کد خبر: ۵۹۲۹۴

سرپرست اداره نظارت بر بهداشت عمومی اداره کل دامپزشکی استان تهران از پایش و نمونه گیری از عسل تولیدی زنبورستان‌های استان خبر داد.

 به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر مجید محمدیان» روز شنبه گفت: مواد خارجی صرفا محدود به میکروارگانیسم‌ها و سموم مترشحه از آنها نیست بلکه انواع مواد شیمیایی که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم مواد غذایی را آلوده می‌سازند نیز در ایجاد اختلالات متعدد و مسمومیت‌ها در مصرف کنندگان نقش مهمی دارند و بر خلاف عفونت‌ها و مسمومیت‌های میکروبی عوارض ناشی از مسمومیت‌های شیمیایی اغلب در دراز مدت تظاهر می‌کند.

وی افزود: در بین فلزات تعدادی هستند که از نظر بهداشت و سلامت غذایی اهمیت خاصی دارند و رسوبات و باقیمانده‌های آن‌ها در موادغذایی می‌توانند ایجاد مسمومیت‌های مزمن و بعضا حاد خطرناکی را ایجاد کنند و امروزه در ممالک صنعتی جهان یکی از مسائل بهداشتی جامعه را تشکیل می‌دهند.

محمدیان ادامه داد: در همین راستا، اجرای طرح ملی پایش باقیمانده های دارو، سموم، فلزات سنگین و سایر موادشیمیایی در فرآورده‌های خام دامی (شیرخام، گوشت قرمز، گوشت مرغ، تخم مرغ، گوشت ماهی و عسل) در دستور کار اداره کل دامپزشکی استان تهران قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: در اجرای این طرح شهرستان‌های شمیرانات، فیروزکوه، ملارد و دماوند نسبت به همکاری با اداره نظارت استان اقدام کردند.

سرپرست اداره نظارت بر بهداشت عمومی اداره کل دامپزشکی استان تهران ادامه داد: در این مرحله تعداد ۷ نمونه عسل از زنبورستان‌های سنتی و صنعتی استان اخذ و جهت بررسی و پایش باقیمانده‌های آنتی بیوتیک های غیر مجاز و سایر آنتی بیوتیک ها، فلزات سنگین (سرب)، سموم ارگانو فسفره  و ارگانو کلره، کاربامات ها و پایروتروئیدها، ضد انگل‌ها و از ارسال به آزمایشگاه مرکز تشخیص سازمان دامپزشکی کشور خبر داد.

وی تاکید کرد: تمامی اقدامات فنی و تخصصی دامپزشکی در راستای تضمین سلامت، کیفیت و بهداشت انواع فراورده های دامی توسط کارشناسان دولتی و خصوصی در حال انجام است که نتیجه نهایی آن ارتقای بهداشت عمومی جامعه است.

محمدیان از مردم خواست فرآورده‌های خام دامی خود را از مراکز مجاز که مورد تایید دامپزشکی و دارای برچسب بهداشتی دامپزشکی هستند تهیه کنند و درصورت مشاهده هرگونه تخلف بهداشتی مراتب از طریق ادارات دامپزشکی شهرستان ها و یا از طریق سامانه ملی رسیدگی به شکایات سازمان دامپزشکی کشور با شماره ١٥١٢ اطلاع‌رسانی شود.

 
نظر شما
ادامه