کد خبر: ۵۹۷۰۸
تعداد نظرات: ۱ نظر

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی با اشاره به اینکه بیماری «تب کریمه کنگو» در استان مرکزی کنترل شده است گفت: در طی پنج ماه اخیر بیش از ۶۸۸ هزار متر مربع از فضای دامداری در استان سم پاشی شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از دیار آفتاب، «دکتر محسن شانقی» مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی با اشاره به بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو گفت: در فصل بهار و تابستان به طور طبیعی یک سری بیماری های فصلی داریم که عامل انتقال آن حشرات موذی هستند که عمده آن تحت عنوان بیماری خونریزی دهنده تب‌دار حاد ظاهر می شود که یک بیماری ویروسی است که عمده انتقال آن در فصل تابستان از طریق حشرات می باشد.

وی افزود: حشراتی که کار آنها خون خواری است از یک دام به دام دیگر خون ها را انتقال می دهند این بیماری را منتقل می کند.

شانقی اظهار داشت: در سال گذشته این بیماری با توجه به شرایط جوی و بارندگی هایی که وجود داشت جمعیت این حشرات را به شدت افزایش داد و در مناطق گرمسیر و استان های شمالی و جنوبی به شدت این موضوع گسترش پیدا کرد و استان مرکزی هم در سال گذشته از استان های درگیر این موضوع بود که متأسفانه خسارات و آسیب های زیادی هم به دامدارها وارد کرد.

وی با بیان اینکه امسال با توجه به برنامه ریزی های انجام شده از ابتدای بهمن سال ۹۸ واکسیناسیون‌های مناسب را شروع کردیم، افزود: با توجه به شرایط کرونایی که در کشور ایجاد شد یک ایمن سازی بسیار خوب انجام شده و آماری که وجود دارد نشان از کاهش جدی آسیب های بیماری است.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی ادامه داد: کانون های بیماری تب کریمه کنگو از ۱۸۱ به ۵ کانون رسیده و این نشان از موفقیت طرح ایمن سازی ما در استان است.

وی ادامه داد: این بیماری تنها در دام های سنگین مشاهده شده و در گوسفند و سایر دام های سبک دیده نشده است.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی یکی از راه های مهم مقابله با این بیماری در دام ها سم پاشی و پاکسازی محل نگه داری دام ها خواند و افزود: ما همواره این توصیه را به دامداران عزیز می کنیم که سالیانه دو بار واکسیناسیون را انجام دهند و آن هم ابتدای فصل بهار و ابتدای فصل پاییز باشد.

وی بیان کرد: در طی پنج ماه اخیر بیش از ۶۸۸ هزار متر مربع از فضای دامداری در استان را سم پاشی کردیم و خوشبختانه تعداد کانون های آلوده به شدت کاهش پیدا کرد و از نظر ما این آمار به معنای کنترل واقعی بیماری در سال جاری است که یک موفقیت محسوب می شود.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی در پایان خاطر نشان کرد: تأمین واکسن این بیماری تا ماه های پایانی سال پیگیری خواهد شد و زمان واکسیناسیون آن هم در طی دو ماه آخر سال انجام می شود و برنامه ریزی ها در این خصوص در حال انجام است و هیچ گونه نگرانی در این خصوص وجود ندارد.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
0
0
در متن خبر به اشتباه،به جای لمپی اسکین تب کریمه کنگو درج شده.
نظر شما
ادامه