کد خبر: ۵۹۵۷۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
 

برنامه «روزنه» با موضوع حیوانات خانگی و ضرورت‌های بهداشتی، در ارتباط تلفنی با «دکتر پیام محبی» رئیس بیمارستان دامپزشکی تهران و عضو هیئت مدیره جامعه دامپزشکان ایران از شبکه رادیویی گفت و گو روی آنتن رفت .

به گزارش حکیم مهر به نقل از رادیو گفتگو، دکتر پیام محبی در مصاحبه تلفنی با برنامه «روزنه» گفت: هر جایی که پوست و گوشت و خون در کنار یکدیگر قرار بگیرند، ممکن است آلودگی رشد کند و زمینه حضور عوامل بیماری‌زا ایجاد شود .

وی افزود: عوامل بیماری‌زا برای بقای خودشان، از ظرفیت‌های بدن ما استفاده می‌کنند .

رئیس بیمارستان دامپزشکی تهران ادامه داد: بیماری‌های قابل انتقال از انسان به انسان بسیار ترسناک‌تر از بیماری‌هایی هستند که از حیوان به انسان منتقل می‌شوند .

وی اضافه کرد: تعداد بیماری‌های مشترک میان انسان و حیوان بسیار اندک هستند، در حالی که یک انسان می‌تواند بخش قابل توجهی از بیماری‌ها را به هم‌نوع خودش منتقل کند .

پیام محبی با اشاره به این که علم پزشکیِ نوین در گام‌های ابتدایی بهداشت انسان را مورد توجه قرار می‌دهد، تصریح کرد: شناخت ما از طیف بیماری‌های حیوانی ممکن است کم‌تر از بیماری‌های انسانی باشد .

وی با اشاره به این که کرونا از دنیای حیوانات به انسان سرایت کرد، عنوان کرد: کووید ۱۹ یک بیماری مشترک بین انسان و حیوان است .

عضو هیئت مدیره جامعه دامپزشکان با اشاره به این که نگه‌داری از حیوانات خانگی با زندگی مدرنِ بشر پیوند خورده است، اظهار داشت: انسان قبل از تجربه‌ شهرنشینی با حیوانات زندگی می‌کرد، اما این زندگی، از نوع  pet یا اصطلاح حیوان خانگی نبود .

وی افزود: حیوانات خانگی در شهرهای صنعتی‌تر و مدرن‌تر نقش مهم‌تری در زندگی افراد ایفا می‌کنند .

محبی با اشاره به گربه‌ها و سگ‌های ولگرد در کشور، توضیح داد: گربه‌ها و سگ‌های بلاصاحبی که در سطح شهرها تردد و زندگی می‌کنند در دسته‌ی حیوانات خانگی قرار نمی‌گیرند .

وی با اشاره به این که سگ‌ها و گربه‌های ولگرد توان زندگی وحشی را ندارند، تصریح کرد: این نوع از گربه‌ها یا سگ‌هایی که در شهر زندگی می‌کنند، ساخته دست بشر هستند .

رئیس بیمارستان دامپزشکی تهران با اشاره به شیوه‌ی نگه‌داری حیوان خانگی، اظهار داشت: اگر قرار است کسی از حیوان خانگی نگه‌داری کند، بهتر است که از حیوانات خانگی متعارف نگه‌داری کند .

وی در بخش دیگری از سخنان خود در برنامه «روزنه» گفت: بر اساس اعلام مرکز بیماری‌های آمریکا برخی از حیوانات به طور نادر به ویروس کرونا آلوده شده‌اند .

وی با اشاره به این که آلوده‌ شدن با بیمار شدن فرق می‌کند، عنوان کرد: دامپزشکی تهران تا به امروز حیوانی مبتلا به ویروس کرونا را مشاهده نکرده است .

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
0
3
اینهمه بیماری مشترک انسانو دام داریم بعد این اقا میگه اندک هس
نظر شما
ادامه