کد خبر: ۵۹۵۵۸
تعداد نظرات: ۴ نظر

«علی صابری» دبیر انجمن ملی تولیدکنندگان زنجیره ای گوشت مرغ معتقد است برای تولید مرغ ارگانیک نبایستی از هیچ نهاده ترا ریخته ای استفاده شود و با توجه به اینکه نهاده های مورد استفاده طیور همچون ذرت و کنجاله سویا همگی ترا ریخته است در نتیجه برخلاف ادعای برخی تولید کنندگان، شرایط تولید مرغ ارگانیک در کشور وجود ندارد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از بازار، با بالا رفتن آگاهی مردم نسبت به مسائل سلامت و بهداشت و همچنین با آگاهی از این موضوع که غالب بیماری ها و اختلالات سیستم بدن هر فردی نشات گرفته از غذای مصرفی است، شاهد هستیم که تقاضای مردم در سراسر جهان برای محصولات و غذاهای سالم رو به افزایش است. تولیدکنندگان محصولات مختلف نیز در این بین برای داشتن سهمی بیشتر در بازاری با این سطح از تقاضا، سعی دارند کالاهایی با استانداردهای مورد نیاز مصرف کنندگان تولید و عرضه نمایند.

از سوی دیگر طی سالهای گذشته تقاضا برای استفاده از محصولات ارگانیک در جوامع مختلف بسیار بالا رفته است و مصرف کنندگان بسیاری حاضر هستند با پرداخت چندین برابر پول بیشتر به این نوع محصولات دسترسی داشته باشند.

«مرغ ارگانیک» یکی از این محصولات است که متقاضیان بسیاری دارد و در ایران نیز چند سالی است محصولاتی با این نام عرضه می شود. اگرچه بسیاری معتقدند این موضوع ادعایی بیش نیست چرا که پرورش مرغ ارگانیک شرایط خاص و نهاده هایی مخصوص نیاز دارد که در کشور این شرایط و نهاده ها مهیا نیست.

لازمه ارگانیک بودن یک محصول این است که در تامین نهاده های مورد نیاز برای عمل آوری و پرورش آن محصول، محصول ترا ریخته ای استفاده نشده نباشد، این در حالی است که نهاده هایی همچون ذرت و کنجاله سویا که در داخل کشور توزیع می شود معمولا ترا ریخته است

«علی صابری»، دبیر انجمن ملی تولیدکنندگان زنجیره ای گوشت مرغ یکی از فعالان صنعت طیور است که معتقد است ادعای تولید مرغ ارگانیک در کشور تنها یک ادعا است و شرایط تولید این نوع مرغ در کشور وجود ندارد.

صابری همچنین اظهار می دارد: معمولا لازمه ارگانیک بودن یک محصول این است که در تامین نهاده های مورد نیاز برای عمل آوری و پرورش آن محصول، محصول ترا ریخته ای استفاده نشده نباشد. این در حالی است که نهاده هایی همچون ذرت و کنجاله سویا که در داخل کشور توزیع می شود معمولا ترا ریخته است.

وی با تاکید بر اینکه شرط اصلی در تولید ارگانیک این است که از هیچگونه نهاده ترا ریخته ای استفاده نشده باشد، می گوید: بنده شخصا بعید می دانم در سیستم های صنعتی ما امکان فراهم سازی چنین شرایطی موجود باشد.

مرغ های تولیدی در جامعه عشایر را می توان ارگانیک نامید

دبیر انجمن ملی تولیدکنندگان زنجیره ای گوشت مرغ خاطرنشان می کند: می توان این گونه گفت که مرغ هایی که در جامعه عشایری پرورش می یابد می تواند ارگانیک باشد. علاوه بر این در آن دسته از روستاهایی که عموما از خوراک فرموله شده استفاده نمی کنند و طیور غالبا در فضای روستا و مراتع چرا می کنند معمولا ارگانیک هستند. اگرچه باید توجه داشته باشیم که بحث ارگانیک خود دارای گرید و درجه بندی های مختلفی است و بسته به نوع تغذیه تفاوت دارد.

صابری می افزاید: با این وجود همانطور که می دانید جامعه عشایر اصولا طیور را برای تامین نیازهای خود تولید می کنند و بعید می دانم تولیدی انبوه برای عرضه در بازارهای داشته باشند. بنابراین نمی توان با صراحت اعلام کرد که در بازار مرغ ارگانیک عرضه می شود، مگر اینکه شخص خودش اقدام کند و مستقیما از عشایر خریداری کند.

وی ادامه می دهد: با این وجود در کشور زمینه سو استفاده همیشه وجود دارد و هر چیزی که به اصطلاح گل کند عده ای  زمینه سو استفاده اش را نیز فراهم می کنند. بنابراین مردم باید حواسشان جمع باشد و هر مرغی را به نام ارگانیک خریداری نکنند.

سازمان دامپزشکی بر تولید مرغ صنعتی بدون آنتی بیوتیک نظارت کامل دارد/ تجویز مرغ بدون آنتی بیوتیک برای بیماران سرطانی

علاوه بر عرضه مرغ های به اصطلاح ارگانیک در بازار، شاهد هستیم که اخیرا مرغ هایی تحت عنوان مرغ سبز یا مرغ بدون آنتی بیوتیک نیز عرضه می شود که طرفداران خاص خودش را دارد. با این وجود تولید چنین محصولی نیز قائدتا نیازمند وجود یکسری زیرساختها است.

صابری در این خصوص نیز می گوید: با توجه به اینکه بحث تولید مرغ ارگانیک در کشور میسر نیست و در مورد ارگانیک نمی توان با قاطعیت اظهار نظر کرد، لذا بحث ارگانیک را در جامعه به مرغ بدون آنتی بیوتیک تغییر دادیم.

وی تصریح می کند: مرغ صنعتی بدون آنتی بیوتیک در واقع مرغی است که سعی پرورش دهنده بر این است که در طول دوره پرورش از آنتی بیوتیک برای درمان آنها  استفاده نکند. این در حالی است که لازمه عدم استفاده از آنتی بیوتیک هم این است که مرغدار زمینه بروز بیماری را در واحد تولیدی خود کنترل کند و نگذارد مرغ مبتلا به بیماری های ویروسی شود و به این ترتیب نیازی به خوراندن آنتی بیوتیک به طیور خود نداشته باشد.

دبیر انجمن ملی تولیدکنندگان زنجیره ای گوشت مرغ در خصوص بحث های نظارتی بر تولید این نوع محصول نیز اظهار می دارد: بر تولید مرغ صنعتی بدون آنتی بیوتیک سازمان دامپزشکی نظارت دارد که با بازدیدهای دوره ای که در طول پرورش انجام می دهد تایید می کند که در طی دوره پرورش به هیچ وجه به مرغ آنتی بیوتیک خورانده نشده است.

تجویز مرغ بدون آنتی بیوتیک عموما برای بیماران سرطانی که حساسیت بدن شان بسیار  بالا است بهتر از بقیه مرغ هایی است که از آنتی بیوتیک استفاده کرده اند چون احتمال آسیب زدن به بدن این افراد بسیار کمتر می شود

وی اظهار می دارد: جالب است بدانید تجویز مرغ بدون آنتی بیوتیک عموما برای بیماران سرطانی که حساسیت بدن شان بسیار  بالا است بهتر از بقیه مرغ هایی است که از آنتی بیوتیک استفاده کرده اند چون احتمال آسیب زدن به بدن این افراد بسیار کمتر می شود. البته منعی برای خوردن دیگر مرغ ها هم برای این افراد نیست چون حتی اگر این طیور بیمار شده باشند و آنتی بیوتیک به آنها خورانده شده باشد، بعد از سپری شدن دوره گذار خطری برای این افراد ندارد.

صابری در خصوص مدت زمان دوره گذار نیز خاطر نشان می کند: اگر تا ۱۰ روز قبل از کشتار، مرغ آنتی بیوتیک خورده باشد قطعا آنتی بیوتیک دفع شده است و آن مرغ هیچ عوارضی برای مصرف نخواهد داشت؛ به عبارت دیگر دامپزشکی کشور برای رفع نگرانی مردم یک پروتکل دارد.

وی ادامه می دهد: در واقع به همین دلیل ما در پرورش مرغ گوشتی محدودیت استفاده از آنتی بیوتیک را ۱۰ روز قبل از کشتار ایجاد کرده ایم و این محدودیت غالبا رعایت می شود چون دامپزشکی در بازدیدهای دوره ای که انجام می دهد این مساله را کنترل می کند.

مرغ به اصطلاح ارگانیک هیچ متولی در کشور ندارد

صابری با بیان این موضوع که تولید مرغ صنعتی بدون آنتی بیوتیک زیر نظر دامپزشکی است، اظهار می دارد: اما چون ما قائل نیستیم به اینکه تولید مرغی با عنوان ارگانیک در کشور میسر است و با توجه به شرایطی که در کشور هست امکان پرورش ارگانیک را صفر می دانیم، لذا سازمان و متولی مشخصی برای نظارت و کنترل بر بحث مرغ ارگانیک در کشور نداریم. مگر اینکه تشکل هایی باشند که داعیه این را داشته باشند که در آن صورت هم باید مدارک خود را برای اثبات این ادعا که مرغ ارگانیک قابلیت تولید در کشور را دارد ارائه بدهند.

این فعال صنعت طیور در پایان تاکید می کند: باز هم اعلام می کنم که چون امکان تامین نهاده های بومی یا تغییر جهش داده نشده در کشور وجود ندارد مرغ ارگانیک نداریم. از سوی دیگر  در حال حاضر محصولاتی که در صنعت کشاورزی عرضه می شود معمولا محصولات ترا ریخته است چون به عنوان مثال با ژن ذرت اولیه نمی توانستیم به اصطلاح شکم ۸ میلیارد نفر را سیر کنیم؛ به همین دلیل متخصصان جهان برای افزایش تولید اقداماتی انجام داده اند که نتیجه اش محصولات تراریخته است.

 

انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
2
1
من که دامپزشکم ، مرغ بدون آنتی بیوتیک را قبول ندارم
واسه خودشون نون دونی درست کردن
پاسخ ها
دامپزشک
| Romania |
۰۹:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
دامپزشکی توی کارهای روتین و وظایف اصلی خودش مونده حالا میاد توی دوره دست کم سه بار نمونه گیری می کنه که باقیمانده آنتی بیوتیک رو پایش کنه؟! یه چیزی بگید بگنجه
دامپزشک
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
چرا همه چی رو با خودتون مقایسه میکنید؟
Vet
|
Mauritius
|
۲۳:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
0
2
آقای صابری، به مطلب مهمی اشاره نموده اند، پرورش مرغ ارگانیک شرایطی کاملاً متفاوت و ویژه را دارد. همچنین، صرفآ، عدم مصرف نهاده های تراریخته در پرورش مرغ ارگانیک دخیل نبوده، موارد دیگری مانند عدم استفاده از افت کش ها، و کلیه سموم در کشت سویا، ذرت، گندم و غیر تراریخته نیزدخیل هستند.
مساحت در پرورش مرغ ارگانیک دیگر عامل مهم بوده، برای هر هزار قطعه مرغ نیاز به دو هزار وپانصد متر مربع بستر می‌باشد.
در برخی از کشورها، که این نوع مرغ پرورش داده میشود،مصرف گوشت مرغ ارگانیک برای بیماران خاص در اولویت قرار گرفته است.
یک دوره پرورش مرغ ارگانیک 80 الی 90 روز می‌باشد.
نظر شما
ادامه