کد خبر: ۵۹۳۶۴

چندی قبل ویدیویی از «علی زندوکیلی» (خواننده) در صفحه اینستاگرام او منتشر شد که واکنش‌های بسیاری را در پی داشت. زندوکیلی در این ویدیو که در دهکده طبیعت ضبط شده بود، توله شیری به نام «شیر دل» را در آغوش داشت و به صراحت اعلام کرد که قصد نگهداری از این حیوان را دارد؛ قصدی که ظاهرا بعدا تغییر کرد...

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، اقدام «علی زندوکیلی» که از جدا کردن توله شیری از پدر و مادرش حکایت داشت، واکنش‌های بسیاری را در سطح جامعه و همچنین فضای مجازی به همراه داشت.

برخی از فعالان محیط زیست این کار او را مصداق حیوان‌آزاری دانستند و گفتند که جای حیوانات وحشی در خانه نیست، برخی معتقد بودند همزیستی چنین حیواناتی با انسان در یک شب پدید نمی‌آید و حاصل هزاران سال ارتباط است و حیوان وحشی را باید در طبیعت آزاد گذاشت. عده‌ای هم گفتند که ثروت و یا شهرت نمی‌تواند دلیلی برای نگهداری شیر و پلنگ در خانه باشد؛ چراکه خیلی از این افراد علم نگهداری از حیوانات وحشی را ندارند. در این میان، جدا کردن فرزند یک پدر و مادر، ولو حیوان، مصداق خودخواهی یک فرد خاص توصیف شد.

البته در کنار دیگر انتقادهایی که درباره این اقدام خواننده کشورمان مطرح می‌شد، صحبت‌هایی هم درباره شرایط بد نگهداری از حیوانات و قاچاق آنها در چنین دهکده‌هایی دیده می‌شد و برخی معتقد بودند علی زندوکیلی با انتشار این ویدیو در حقیقت قاچاق حیوانات را تبلیغ کرده است.

در ادامه موج انتقادات وارد شده، «هدیه تهرانی» ـ بازیگر و فعال محیط زیست ـ در واکنش به این اقدام آقای خواننده در اینستاگرام خود با یک نگاه میانه نوشت: «جناب آقای زندوکیلی که قصد نگهداری بچه شیری را داشتند و در این خصوص فیلمی را در صفحه خود به اشتراک گذاشتند، از نابهنجار بودن این موضوع آگاه نبودند و شاید واگذارکنندگان این بچه شیر جدا کردنش را از مادر نابهنجاری نمی‌دانستند و یا دلایل دیگری داشتند که به راحتی امکان انتشار این ویدیو را نیز دادند! ‌چرایی و سوالات بسیاری در این خصوص وجود دارد؛ البته نه از جناب آقای زندوکیلی که به‌نظر بسیار علاقه‌مند به حیات وحش هستند. اما ظاهرا ناآگاهی از اصول زیست آنها، باعث بحث از طرف کارشناسان و برخی علاقه‌مندان به حیات وحش بر سر این موضوع شد، البته این ناآگاهی در بسیاری از علاقه‌مندان به حیوانات نیز دیده می‌شود!»

در نهایت با اوج گیری انتقادها، زندوکیلی سرانجام پستی را در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد و نوشت که تمایلی به نگهداری این بچه شیر نداشته و به‌شدت هم مخالف این کار است و صحبت‌هایش در آن ویدیو تنها از روی عشق و علاقه بوده است.

که البته این متن نیز با سیلی از انتقادات از این خواننده رو به رو شد؛ چراکه او قبلا صراحتا اعلام کرده بود که قصد نگهداری از بچه شیر را دارد و به دلیل فشارها حرف خود را پس گرفته است و حتی اگر قصد نگهداری و علاقه‌ای به نگهداری حیوانات وحشی را ندارد ولی با نشر چنین ویدیویی، یک اقدام تجاری مخرب را تبلیغ کرده است.

و در نهایت با اعلام سازمان محیط زیست برای پیگیری این ماجرا، حاشیه‌های خواننده ایرانی و بچه شیر حداقل فعلا به پایان رسیده است؛ ماجرایی که درس‌های بسیاری در دل خود، برای همگان دارد.

 

نظر شما
ادامه