کد خبر: ۵۹۴۲۱
 

داروی ضد ویروسی که برای درمان کورناویروس گربه استفاده می شود نیز در برابر SARS-CoV-2 عمل می کند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از نیچر، محققان دانشگاه آلبرتا در حال آماده سازی کارآزمایی بالینی داروی هستند که برای معالجه بیماری کشنده ناشی از کورناویروس در گربه ها استفاده می شود، انتظار می رود نیز در درمان انسان در برابر COVID-19 مؤثر باشد.

نتایج نشان داد که این دارو در مهار تکثیر ویروس در سلولهای آلوده به SARS-CoV-2 مؤثر است.

این دارو یک مهارکننده پروتئاز است که در توانایی ویروس در تکثیر دخالت می کند، بنابراین عفونت را از بین می برد. اولین بار توسط یک شیمیست و یک بیوشیمیست به دنبال شیوع سندرم شدید حاد تنفسی (SARS) در سال 2003 مورد مطالعه قرار گرفت، مهارکننده پروتئاز توسط محققان دامپزشکی قبلا ساخته شد و نشان داد که بیماری کروناویروس که در گربه ها کشنده است، را درمان می کند.

کار برای آزمایش دارو در برابر ویروس کرونا که باعث COVID-19 می شود، یک تلاش مشترک بین چهار آزمایشگاه بوده که یافته های آنها امروز پس از انتشار اولین بار در BioRxIV ، در مجله بین المللی Nature Communications منتشر شد.

در این آزمایش محققان ترکیبات را سنتز می کند و  آنها را در برابر ویروس SARS-CoV-2 در لوله های آزمایش و در رده های سلولی انسان آزمایش کرد. سپس  ساختار بلوری دارو را هنگام اتصال به پروتیین نشان دادند. شکل سه بعدی پروتئاز را با دارو در محل سایت فعال آن تعیین کردند و مکانیسم مهار را نشان دادند.

آنها به آزمایش تغییرات مهارکننده ادامه می دهد تا بهترین جای آن را در داخل ویروس پیدا کنند. این دارو عمل ضد ویروسی کافی علیه SARS-CoV-2 نشان داده بلافاصله به آزمایشات بالینی وارد می شود.

به طور معمول برای ورود دارو به آزمایشات بالینی، دارو باید در آزمایشگاه تأیید شود و سپس در مدل های حیوانی آزمایش شود.

از آنجایی که این دارو قبلاً آن مراحل را پشت سر گذاشته است، به ما اجازه می دهد تا به جلو حرکت کنیم. به دلیل داده های محکم جمع آوری شده، آزمایشات بالینی این دارو به عنوان ضد ویروس کووید-۱۹ دنبال می شود.

محققان با یک شرکت دامپزشکی که در حال تولید داروی گربه ها است، برای تولید داروی مورد نیاز برای کارآزمایی بالینی انسانی همکاری کردند. احتمالا کارآزمایی بالینی در البرتا همراه با سایر داروهای ضدویروسی مانند رمدیسیویر آزمایش خواهد شد.

منبع: https://www.nature.com/articles/s41467-020-18096-2

 

نظر شما
ادامه