کد خبر: ۵۹۲۷۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
 
 

وزیر غذا و کشاورزی آلمان پیش‌نویس قانون جدیدی در قالب «رفاه حیوانات خانگی» پیشنهاد داده که بر مبنای آن صاحبان سگ‌های خانگی باید سگ‌های خود را دو بار در روز به مدت 1 ساعت برای ورزش و پیاده‌روی به بیرون از خانه ببرند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از عصرایران، قانون پیشنهادی جدید «جولیا کلوکنر» وزیر کشاورزی آلمان در فضای سیاسی و اجتماعی آلمان بحث‌برانگیر شده است و عده‌ای تصویب این قانون را از منظر گنگ بودن ضمانت اجرایی، عجیب‌ترین اقدام وزیر کشاورزی آلمان در دوران تصدی مسئولیت وزارت کشاورزی توصیف کرده‌اند؛ از جمله یکی از ستون نویسان روزنامه "بیلد" آلمان در این باره نوشته:" این گنگ‌ترین ایده‌ای است که تاکنون از سوی وزارت کشاورزی آلمان ارایه شده است... چه کسی قرار است این امر را کنترل کند؟: پلیس، اداره نظم عمومی یا همسایگان؟ "

یا برخی دیگر این قانون را غیرعملی و حتی مضر می‌دانند و صاحبان برخی سگ‌های خانگی می‌گویند بر اساس فصل‌ها و تغییر اقلیم و آب و هوا ممکن است پیاده‌روی و یا حضور روزانه 2 ساعته برای سگ‌ها در بیرون خانه در همه شرایط نه تنها مفید نباشد بلکه مضر هم باشد. برای مثال وقتی هوا گرم است بهتر است سگ را برای آب‌تنی به دریاچه بُرد تا اینکه در هوای گرم او را مجبور به پیاده‌روی روزانه طاقت فرسا کرد.

برخی صاحبان سگ‌های خانگی پیر یا مریض هم در شبکه‌های اجتماعی می‌گویند اگر آنها سگ‌هایشان را روزانه 2 ساعت برای پیاده روی بیرون ببرند، احتمالا سگ آنها پس از مدتی کوتاه در اثر تحمل فشار زیاد از حد، خواهد مُرد.

برخی  از حامیان قانون جدید نیز می‌گویند مشکل از یک سوء تفاهم بزرگ ناشی می‌شود چو.ن قانون جدید صراحت به پیاده روی اجباری ندارد بلکه گفته نیاز روزانه سگ‌ها حضور 2 ساعته در فضای بیرون خانه و ورزش در فضای بیرون خانه است که می‌تواند به صورت گشت و گذار در باغچه اطراف خانه هم باشد و الزامی به پیاده‌روی نیست.

وزیر کشاورزی آلمان به رغم انتقادات گفته سگ‌ها اسباب بازی صاحبان‌شان نیستند و نیازهایی دارند که صاحبان آنها وظیفه دارند آنها را برآورده کنند؛ که از جمله این نیازها ورزش و تحرک روزانه در هوای آزاد و داشتن روابط اجتماعی با دیگر سگ‌ها و انسان‌ها در بیرون از خانه است.

قانون پیشنهادی جدید موجی از اظهارنظر و انتقادات را از جانب صاحبان سگ‌های خانگی در فضای مجازی آلمان سبب شده است و عده زیادی از دارندگان سگ‌های خانگی با شک و تردید به اجرایی شدن این دستورالعمل نگاه می‌کنند و گروهی نیز اجرایی شدن آن را غیرممکن می‌دانند چون ازنظر آنها امکان کنترل بر رفتار 9 میلیون صاحب سگ خانگی در آلمان نیست.

گروهی نیز می‌گویند منظور از این قانون، دارندگان سگ‌های خانگی نیستند بلکه پرورش دهندگان و فروشندگان سگ‌های خانگی هستند که در قالب موارد تعداد زیادی سگ را در محیط‌های بسته و متراکم در قفس نگه می‌دارند.

در برابر انتقادات مطرح شده، وزارت کشاورزی آلمان گفته  هیچ‌کس برای بررسی این موضوع که صاحبان سگ به طور مرتب حیوانات خانگی خود را برای پیاده‌روی بیرون می‌برند به در خانه آنها اعزام نخواهد شد.

همین مساله باعث شده تا موجی از انتقادات به وزارت کشاورزی آلمان مطرح شود از جمله اینکه قانونی وضع می‌شود که هیچ ضمانت اجرایی ندارد و خود وزارت خانه تاکید کرده هیچ ماموری برای نظارت بر حسن اجرای قانون تعیین و یا اعزام نمی‌شود.

 "باربر کلِید" صاحب یک سگ خانگی در برلین در این باره به گاردین گفت:" چه کسی می‌خواهد روزانه مرا بررسی کند که آیا سگ خود را 2 بار بیرون برده‌ام یا نه؟ آیا مثلا همسایه‌ من قرار است مرا بپاید و در صورت مشکوک شدن به پلیس زنگ بزند که من سگم را بیرون نبرده‌ام؟"

صاحب یک سگ خانگی دیگر به روزنامه بیلد آلمان گفته:" من به مقررات جدید اعتقادی ندارم. چه کسی گفته نیاز همه سگ ها یکسان است؟ هر سگ نیازهای متفاوتی دارد چون سن و سال و نژاد و یا حتی بیماری احتمالی متفاوتی دارد. ما همین طور اقلیم‌های متفاوتی داریم. مثلا در اقلیم گرم نمی‌توانیم اجازه دهیم سگمان بیرون خانه برود."

با وجود این انتقادات اما انجمن رفاه حیوانات خانگی در آلمان از وزیر کشاورزی و دستور‌العمل جدید او حمایت کرده و این اقدام را گامی در جهت درست خوانده است. "توماس شرودر" رییس این انجمن در این باره گفته صاحبان سگ‌های خانگی باید قبل از خرید سگ تخصص و مهارت خود را در زمینه مراقبت و آموزش سگ‌ها به اثبات برسانند.

او گفته است: "یک سگ به ورزش روزانه در فضای باز و تماس‌های اجتماعی نیاز دارد. ما از اینکه شرایط خاص‌تری برای دارندگان سگ‌های خانگی در نظر گرفته شود، استقبال می‌کنیم.

آیین نامه جدید علاوه بر موضوع ورزش روزانه اجباری، برگزاری مسابقات نمایش سگ‌های خانگی در شرایط شکنجه حیوان را نیز ممنوع کرده و به جز سگ‌های خاص در شرایط ماموریت، بستن آنها به غل و زنجیر را مصداق شکنجه و ممنوع کرده است.

سخنگوی انجمن پرورش دهندگان سگ در آلمان هم ایراداتی به قانون جدید مطرح کرده از جمله اینکه به گفته او:" تعیین یک قانون همگانی برای سگ‌های خانگی احتمالا معنا و نیت خوبی دارد اما زیاد واقع‌بینانه نیست. درست مثل ما انسان‌ها، سگ‌ها هم از یکدیگر متفاوت‌اند. سگ‌هایی داریم که حتی با بیش از 2 ساعت پیاده‌روی هم سیر نمی‌شوند و سگ‌هایی هم داریم که کمتر از این میزان هم برای آنها کافی است. مثلا سگ‌های پیر را کافی است روزی دو بار به مدت چند دقیقه بیرون خانه برد تا کمی راه بروند."

گفتنی است در کشور آلمان و بسیاری از کشورهای اتحادیه اروپا به دلیل علاقه زیاد مردم به داشتن حیوانات خانگی مقررات سختگیرانه‌ای برای خریداری و نحوه نگهداری این حیوانات وضع شده است. در آلمان 83 میلیونی بر اساس تخمین‌ها 9 میلیون شهروند دارای سگ خانگی هستند؛ یعنی به طور متوسط از هر 9 شهروند آلمانی یک نفر دارای سگ خانگی است.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
باران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
0
1
کجای این قانون عجیبه؟ اینکه در این کشور حقوق یک حیوان مد نظر قانون گذارانه به واقع نشان از این داره که به طرق اولی، حقوق انسان بسیار مترقی تر و اصولی تر تدوین می شه و برای همینه که اینقدر توسعه یافته هستند.
نظر شما
ادامه