کد خبر: ۵۹۳۸۹

سرپرست دفتر حفاظت از زیست بوم‌های دریایی و سواحل دریایی سازمان حفاظت محیط زیست از کشف لاشه یک نهنگ خبر داد و گفت: احتمالا این نهنگ بر اثر بیماری تلف شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از میزان، روز شنبه بود که اهالی روستای بریزگ واقع در بخش گونمردی شهرستان سیریک هرمزگان از مشاهده لاشه یک نهنگ بزرگ در ساحل این روستا خبر دادند. لاشه‌ای که فاسد شده و همین حاکی از آن است که چندی روزی از مرگ حیوان گذشته است.

«داود میرشکار» گفت: نهنگی که در شرق سیریک و در محدوده تالاب بین‌المللی دلتای رود گز هرا به گل نشسته از نوع نهنگ اسپرم است. ۱۶.۵ متر طول و۵۰ تن وزن دارد و نر است.

وی درباره علت مرگ این نهنگ افزود: همکاران ما از نظر ظاهری نهنگ را بررسی کردند. نه رد تور روی بدنش حیوان بود که بگوییم در تور‌های صیادی گرفتار شده نه نشانه‌ای از بریدگی و آسیب و یا از دست دادن باله مشاهده شد؛ بنابراین به هیچ سرنخی درباره علت مرگ حیوان نرسیدیم و احتمال می‌دهیم حیوان دچار بیماری شده باشد.

میرشکار با بیان اینکه لاشه این نهنگ دچار فساد شده اظهار کرد: متلاشی شدن لاشه حکایت از آن دارد که چند روزی از مرگ این نهنگ می‌گذرد و متاسفانه به دلیل فساد لاشه امکان کالبدگشایی و تعیین علت مرگ وجود ندارد.
وی در پاسخ به اینکه چرا لاشه این نهنگ دچار خونریزی شده است می‌گوید: گرمای هوا سبب شده مایعات داخل بدن به همراه خون از لاشه خارج شود.

سرپرست دفتر حفاظت از زیست بوم‌های دریایی و سواحل دریایی در پایان گفت: همکاران ما با هماهنگی سازمان دامپزشکی و اطمینان از این لاشه، آلودگی نداشته باشد برای دفن آن اقدام خواهند کرد.

نهنگ عَنبَر یا شاه‌نهنگ یا نهنگ اسپرم (Sperm Whale)، بزرگ‌ترین نهنگ دندان‌دار است. نهنگ‌های عنبر در تمام اقیانوس‌ها زندگی می‌کنند. حداکثر طول نر‌ها ۱۸ متر است و وزنشان حداکثر۶۰ تن است. غالباً رنگ نهنگ عنیر سیاه مایل به قهوه‌ای یا خاکستری تیره است. سر بزرگ نهنگ‌های عنبر تقریباً یک‌سوم طول بدن را تشکیل می‌دهد. در سر نهنگ عنبر، مادهٔ روغنی اسپرماستی و روغن اسپرم وجود دارد که برای ساختن شمع مورد استفاده قرار می‌گیرد و روغن اسپرم به‌عنوان گریس یا روغن هم به کار می‌رود.

 

نظر شما
ادامه