کد خبر: ۵۹۳۲۴
 

محققان اعلام کردند ۴ دلفین در سن دیگو به ویروس جدید کرونا مبتلا شده اند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، محققان می‌گویند ویروس کرونا برای نخستین بار از خفاش‌ها به یک پستاندار (احتمالاً پانگولین) منتقل و سپس به انسان سرایت کرده است.

تاکنون نزدیک به ۲۳ میلیون انسان در جهان به ویروس مرگبار کرونا آلوده شده اند و ۸۰۰ هزار تن جان خود را از دست داده اند. با این حال، انسان‌ها تنها پستاندارانی نیستند که به این ویروس مبتلا شده اند.

محققان اعلام کردند ۴ دلفین دست آموز در مرکز نیروی دریایی ارتش آمریکا در شهر سن دیگو ایالت کالیفرنیا به ویروس جدید کرونا مبتلا شده‌اند. این ۴ دلفین پس از ابتلا به کرونا عوارضی همچون بی حالی، اسهال و بی اشتهایی را نشان دادند.

دانشمندان دانشگاه ایلینویز با آزمایش مدفوع این دلفین‌ها ابتلای آن‌ها به ویروس جدید کرونا را تایید کردند. محققان می‌گویند شبیه این نوع ویروس کرونا پیش‌تر در دلفین‌های دست آموز در هنگ کنگ در سال ۲۰۱۴، و وال‌های دست آموز در سن دیگو در سال ۲۰۰۸ مشاهده شده بود. با این حال، دانشمندان می‌گویند به نظر می‌رسد ویروس کرونای جدید در دلفین‌ها شاهد جهش ژنتیکی بوده است.

«دکتر لیی وانگ» یکی از دانشمندان این مطالعه گفت: ویروس جدید کرونا (در دلفین ها) احتمالا در طول سالیان اخیر شاهد جهش بوده است. ویروس جدید کرونا در دلفین‌های سن دیگو از لحاظ ژنتیکی با ویروسی که قبلا در دلفین‌های هنگ کنگ مشاهده شده بود متفاوت است. این دو از لحاظ ژنوم تفاوت‌های اساسی دارند.

با این حال، دانشمندان می‌گویند ویروس جدید کرونا که در دلفین‌ها مشاهده شده است خطر کمی برای انسان دارد. احتمالاً به دلیل جهش ژنتیکی از درجه کشندگی ویروس جدید کرونا در دلفین‌ها کاسته شده است.

محققان می‌گویند ویروس جدید کرونا در این حیوانات با کووید ۱۹ که هم اینک در میان انسان‌ها شیوع پیدا کرده است، بسیار تفاوت دارد. با این حال، دانشمندان بسیار نگران هستند ویروس کرونای جدید به پستانداران دریایی دیگر و دلفین‌های موجود در دریا منتقل شود. از همین رو، محدودیت‌های لازم برای جلوگیری از شیوع بیماری به خارج از این مرکز شدت یافته است.


نظر شما
ادامه