کد خبر: ۵۹۷۱۱

مدیر اجرایی و عضو هیات مدیره مجمع فعالان زیست محیطی کشور در خصوص بیماری‌های جدید شایع در میان سگ ها اظهار کرد: طبق اعلام چندین مرجع جهانی بهداشت، هنوز شواهدی وجود ندارد که نشان دهد حیوانات ویروس کرونا را انتقال می‌ دهند یا اساسا مثل انسان به آن مبتلا می‌ شوند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از برنا، «صابر محمدی» در خصوص وضعیت فعلی سگ‌های ولگرد و معضلات این حوزه به خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری برنا گفت: سگ‌‌های بی‌ سرپناه، بی‌ سرپرست یا بلاصاحب که در ادبیات علمی به سگ‌های بی‌خانمان یا خیابانی و از دید برخی از اقشار جامعه به سگ‌های ولگرد معروفند، سگ‌هایی هستند که به‌صورت آزادانه در سطح شهرها زندگی می‌کنند و متاسفانه بیشترین ظلم و ستم نیز به آنان می‌شود. قطعا واژه ولگرد بدترین برچسبی است که هر حیوان می‌تواند بخورد.

رئیس انجمن حمایت از حیوانات در خصوص بیماری‌های جدید شایع در میان سگ‌ها اظهار کردطبق اعلام چندین مرجع جهانی بهداشت، هنوز شواهدی وجود ندارد که نشان دهد حیوانات خانگی ویروس کرونا را انتقال می‌دهند یا اساسا مثل انسان به آن مبتلا می‌شوند. سازمان بهداشت جهانی هم چندین بار تاکید کرده توجیهی ندارد حیوانات خانگی را با انجام اقداماتی به زحمت بیاندازیم یا اذیت کنیم.

محمدی افزود: توصیه من به مردم و صاحب حیوانات خانگی این است که همانطور که بهداشت فردی را رعایت می‌کنند به بهداشت حیوانات خانگی خود همچون سگ و گربه نیز توجه کنند و همچنین از رفت و آمد های بی خود و غیرضروری در جامعه خودداری کنند.

عضو هیات مدیره مجمع فعالان زیست محیطی در خصوص گازگرفتگی توسط سگ‌های ولگرد گفت: طبق تحقیقاتی که ما در مجمع فعالان زیست محیطی کشور انجام داده‌ایم متاسفانه آماری که توسط برخی ارگان‌ها در مورد گاز گرفتگی منتشر می‌شود مربوط به سگ‌های بلاصاحب شهری نیست بلکه مربوط به سگ‌های گله و نگهبان است که توسط چوپانان و باغداران و اشخاصی که آن‌ها را برای حفظ امنیت خانه خود نگهداری می‌کنند، است. نسبت دادن تمامی گاز گرفتگی‌ها به سگ‌های بلاصاحب شهری غرض ورزانه و نادرست است و ارگان‌های متولی نباید با آمار اشتباه باعث بدبینی مردم و ترویج خشونت علیه حیوانات شوند.

او افزود: حوادثی مثل گازگرفتگی سگ یا گربه چندان شایع نیست اما جدیت و خطر آن میزان حساسیت در کسب آگاهی و اطلاعات را افزایش می‌دهد. وقتی سگ یا گربه دست یا پای شما را گاز گرفت سریعا جای زخم را با الکل تمیز کنید و با حوله تمیز محل جراحت را فشار دهید تا خونریزی متوقف شود. بعد از گاز گرفتگی سریعا به پزشک مراجعه کنید و واکسن ضدهاری بزنید.

محمدی در خصوص جفت‌گیری سگ با گونه‌های دیگر اذعان کرد: بعضی افراد مانند چوپان‌‌ها و علاقه‌‌مندان به سگ، سگ‌ و گرگ را مجبور به جفت‌گیری می‌‌کنند تا موجودی به نام گرگاس به وجود آید اما چون معمولا نمی‌توانند کنترلش کنند در طبیعت رهایش می‌کنند، وقتی چنین موجودی در طبیعت رها شود باعث بروز مشکلات زیادی می‌شود.

او افزود: بهترین راهکار برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی آموزش به روستائیان و همچنین زنده‌گیری و نگهداری گرگاس‌ها در یک محیط امن است. کشتار هیچ‌وقت گزینه مناسبی برای کنترل این‌ حیوانات نبوده و نیست.

رئیس انجمن حمایت از حیوانات گفت: موثرین و بهترین راه برای کم کردن و کنترل جمعیت سگ‌‌های بی‌سرپناه شهری روش سی‌‌ ان وی آر است که مخففی است برای زنده‌گیری، عقیم‌سازی، واکسینه کردن و رهاسازی است. این شیوه در بسیاری از کشورهای جهان جواب داده و هم اکنون در حال اجراست. کشور ترکیه با اجرای این روش بسیار موفق بوده و به عنوان حیوان دوست‌ترین کشور جهان معرفی می‌شود.

 

نظر شما
ادامه