کد خبر: ۵۹۳۰

حکیم مهر - 80 درصد ظرفیت تولید میگوی کشور به علت کمبود نقدینگی و مشکلات ناشی از شیوع بیماری لکه سفید رها شده است.

مدیرعامل شرکت تعاونی سایت حله بوشهر با اعلام این مطلب گفت: صنعت تولید میگوی کشور می تواند یکی از پتانسیلهای ارزش افزوده و عناصر سبد صادراتی غیر نفتی را تشکیل دهد. اما به علت مشکلات ناشی از کمبود نقدینگی و مشکلات ناشی از شیوع بیماری لکه سفید رها شده است.

محمد قدسی افزود: صنعت میگوی کشور بالقوه دارای یکهزار و 200 تا یکهزار و 300 نفر فرصت اشتغال برای اراضی فعال فعلی است که به آسانی می تواند بخش قابل توجهی از جوانان بیکار ساکن در شهرهای ساحلی را دارای شغل تولیدی کند.

وی خاطرنشان کرد: چهار هزار و 500 هکتار سرمایه دولت و بخش خصوصی رها شده است، این در حالیست که در صورت اجرای مصوبات ریاست جمهوری، صنعت تولید میگو در کشور به سالهای طلایی خود در دهه 70 خواهد رسید.

مصوبات ریاست جمهوری زمینه اجرایی گرفت

مدیرعامل شرکت تعاونی سایت حله بوشهر یادآور شد: در جلساتی که با حضور معاونت راهبردی ریاست جمهوری تشکیل شده، محل منابع پرداخت تسهیلات به پرورش دهندگان میگو و جبران بدهیهای آنها لحاظ شده است.

قدسی تصریح کرد: بر اساس اخبار رسیده، معاونت راهبردی رییس جمهور به بانکهای عامل، مبلغ و چگونگی پرداخت مشخص کرده و مقرر شده است تا با هماهنگی سازمان شیلات، هرچه سریعتر برای جبران بدهی پرورش دهندگان میگو اقدام شده و با دو سال تنفس به پرورش دهندگان، تسهیلات لازم برای احیا و بازیابی سایتها پرداخت شود.

ذخیره سازی در سایتهای میگو آغاز شد

وی ادامه داد: از دو هفته گذشته تاکنون، ذخیره سازی مولدها در سایتهای پرورش آغاز شده و تا یک ماه آینده برآیند میزان تولید میگو در سال جاری مشخص خواهد شد.

قدسی تاکید کرد: میگوهای ذخیره سازی شده از مولدهای وانامی گرفته شده که SPFسازی نشده است.

وی اظهار داشت: در صورتی که یکهزار و 200 تا یکهزار و 300 هکتار اراضی زیر کشت فعال فعلی بتواند تولید میگو را با وزن متعادل در دستور کار قرار دهد، پیش بینی تولید سه تا چهار هزار تن میگو وجود دارد.

قدسی همچنین از شیوع لکه سفید اظهار بی اطلاعی کرد و گفت: به نظر نمی رسد این بیماری به صورت همه گیر در استان بوشهر شیوع پیدا کرده باشد.

 

 

نظر شما
ادامه