسیاب کی سیرت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
1
7
سلام جناب گلپایکانی.
طبق کدام عدالت ریس یک نهاد خصوصی از بخش دولتی هست؟؟؟؟؟
چرا تا با حال یک دامپزشک بخش خصوصی ریس اداره شما نشده است؟ تا مرز دولتی و غیر دولتی نباشد.
.....................
چند درخواست دارم.
1. انصاف داشته باشید و اجازه بفرمایید اکثریت شورا با بخش خصوصی باشد.
2.انصاف داشته باشید و امتیازات عجیب قریبی که برای گرفتن مجوز گذاشته اید را کاهش دهید
3. انصاف داشته باشید و منع اشتغال دانشجویان تخصص به صورت تمام وقت را حذف کنید.
4. انصاف داشته باشید و اجازه بدهید شان دامپزشکی حفظ شود و حقوق من بخش خصوصی بخاطر رنج عدم امنیت شغلی بیشتر از پشت میز نشینان بخش دولتی باشد.
5. جمعیت به رویه کارمندان بخش دولتی باریست بس گزاف بر گردن دولت.
6. یک اقدام مثبت نظام دامپزشکی را بفرمایید در طی این چندین سال خدمتش. البته نه به بخش دولتی بلکه یک اقدام مثبت به بخش خصوصی و همکارانم در حوزه دامپزشکی. آنقدر نظام برای ما .......... بوده که وصف ناپذیره.
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
0
0
جناب اقای دکتر سلام
لطفا بفرمائید آیا نظام ، سازمان دامپزشکی را رقیب خود می داند یا بر عکس؟
فقط شفاف و بدون روی در بایستی لطفا .
همکار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
2
4
دکتر گلپایگانی عزیز
خدا قوت

اولویت ماده ٢ و ۵ و بعد همکاری بخش خصوصی و دولتی و بعد ماده ١٩،
بعنوان همکار کوچکتران که عمری را پای دامپزشکی تباه کرده ام، مطمئن هستم این موارد پرحاشیه ای که عنوان کردید جز با ورود مراجع بالادستی و حاکمیتی امکان حل و فصل ندارد.

امیدوارم بعنوان عضو شورای مرکزی قدمی هرچند اندک در خصوص آشتی همکاران با سازمان نظام و اعتماد به آن بردارید، به نحوی که دامپزشکان نظام را نمایندگان خود بدانند،
پاینده باشید
مسوول فنی سرشناس استان تهران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
1
4
آزادی هزینه سنگینی دارد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
1
3
رییس سازمان نظام دامپزشکی و حتی رییس نظام دامپزشکی استانها نباید استخدام سازمان نظام دامپزشکی باشند .........................
سبکرو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
0
3
جناب دکتر گلپایگانی عضو محترم شورای مرکزی رکنی به اسم مجمع عمومی درارکان سازمان وجود خارجی نداره . ارکان سازمان شورای مرکزی و استانی و هیئات انتظامی هستند . و تصمیم گیری ها وفق قانون به عهده همین ارکانه . در متن قانون هم اعلام شده که این ارکان میتونن در تغییر و پیشنهاد لوایح و طرح ها مشارکت کنند . سرپرست ویا رئیس اداره نظارت یا روسای ادارات شهرستانی از روسای ادارات کل نیستند ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
‌تبصره 3 - نحوه تشکیل و وظایف مجمع عمومی عادی و فوق‌العاده و همچنین ضوابط و چگونگی انتخاب اعضای موضوع بند (8) این ماده‌توسط شورای مرکزی تهیه و به تصویب هیات وزیران می‌رسد. لذا مجمع عمومی و فوق العاده در قانون آمده است.حتی بحث تشکیل مجمع عالی استانها نیز مورد بحث دوستان می باشد که پیگیر تشکیل آن می باشند. (مزایا و معایب آن در این مقال نمی گنجد)توجه داشته باشیم قانون شورا ها هم با این که در قانون لحاظ شده بود قریب به 20 سال اجرا نشد.همانگونه که فرمودید ، پیشنهاد دادن جز وظایف اعضای نظام در سطوح مختلف می باشد و نه تصویب آن.در تعاریف قانونی سرپرست با رئیس فرق دارد و به همان اندازه مسئولیت و مزایا و ... آن ..یکی از مشکلات بسیاری از دوستان و همکاران ، عادی دانستن مسایل و موارد و عدم اشنایی با اصطلاحات اداری ، استخدامی ، قضایی و حقوقی است که در کار نیز بعضا دامنگیر بسیاری از همکاران نیز میشود. همانگونه که گفتم ، سیاستگزار چه در گذشته و چه در زمان حال چنین اجازه ای را به همکاران شاغل در بخش دولتی (حتی خارج از سازمان دامپزشکی) داده است ( در شیوه نامه اخیر نیز این موضوع اشاره شده که ابلاغ آن در اختیار امثال بنده نبوده است) مطمئناً توجیهاتی داشته اند ،که موافقان و مخالفان میتوانند با رایزنی از طریق تشکلهای صنفی حرفه ای مربوطه در جهت تثبیت یا تغییر آن تلاش نمایند. همانگونه که پیشتر گفتم اماده پاسخگویی خارج از این رسانه به شما می باشم .
همکار دولتی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
0
5
سلام
بنظرم مشکل اینه که برخی از همکاران دولتی به دلایل متعدد نمیتونند دل بکنند از یک NGO، تو اکثر قریب به اتفاق استان ها، مدیر کل ها علاقه وافری به کنترل سازمان نظام و تشویق به ورود معتمدین خود به اعضاء شورای استان دارند. باید با بازنگری قوانین بالادستی، همانند نظام پزشکی که به معنی واقعی کلمه یک بخش خصوصی پویا و قدرتمند بوده روحی تازه در کالبد این مجموعه دمید و واقعا بخش خصوصی را به اعضای واقعیش که مشکلات خود را بهتر از بخش دولتی لمس میکند واگذار کرد. بخش خصوص هم‌ باید در این راستا با توامند سازی و معرفی مدیران قوی و پاکدست به شورای مرکزی، به این معضل خاتمه دهد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
0
2
وظیفه شورای نظام کنترل کرد ن کار روسای نظام است نه فرمان بر ریس نظام پس خودشان باید بی اغماًض وظیفه خودرا بانجامرساتدوهرکجا با مقاومت برخورد کردن ونتوانستند کاری انجام دهند به اعضا اطلاع رسانی کنداین وظیفه ورسالت سورای مرکزی است نه دنبال گرفتار کردن دامپزشکان پروانه دار با کشیده شدن بهیت انتظامی در حکیم مهر خواندم فردی که در کار دامپزشکی در شهر خوشاب دخالت درماانی وواکسیناسیون میکرده فقط شش میلیون تومان جریمه شده در صورتیکه کسیکه پروانه دارد ودکتر است با چند اخطار کار اورا تعطیل میکنند واقع عجیب است چون ما خودمان با خودمان در همه جهت مانند اینست که عناد داریم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
0
0
متاسفانه بزرگترین مشکل ما دامپزشکان الان همین نظام دامپزشکی است که باری به بارهای ما اضافه کرده است. با اطمینان میگم که اگر این نظام حذف شود و امورات ما مثل قبل توسط سازمان دامپزشکی رفع و رجوع شود حداقل نیمی از مشکلات ما خودبخود حل می‌شوند.
سبکرو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
1
1
تبصره ۳ تاکنون فقط در خصوص مجمع عمومی انتخابات اعضای انتخابی شورای مرکزی بوده جناب دکتر گلپایگانی . درخصوص سرپرست و رئیس که فقط دو واژه هست با تفاوت استخدامی نظر صادرکننده بخشنامه تالی فاسد پروانه نیمه وقت برای مدیران بوده حالا یا رئیس یا سرپرست ، ضمن آنکه برای همه روسا پروانه صادرنمیشه فقط افراد خاص با منظور خاص . دیدم که میگم .
نظر شما
ادامه