کد خبر: ۵۹۶۸۴

پژوهشگران با تجزیه و تحلیل صدای گاوها دریافتند که گاوها از سیگنال‌های کلامی و غیرکلامی برای ارتباط برقرار کردن با یکدیگر و همچنین برقراری ارتباط با صاحبانشان استفاده می‌کنند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از سیناپرس، گاوها حیوانات هوشمند و اجتماعی هستند. آن‌ها یک سری عوامل و علائم نمایشی غنی از ارتباطات دارند که صدای موو موو، صدای خرخر، صدای تنفس شدید و حتی سیگنال‌های غیرکلامی مانند تکان دادن دم و قرار دادن آن در موقعیت‌های مختلف را شامل می‌شود.

صدای موو مووی گاوها با یکدیگر متفاوت است برای نمونه هر گاو ماده با گوساله‌اش ارتباط کلامی فردی ویژه خود را دارد. تصور می‌شود این مسئله به آن‌ها کمک می‌کند تا یکدیگر را در یک گله شناسایی کنند. در واقع گاوهای مادر دو صدای ارتباطی متفاوت ایجاد می‌کنند: آن‌ها یکی صدای موو مووی کوتاه هنگامی که گوساله نزدیک مادر قرار دارد و دیگری صدای موو مووی بلندتر هنگام جدا شدن گوساله از وی و یا درست پیش از شیرخوردن گوساله  ایجاد می‌کنند.

در سال ۲۰۱۴ میلادی، محققان دانشگاه ناتینگهام و دانشگاه کویین مری لندن تصمیم گرفتند با ضبط صدای گاوها و تجزیه و تحلیل رایانه‌ای آن، الگوهای ارتباطی بین گاوها را پیدا کنند.

محققان دریافتند که صدای موو مووی گاوها با یکدیگر متفاوت است برای نمونه هر گاو ماده با گوساله‌اش ارتباط کلامی فردی ویژه خود را دارد. تصور می‌شود این مسئله به آن‌ها کمک می‌کند تا یکدیگر را در یک گله شناسایی کنند. در واقع گاوهای مادر دو صدای ارتباطی متفاوت ایجاد می‌کنند: آن‌ها یکی صدای موو مووی کوتاه هنگامی که گوساله نزدیک مادر قرار دارد و دیگری صدای موو مووی بلندتر هنگام جدا شدن گوساله از وی و یا درست پیش از شیرخوردن گوساله  ایجاد می‌کنند.

علاوه بر این محققان موفق شدند تا سن هر گوساله را با صدای ارتباطی آن تشخیص دهند. گوساله‌ها نیز صداهای متفاوتی ایجاد می‌کنند. صدای آن‌ها هنگام جدا شدن از مادر با صدای ارتباطی آن‌ها زمانی که می‌خواهند شیر بخورند، کاملاً متفاوت است.

جالب توجه است، کشاورزانی که از گاوها مراقبت می‌کنند، اعتقاد دارند که این حیوانات اهلی نه تنها به آسانی با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند بلکه با افرادی که از آن‌ها مراقبت می‌کنند نیز با صدای موومووی  خود ارتباط کلامی و با دم و سر خود ارتباط فیزیکی برقرار می‌کنند. آن‌ها وقتی گرسنه هستند یا استرس دارند غر می‌زنند و هنگامی که صاحبانشان برایشان یونجه تازه می‌آورند با صدای ارتباطی نسبت به آن عکس العمل نشان می‌دهند.


نظر شما
ادامه