کد خبر: ۵۹۵۸۸
تعداد نظرات: ۱ نظر

معاون تحقیق و تولید فرآورده های بیولوژیک موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی از بکارگیری روش‌های نوین تولید مثل در تولید و پرورش خرگوش آزمایشگاهی خبر داد‌.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی موسسه رازی، «دکتر علی آمقی رودسری» خرگوش را یکی از حیوانات آزمایشگاهی بسیار پرمصرف و کاربردی در تحقیقات واکسن و سرم های درمانی و پزشکی دانست و اظهار کرد: خرگوش دارای آناتومی خاصی است که نسبت به سایر حیوانات آزمایشگاهی دارای جثه نسبتا درشتی بوده و در مباحث پزشکی( به ویژه حوزه اورولوژی و دندانپزشکی) مورد توجه قرار دارد.

وی افزود: خرگوش در دنیا(به جز ایران) مصرف پروتئینی دارد و به عنوان منبع گوشت قرمز مورد استفاده قرار می گیرد و در همین راستا مزارع زیاد با حجم بالای تولید برای پرورش این حیوان وجود دارد و بر همین اساس تعریف شده که از یک خرگوش ماده می بایست بین 60 تا 75 نتاج در سال گرفته شود تا مجموعه پرورش دهنده، مجموعه ای با بازده توجیه پذیر عنوان شود.

معاون تحقیق و تولید فرآورده های بیولوژیک موسسه رازی با بیان اینکه در سال های اخیر حجم مطالعات حوزه بیولوژی به گونه ای در کشور تغییر کرده که نیاز به خرگوش افزایش یافته است، گفت: در کشور موسسه رازی و انیستیتو پاستور به عنوان دو تولیدکننده عمده خرگوش مطرح هستند و زمانی که دو تولیدکننده در کشور وجود دارد و به هر دلیلی حجم تقاضا افزایش می یابد، نیاز است که تولیدکنندگان پتانسیل تولید و شرایط مدیریتی سالن های پرورش را به ویژه از نظر تولیدمثل مورد بررسی قرار دهند.

وی با اشاره به اینکه اگر نیاز فزاینده در این حوزه تشخیص و چاره اندیشی نشود، ممکن است از نیاز بازار عقب بمانیم، تصریح کرد: برای تشخیص این نیاز رو به افزایش، بازنگری در دستور کار بخش تحقیق، تولید و پرورش حیوانات آزمایشگاهی در حوزه پرورش خرگوش انجام شد که منتج به اتخاذ رویه مدیریتی نوین در حوزه تولیدمثل کلونی خرگوش شد.

دکتر آمقی با بیان اینکه در 74 سال گذشته که این بخش فعالیت می کند، ازدیاد نسل خرگوش ها با اتکا به روال جفتگیری طبیعی انجام می شده، گفت: یکی از اشکالات این نوع جفت گیری، هزینه نگهداری خرگوش نر و انتقال بیماری ها از طریق جفت گیری است.

وی ادامه داد: از طرفی راندمان تولیدمثل با توجه به محدودیت های فضایی، امکانات و زیرساخت های موجود بهینه نیست و همینطور زمان بین دو زایش برای یک خرگوش در سیستم تولیدمثل سنتی گذشته، بین 60 تا 66 روز بود که فاصله بسیار زیادی با استاندارد تعریف شده در دنیا که 42 تا 46 روز است، دارد.

معاون تحقیق و تولید فرآورده های بیولوژیک موسسه رازی اضافه کرد: به این زمان اضافه در سیستم پرورش حیوانات open days گفته می شود، یعنی زمانی که حیوان آبستن نمی باشد و به نوعی زمان از دست رفته محسوب می شود که با بهره‌مندی از روشهای صحیح مدیریت تولیدمثل این زمان کاهش می یابد.

وی با بیان اینکه گله ها یا مزارعی موفق هستند که این زمان در آن ها کمتر باشد، گفت: بر این اساس رویکرد تغییر مدیریتی تولیدمثل کلونی مطرح شد، در این راستا تمهیدات لازم از جمله ساخت سخت افزارهای لازم و محیط های رقیق کننده و نگهدارنده ی اسپرم به منظور جمع آوری و ذخیره سازی کوتاه مدت اسپرم از خرگوش نر توسط دکتر داداش پور رئیس بخش تولید و پرورش حیوانات آزمایشگاهی موسسه اندیشیده شد و مسیر تولیدمثل خرگوش آزمایشگاهی به نوعی طراحی شد که به زودی شاهد انجام تلقیح مصنوعی در این کلونی خواهیم بود.

دکتر آمقی بیان کرد: البته این روش با چالش های خاصی نیز همراه است اما باعث می شود علاوه بر کاهش نگهداری تعداد حیوان نر، با مقدار اسپرمی که از هر حیوان نر گرفته می شود، بتوان روزانه تا 20 خرگوش ماده را تلقیح کرد که بازدهی آن شگفت انگیز و قابل توجه است.

وی کاهش هزینه های نگهداری، کاهش هزینه های تولید و جلوگیری از انتقال آلودگی ها و بیماری هایی که از طریق جفت گیری و تماس فیزیکی میان خرگوش ها اتفاق می افتد را از مزایای اجرای تلقیح مصنوعی عنوان کرد و گفت: با این روند امیدواریم در آینده ای نه چندان دور هزینه های تولید به شکل قابل توجهی کاهش یابد و در مقابل شاهد افزایش بازدهی تولید باشیم.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
0
1
چرا خبر رو نصفه نیمه و ابتر زدید؟؟؟
نظر شما
ادامه