کد خبر: ۵۹۶۷۹
تعداد نظرات: ۶ نظر
 

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان نیشابور از شناسایی و حذف ۱۲ رأس گاو شیری به علت ابتلا به بروسلوز از یک واحد گاوداری در این شهرستان خبر داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایلنا، «دکتر علی سلیمانی» گفت: اکیپ مبارزه با بیماری سل و بروسلوز این اداره در شهریور ماه سال‌جاری با انجام آزمایشات لازم ۱۲ رأس گاو شیری مبتلا به بروسلوز را مثبت تشخیص داد و به کشتارگاه اعزام کرد.

وی با بیان اینکه بیماری تب مالت یا بروسلوز بیماری مشترک بین انسان و دام می‌باشد و گاوهای مبتلا بایستی از چرخه تولید شیر حذف شوند، افزود: به همین منظور اکیپ سل و بروسلوز با مراجعه به گاوداریهای صنعتی و نیمه صنعتی از گاوهای شیری خونگیری بعمل آورده و با انجام آزمایشات مربوطه شامل: رز بنگال، رایت، 2ME گاوهای بروسلوزی را شناسایی و برای جلو گیری از انتشار بیماری به کشتارگاه اعزام می‌کنند.

سلیمانی مهمترین علامت بروسلوز در دام‌ها را سقط جنین عنوان کرد و در ادامه جهت پیشگیری از بیماری رعایت چند نکته را به دامداران تاکیدکرد: انجام واکسیناسیون گوساله‌های ماده ۴ تا ۸ ماه، انجام واکسیناسیون یادآور در گاوهای شیری، جمع آوری مرتب کود، ضدعفونی منظم اصطبل و زایشگاه گاوداری، شعله افکنی محوطه گاوداری، خرید گاو از گاوداری‌های پاک که تحت پوشش اکیپ سل و بروسلوز قرار دارند، گزارش موارد سقطی به دامپزشکی و به هیچ وجه به جنین سقط شده بدون دستکش دست نزنند.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان نیشابور اعلام کرد: از ابتدای امسال از ۶ هزار رأس گاو شیری خونگیری برای مبارزه با بیماری بروسلوز بعمل آمده است و تا پایان سال ١٢ هزار رأس تحت آزمایش و خونگیری قرار خواهند گرفت.

سلیمانی در ادامه به گاوداریهای روستایی چنین توصیه کرد: دامداران بایستی در طرح رایگان واکسیناسیون بیماری بروسلوز که در شهریور ماه در جریان است جهت مایه کوبی دام‌های خود با اکیپ های دامپزشکی همکاری کنند تا دام‌ها و همچنین خودشان بیماری نگیرند و افرادی که از شیر دام‌های‌شان استفاده می‌کنند بیمار نشوند.

وی در خصوص فرآورده های لبنی پاستوریزه تاکید کرد: باید از فرآورده های لبنی پاستوریزه استفاده کرد، شیر محلی که توسط برخی از افراد به درب منازل آورده می‌شود سالم بودن آن مشخص نیست و خطر ابتلا به بیماری سل و برسلوز را به دنبال دارد در صورت اصرار به مصرف این‌گونه شیرها که متاسفانه زیاد گزارش می‌شود حتما از گاوداری‌ها تهیه شود که دام‌هایشان از نظر سل و بروسلوز سالم است ضمن اینکه باید به مدت ۵ دقیقه شیر را جوشاند.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان نیشابور با ابراز تاسف خاطرنشان شد: پرسنل دامپزشکی در حین انجام واکسیناسیون و تزریق به دام، حل کردن واکسن برای تزریق و یا نمونه برداری از جنین های سقط شده مبتلا به بروسلوز می‌شوند و طی ٢ سال گذشته ۶ نفر از واکسیناتورهای این شبکه مبتلا به بروسلوز شده اند، اما پس از درمان و بهبودی دست از تلاش و کوشش بر نداشته تا بتوانند بیماری‌های مشترک بین انسان و دام را کنترل و کاهش دهند و سلامت و امنیت غذایی را به شهروندان هدیه دهند .

 

انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
United States of America
|
۰۶:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
0
1
گاو بروسلوزی که معدوم سازی نمیشه!!!حکیم مهر شما دیگه چرا؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
پس چکارش میکنن عزیزم؟ شما که اطلاعات جدید داری ما رو هم به فیض برسان.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
چیکارش میکنن .........؟؟؟؟؟؟؟
....................
به خودتون زحمت بدین برین مطالعه کنین تا به فیض برسین که دام راکتور بروسلوزی کشتار میشه و فقط امعا و احشا ضبط میشه و در صورت بروسلا ملی تنسیس مثبت بودن، لاشه به کارخونه ی فرآورده های حرارت دیده میره و در غیر اینصورت مصرف عمومی ............!!!!
......................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
0
0
دام از چرخه تولید شیر حذف وبه کشتارگاه فرستاده شده است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
0
0
ایاخسارت ازسوی سازمان پرداخت میشود؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
0
0
در کشتارگاه کشتار می شود و امعا و احشا ضبط و بقیه لاشه در صورت عدم وجود مشکل در بازرسی قابل مصرف انسانی است واژه معدوم سازی برای دامهایی بکار میرود که قابلیت مصرف انسانی نداشته باشند مثل معدوم سازی اسب مبتلا به مشمشمه و یا معدوم سازی دام مبتلا به هاری و...
نظر شما
ادامه