کد خبر: ۵۹۶۵

حکیم مهر - پنجم ژوئن سال 1972 روز عزم جهانی برای حفاظت از محیط زیست است. روزی که درآن، حق برخورداری انسان از محیط زیست سالم، همطراز با حقوق بشر شناخته شد تا همه با یک همبستگی جهانی برای داشتن محیطی پاکیزه و عاری از آلودگی، گام بردارند.  
39 سال پیش، برای اولین بار سازمان ملل متحد کنفرانسی را با موضوع انسان و محیط زیست در شهر استکهلم سوئد برگزار کرد و در آن قطعنامه ای تصویب شد که بر اساس آن برنامه محیط زیست سازمان ملل در سراسر جهان شکل گرفت و از آن پس این روز به عنوان روز جهانی محیط زیست در تقویم تاریخ تمامی کشورها ثبت شد.
محیط زیست مجموعه ای تشکیل شده از انواع حیات در کره زمین است که کاملا در شبکه ای پیچیده و وابسته به هم گرد آمده اند. مجموعه ای که بقای زندگی در آن به عنوان یکی از عوامل مهم محسوب می شود.
از گذشته های دور تاکنون محیط زیست همواره بخش مهمی از زندگی انسان و به عنوان موثرترین عنصر در زندگی او تلقی می شود.
در گذشته از دوران پیش از عصر نوسنگی انسان ها در بطن طبیعت زندگی می کردند و نحوه زندگی و تاثیرپذیری آنان بر محیط طبیعی با سایر جانوران تفاوت چندانی نداشت، انسان های اولیه مقهور طبیعت بودند و قادر به دخل و تصرفی در آن نبودند و به همین دلیل محیط زیست به صورت بکر و دست نخورده باقی مانده بود.
اما پس از گذشت سالها نیازها و کنجکاوی و رشد فکری بشر، موجب کشف اسرار طبیعت و دستیابی به اختراعات گوناگون در جهت یافتن روش هایی برای مهار و غلبه بر آن محیط شد و برای رسیدن به این هدف، انسان خاکی از هیچ روشی مضایقه نکرد که از جمله این روش ها می توان اختراعات و اکتشافات متعدد برای بهره برداری از طبیعت را نام برد که صدمات بسیاری را به محیط زیست وارد کرده است و با تصرفات بی رویه، تعامل اکولوژیک طبیعت را برهم زده و علاوه بر تخریب محیط زیست سبب آلودگی آن نیز شده است.
این رفتار بشر نسبت به طبیعت، در ذهن اینگونه تداعی می کند که انسان نه به عنوان ساکن زمین بلکه مالک آن است، لذا برای پیشرفت و پیروزی در جهان هستی به هر راه و وسیله ای متوسل می شود، حتی اگر تخریب محیط زیست خودش باشد.
شدت این آلودگی و تخریب، غیر قابل تحمل، جبران و حتی بازسازی است. گستره این تخریب تنها به خشکی و خاک محدود نمی شود بلکه آلودگی، آب، هوا، صوت شیمیایی، هسته ای، دریایی همه و همه را شامل می شود. برخی آلودگی ها ضربات سخت و جبران ناپذیر به بشریت وارده آورده است به طوری که بهره برداری و استفاده های نا بجا و بی رویه از آن موجب به وجود آمدن عوارض مرگباری شده که روند و چرخه طبیعی محیط زیست را با آفت ها و بیماری های گوناگون برهم زده است .
اقدام سازمان ملل در سال 1972 برای جلوگیری از تخریب و آلوده سازی محیط زیست و در رابطه با همزیستی مسالمت آمیز با طبیعت صورت گرفت که بعدها این امر، به صورت همکاری های گسترده در سطح بین المللی آغاز شد و اینگونه بود که 'زنگ خطر از بین رفتن محیط زیست' در دنیا به صدا درآمد.
از آن تاریخ تلاش شد به بهانه این روز با انتخاب موضوعات و شعارهای متنوع در جهت تعریف رابطه ای جدید با طبیعت اقدامات مختلفی صورت پذیرد و این رابطه های نوین در افکار مردم به گونه ای شکل گیرد که این تفکر همواره ضامن حفظ محیط زیست برای نسل های آینده باشد.
باتوجه به نامگذاری سال 2011 به سال جهانی جنگل؛ شعار روز جهانی محیط زیست نیز 'جنگل‌ها: طبیعت در خدمت شما' با هدف بررسی ارتباط بین کیفیت زندگی و سلامت جنگل‌ها و اکوسیستم‌های جنگل‌ها، انتخاب شده است.
باید توجه کنیم که جنگل‌های کنونی؛ میلیونها نفر از ساکنان زمین را در خود جای داده است و مکانی امن برای تعامل با طبیعت بشمار می آید، پس بیائید برای حفاظت از جنگل ها و محیط زیست پیرامون خود دست به کار شویم و برای بازسازی آنچه تخریب کردیم، امروز را نقطه شروع حرکت سازیم.
 


 

نظر شما
ادامه