کد خبر: ۵۹۴۶۸
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
مدیركل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دام سازمان دامپزشكی:
«دکتر علیرضا اکبرشاهی» افزود: دومین برنامه مهم سازمان دامپزشکی تدوین و اجرایی کردن برنامه کنترل طاعون نشخوارکنندگان کوچک با همکاری گروه‌های بخش خصوصی در حال انجام است...

حکیم مهر: «دکتر علیرضا اکبرشاهی» با بیان اینکه در دو سال گذشته برنامه موفق ملی کاهش آنفلوانزای پرندگان را اجرا کردیم، گفت: سازمان دامپزشکی در حال تدوین برنامه ملی کاهش و کنترل تب برفکی است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از رادیو گفت‌وگو، برنامه «بدون خط خوردگی» در بخش ویژه «باسخنگویان» بررسی عملکرد سازمان دامپزشکی با «دکتر علیرضا اکبرشاهی» مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دام سازمان دامپزشکی به صورت تلفنی گفتگو کرد.

علیرضا اکبرشاهی با بیان اینکه یکی از وظایف اولیه سازمان دامپزشکی به عنوان تولید فرآورده‌های دامی سالم، موضوع تائید و سلامت نگه داشتن دام‌ها است، گفت: دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دام سازمان دامپزشکی موضوعات تائید سلامت، برنامه‌ریزی برای حفظ سلامت و تولید پایدار دام‌ها را به عنوان وظیفه خود در دستور کار قرار می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه سازمان دامپزشکی کشور با بیماری‌های دامی گوناگونی دست به گریبان است، عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین بیماری‌ها، تب برفکی است که مشکلات و هزینه‌های زیادی را به دام‌ها وارد می‌کند.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دام سازمان دامپزشکی بیان کرد: یکی از برنامه‌های اصلی سازمان دامپزشکی در حال حاضر تدوین برنامه ملی کاهش و کنترل تب برفکی است، همان‌طور که در دو سال گذشته برنامه موفق ملی کاهش آنفلوانزای پرندگان را اجرا کرد.

وی از طاعون نشخوارکنندگان کوچک به عنوان بیماری دیگری که در سطح جهانی مشکلات زیادی را ایجاد کرده است، نام برد و عنوان کرد: این بیماری مشکلاتی را نیز در حیات وحش ایجاد کرده است و شاهد تلفات گونه‌های مختلف حیوانات بوده‌ایم. سازمان دامپزشکی به دلیل تعهداتی که مجامع بین المللی دارد، متعهد شده است تا سال ۲۰۳۰ نسبت به ریشه‌کنی این بیماری اقدام کرده است.

اکبرشاهی ادامه داد: دومین برنامه مهم سازمان دامپزشکی تدوین و اجرایی کردن برنامه کنترل طاعون نشخوارکنندگان کوچک با همکاری گروه‌های بخش خصوصی در حال انجام است.


انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
0
2
جناب اقای دکتر با این واکسن هر دز ۳۵ هزار تومان چطوری میشه تب برفکی را کنترل کرد تا چه برسه به ریشه کنی
ایا برای دام سبک واکسن رایگان دارید یالابد باقیمت های جدید هر دز ۸ تا سیزده هزار تومان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
0
1
با این قیمت واکسن حتما ریشه کن میشه
مریم
|
Ukraine
|
۱۷:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
0
4
جناب آقای دکتر عزیز... ماهیت آنفلوآنزای پرندگان با تب برفکی دام زمین تا هوا فرق دارد... شما آیا از قیمت واکسنهای تب برفکی و طاعون نشخوارکنندگان و سایر واکسنها در بخش خصوصی خبر دارین که چنین اظهار نظرهایی می کنید؟ دامداران با این شرایط اقتصادی دیگر توان انجام واکسن پولی را ندارند و شرایط برای ابراز نارضایتی و اعتراض برای دامداران وجود داشته و این موضوع آتش زیر خاکستر هست.. ادارات دامپزشکی های کشور هم که واکسنی ندارند که رایگان بزن... اگر کانون بیماری در یکجای کشور پیش بیاد با حرف و کلاس و توصیه کنترل نخواهد شد برادر... ودر آن صورت جوابگوی نمایندگان این مردم ریاست سازمان خواهد بود که چگونه با چه جادویی با اجرای تئوریکال 5 محور کنترل بیماری‌ها این دامداران را پاسخگو خواهند بود....
ناشناس
|
United States of America
|
۱۸:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
0
2
نه واکسن هست نه اعتبار نه نیرو
با چی میخاین ریشه کن کنید
ناشناس
|
France
|
۱۸:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
0
1
جالبه قیمت واکسن آزاد و سر به فلک گذاشته اما تعرفه خدمات واکسیناسیون پشیزی بیش نیست و با این قیمت واکسن فقط بدنامی برای بخش خصوصی مونده.واقعا خود شما با این تعرفه های مضحک واکسیناسیون حتی ده روز در ماه میتونید زندگی کنید؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
0
7
با سلام و احترام ؛
با توجه به عملکرد سازمان دامپزشکی و دفتر بهداشت و مدیریت بیماریهای دامی سازمان ....................... ما حصل آن بروز بیماریهای مختلف تب برفکی، لمپی اسکین و تب بی دوام گاوی طی سه سال آتی بوده، همگی نشان از بی برنامه گی، عدم مدیریت صحیح، باری به هر جهت بودن سازمان، انداختن بار مسیولیت به دوش استانها بوده است. از طرفی نداشتن استراتژی صحیح و دید اپیدمیولوژیکی و درک درست از بیماریهای منطقه ای هر استان از سوی دفتر بهداشت و مدیریت بیماریهای دامی سازمان نتیجه ای جز هدر رفت زحمات گذشتگان، درگیری ادارات دامپزشکی استان و زیر سوال رفتن عملکرد آنها، نابود شدن سرمایه ی ملی دامی و در یک کلام، انگار نه انگاری نخواهد داشت.
جناب آقای دکتر اکبرشاهی عزیز،
ضرورتی ندارد مداوم موضوع آنفلوآنزای طیور سال گذشته و حال را طرح و از آن به عنوان نقطه ی عطف سازمان بصورت مکرر یاد کنید! بحث مدیریت بیماری در فارمهای طیور موضوعی نیست که مداوم از آن الگو گرفته و به دام و دامدارای و کنترل بیماریهای این حوزه تعمیم دهید!
به عنوان کسی که سالها در حوزه دام چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی وقت گذاشته و مشغول به فعالیت می باشم استدعا دارم نیروهای مطلع و فنی دفتر بهداشت و مدیریت بیماریهای سازمان را بکار گرفته و از تجربیات آن بزرگواران نهایت استفاده را برده و از قالب سیستماتیک محض و پشت کامپیوتر نشینی و اکتفا به اطلاعات صرف GIS و درگیر نمودن استانها هر روز با موضوع غیر کاربردی GIS و متاسفانه هدر رفت توان استانها که در خط اول برنامه های پیشگیری و کنترل بیماریهای دامی در استان می باشند پرهیز نمایید.
و موضوع دیگری که عاجزانه از جنابعالی تقاضامندم، پله پله و آهسته آهسته به جلو بردن اهداف عالیه سازمان با توجه به موقعیت کشور در پلان بیماریهای منطقه ای، داشته های کشور و در یک کلام، موجودی فعلی استانها است و ابتدا به ساکن سل و بروسلوز را که فعلا معلق معلق مانده و قطعا در آینده ی نه چندان دور مانند آتشفشانی فوران خواهد نمود و گریبان استانها و سازمان را خواهد گرفت را با برنامه جامع و هدفمند مهار و سپس به سایر آرزوهای آن دفتر منجمله ریشه کنی PPR، جهش از سطح 2 تب برفکی به 3 و بالاتر و غیره و امثال آن بپردازید.
بحث های پیش پا افتاده تامین واکسن در وقت و زمان مناسب توسط آن دفتر بماند که مجال آن نیست و متاسفانه خود این موضوع به اعتقاد بنده در سطر اول تمااااااااااااااااااااااااام هم و غم و فکر و ذکر آن دفتر محترم باید باشد که مصیبتی مانند تب بی دوام گاوی فعلی و امثال آن به بار نیاورد.
برقرار باشید.
کارشناس بازنشسته سازمان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
1
7
یک نفر مفاهیم کنترل (Control) و حذف (Elimination) و ریشه کنی (Eradication) را برای مدیرکل جوان توضیح بدهد. نمی شود یک دفه از فاز کنترل وارد فاز ریشه کنی شد. حتما باید برنامه ریزی پله به پله تدوین شود. جذام و تراخم و فلج اطفال و مالاریا در همین کشور از فاز کنترل به فاز حذف رفتند و برخی ها مثل جذام در حال ورود به فاز ریشه کنی هستند. تفکر اپیدمیولوژی در سازمان دامپزشکی به خصوص دفتر بررسی و مراقبت بیماریها باید حاکم باشد علی الخصوص در خصوص تب برفکی. ضمناً کارشناسان باید در خصوص مدیریت آنفلوانزا اظهارنظر کنند که آیا ویروس به تعادل رسید یا اقدامات سازمان دامپزشکی بیماری را محدود کرد؟
دامپزشک دولتی غرب مازندران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
0
2
بااین قیمتهای دارو و واکسن وهزینه های سر سام اور تغذیه وخوراک دام وقطع ماموریت همکاران ادارات دامپزشکی وقطع محرومیت از مطب وقطع بودجه های سلامت برای سازمان .الذین والذین روز بروز بدتر از اینه........
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
0
2
حرف های غیر ممکن نگید ،البته در صورتی که امار صحیح ارائه نشه امکان هست هرسال کمتر بشه و صفر بشه
کارشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
0
1
مدیر کل عزیز لطفا بفرمایید چرا بیش ۹۰ درصد کشورهای جهان که واکسن انفلوانزا تزریق نکردند در دو سال اخیر بیماری تجربه ننمودند .
پس با تجربه روی کاغذ کنترل انفلوانزا می خواهید با این ابزارهای موجود بیماری تب برفکی ریشه کن نمایید
آیا با پوشش ۵۰ تا ۶۰ درصد مایه کوبی آنهم با واکسن های معلوم الحال که بنابه تایید کارشناسان دفترتان همه آنها شکست خوردند می توان به ریشه کنی تب برفکی رسید
نظر شما
ادامه