کد خبر: ۵۹۷۷۶
 

همۀ ما می دانیم که تغذیه بر روی سلامت جسمانی حیوانمان تأثیرگذار است اما آیا می دانستید که بر روی رفتار آنها نیز بی تأثیر نخواهد بود؟

به گزارش حکیم مهر به نقل از ITpet ، در اینجا ما به 3 نکتۀ تغذیه ای که مستقیماً بر روی رفتار حیوان تأثیرگذار است اشاره می کنیم .

1. زمان تغذیه  

اینکه شما تنها یک مرتبه در روز به حیوانتان غذا بدهید و یا برعکس تمام طول روز غذا در ظرف غذای او قرار دهید اصلاً رژیم غذایی استانداردی نیست – مگر اینکه به توصیۀ دامپزشک این کار را انجام دهید . Nan Arthur کارشناس رفتارشناس سگ در این زمینه می گوید: "تصور کنید خود شما چه حالی می شوید اگر در طول 24 ساعت فقط یک بار دسترسی به غذا داشته باشید؟ و یا برعکس تمام طول شبانه روز مشغول جویدن غذاهای پرکالری باشید ." Arthur توصیه می کند بهتر است با دامپزشک خود مشورت کنید و از او بپرسید آیا می توانید 2 تا 3 بار در روز به حیوانتان غذا بدهید. معمولاً داشتن تحرک به همراه رژیم غذایی در طول روز می تواند خلق و خوی بهتری را برای حیوانتان ایجاد کند.

 2. مواد اولیۀ غذای حیوانتان 

مواد اولیه ای که غذای حیوانتان از آن تشکیل شده نیز می تواند بر روی رفتار حیوان تأثیرگذار باشد. به عنوان مثال اسید چرب  DHA (docosahexaenoic acid) که گاهاً در غذای توله سگ ها یا بچه گربه ها وجود دارد. به گفتۀ دکتر  Lorie Huston : "ثابت شده که این ماده تیزهوشی را در آنها افزایش می دهد. بر اساس برخی مطالعات انجام شده، توله هایی که غذای مخصوص خورده اند که حاوی  DHA است آموزش پذیری بالاتری دارند. همچنین برخی آنتی اکسیدان ها را به عنوان "غذای مغز" سگ ها و گربه های بالغ می دانند. در پژوهش هایی که در این زمینه به عمل آمد مشاهده شد که سگ های بالغی که در غذای آنها آنتی اکسیدان وجود داشت در مقایسه با سگ های دیگر قادر به اجرای دستورات پیچیده تری بودند .

در مطالعه ای دیگر که بر روی سگ های بالغ (بالای 7 سال) انجام شد که رژیم غذایی غنی از آنتی اکسیدان دریافت می کردند، مشخص شد که این سگ ها از تغییرات رفتاری که به دنبال بالا رفتن سن در سگ ها بروز می کرد بیشتر در امان بودند. همچنین این سگ ها در مقایسه با سگ های دیگر بهتر می توانستند اعضای خانواده را تشخیص دهند و چالاک تر بودند .

3. رژیم غذایی نامتعادل  

مشکلات جسمانی که از یک رژیم غذایی نامتعادل نشأت می گیرد می تواند منجر به اختلالات رفتاری گردد که معمولاً در حالت عادی با آن مواجه نمی گردید. به عنوان مثال، سگ یا گربه ای که دچار اختلال در مجاری ادراری است با داشتن رژیم نامتعادل غذایی ممکن است به دلیل درد و ناراحتی ناشی از این التهاب دچار بی قراری و تند مزاجی عصبی گردد .

دکتر  Kerri Marshall دامپزشک در این زمینه می گوید: "بدن ارگانیک پیچیده ایست که واکنش های بیوشیمیایی در آنجا رخ می دهد." در واقع، سگ ها و گربه ها به بیش از 50 مادۀ اولیۀ مغذی نیاز دارند که به صورت متعادل بایستی در غذای آنها گنجانده شود.

با دامپزشک مشورت کنید 

بهترین راه برای حفظ سلامت و شادابی حیوانتان این است که برای چکاپ های منظم به نزد دامپزشک بروید و از نیازهای تغذیه ای حیوانتان آگاه شوید. هرگونه تغییر ناگهانی در خلق و خوی حیوانتان ممکن است علت تغذیه ای یا مشکلاتی در رابطه با سلامتی او داشته باشد که بایستی جدی گرفته شود .

 

نظر شما
ادامه