کد خبر: ۵۹۷۸۹
تعداد نظرات: ۴۴ نظر
نگاه شما:
ویترین دامپزشکی کلینیک‌ها یا بیمارستان‌های دامپزشکی مجهز هستند که معمولاً در مرکز شهرهای بزرگ واقع شده‌اند. ویترین تمام رشته‌ها عالی است، پس ویترین‌ها را فراموش کنید ...
 

رشته دامپزشکی را انتخاب کنم؟

دکتر رضا ایجاب

«این متن برای دامپزشکان نیست، بلکه برای متقاضیان دامپزشکی است»

کلیشه «ما حق نداریم قضاوت کنیم» یک ریاکاری بیش نیست. نظرات و قضاوتهای روزانه ما تعیینکننده نوع زندگی و حتی نوع حرف زدن ما هستند. ما هر لحظه با دریافت اطلاعات بصورت خودآگاه یا ناخودآگاه در حال قضاوت محیط و دیگران هستیم. نکته مهم این است که قضاوت یک رشته هم مثل همه قضاوتهای دیگه شامل اکثریت میانه میشود و همیشه افرادی که در اوج و یا کف قرار میگیرند باید از قضاوت ما حذف شوند و این یک نکته بدیهی است. افراد باهوش بدیهیات را بعنوان پیشفرض قبول کردند و در موردش حرف نمیزنند، ولی برای احمقها خود بدیهیات سؤال میشود. مثلاً اگر بگویید فلان رشته درآمد خوبی ندارد، سریع اشاره میکنند پس چرا فلان شخص اینقدر پولدار است؟ و در نهایت هم کلیشه دیگری مطرح میکند که «همه چیز به خود شخص بستگی دارد».  حتی اگر این نظر را داشته باشید که «من در هر رشتهای باشم، سعی میکنم در آن بهترین باشم»، این اراده باعث نمیشود شما بهترین تصمیم را در حال حاضر نگیرید و همه چیز را منوط به یک اراده فوقانسانی کنید!

علاقه و علاقهمندی حاصل جمعآوری اطلاعات به یک موضوع است که قاعدتاً زمانبر است. در بازار مدام کاسبانی را میبینید که حسرت شغل بغلدستی را میخورند؛ گلفروشی که قنادی را راحت‌ترین شغل میداند و ساعتفروشی که مکانیک را میستاید. در بین فارغالتحصیلان رشتههای مختلف نیز همین مورد شایع است؛ دلیل آن واضح است: «کمبود اطلاعات» باعث میشود نقوص کاری که در آن سررشته نداریم کمتر به چشم آید و برعکس چیرگی ما در رشته خودمان باعث میشود بیشتر روی مصائب تمرکز کنیم.

علاقه اما چیست؟ مثلاً شخصی که مدتها در حال کسب اطلاعات در مورد نجوم و ستارهها بوده است و زندگیاش را وقف علاقهاش کرده، برای انتخاب رشته میتواند چشمهایش را ببندد و بگوید «فقط نجوم و ما یتعلق فیه»! ولی کسی که به علت شرایط خانوادگی تا بهحال یک مارمولک هم نگهداری نکرده و یکشبه زمان اعلام نتایج، حیواندوستی درونش گل میکند که دامپزشکی علاقه اول و آخرم است، باید بداند که این میتواند هیجان باشد، شیدایی باشد که فروکش میکند. حتی افراد سالم هم در طول ماه میتوانند ۳ روز شیدا باشند (بایپولارها بیشتر)؛ ضمن اینکه اگر همه ما گلها را دوست داریم دلیل نمیشود گلفروش شویم. حیواندوستی هم اساساً با دامپزشک شدن ارتباطی ندارد.

سایر موارد مثل وجهه اجتماعی هم عمدتاً حاصل ذهن مشاورین تحصیلی است که ارزاقشان از طریق القاء همین هیجانات کاذب تامین میشود و در دنیای امروز دیگر محلی از اعراب ندارد.

هر رشتهای یک ویترین دارد؛ مثلاً برای ادبیات ممکن است «محمود دولتآبادی» یا برای کارگردانی «اصغر فرهادی» یا برای ریاضی «مریم میرزاخانی» به ذهنتان خطور کند. ویترین دامپزشکی هم کلینیکها یا بیمارستانهای دامپزشکی مجهز هستند که معمولاً در مرکز شهرهای بزرگ واقع شدهاند.

ویترین تمام رشتهها عالی است، پس ویترینها را فراموش کنید. با تورم الان هزینهی احداث یک پلیکلینیک یا بیمارستان مجهز که بتواند از پس کارهای تشخیصی و درمانی حیوانات بر بیاید، بسته به شهر حداقل بین 1 تا ۲ میلیارد تومان میباشد (دستگاه رادیولوژی، سونوگرافی، آزمایشگاه و...) و بازده اقتصادی آن در مقایسه با سایر مشاغلی که با دو میلیارد راهاندازی میشوند چندان پرسودتر نمیباشد و صرفاً علاقه در میان است.

تعداد چنین مراکزی در کل کشور کمتر از ۱۰۰ عدد است؛ این در حالی است که ۴۰ هزار دامپزشک دارای کارت نظام داریم و اگر هزاران دامپزشک بیکار را در نظر نگیریم، به عنوان کف این مجموعه، چند هزار دامپزشکی که از طریق مسئولیت فنی بهداشتی امرار معاش میکنند که تقریباً مشابه یک کارمند در شرکت خصوصی با حقوق (حقوقی که در نهایت دستشان را میگیرد) تقریباً ۵ میلیون!!! آنهم در شرایطی که کارشان با حیواندوستی احتمالیشان چندان سنخیتی هم ندارد، میتواند میانهی مناسبی برای جمعیت دامپزشکان جوان به حساب آید.

در مورد اشتغال در خارج از کشور، تقریباً بدون آزمون مجدد رشته دامپزشکی در هیچ کشوری مورد قبول نیست و حتی عمان و امارات و کویت هم از شما آزمون مجدد میگیرند که چندان هم راحت نیست. در مورد اروپا، تا جایی که من تحقیق کردم تعداد دامپزشکان ایرانی که حقیقتا کار دامپزشکی میکنند به تعداد انگشتان دست هم نخواهد رسید و در مورد کشورهای مهاجرپذیر مثل کانادا و استرالیا قبولی در آزمونهای دامپزشکی بسیار سخت‌تر از مثلا کنکور مجدد و قبولی در رشتههای گروه پزشکی است‌.

فکر کنم با این توضیحات صحبت در مورد عنوان «دکتر» و مقایسه آن با پزشکان تقریباً بیمورد است.

در نهایت شاید از شنیدن سخنان نهچندان امیدوارانه در مورد رشتههای مختلف از افراد مختلف به ستوه آمده باشید. طبیعی است. میدانید چرا هنوز شرکتهای هرمی میتوانند پول مردم را بخورند؟ چرا صفحات انگیزشی پرطرفدارند؟ چرا آدمهای «معمار زندگی خودت باش»، «برای موفقیت تنها نیاز به خودباوری دارید»، «چهار اثر فلورانس» و «چه کسی پنیرم را خورد» روز به روز بیشتر میفروشند؟ چون به قول دانشمندان نوروساینس 70 درصد ذهن روزانه ما در حالت عادی منفی است؛ حال اینکه محیط اطرافمان هم منفیتر باشد، اکثر مردم ذهنشان توان تقابل مداوم با دغدغههای تلخ را ندارد، ولو آنکه با هزار ادله ثابت شود «واقعیت» است و این «واقعیت تلخ» موجود در شرایط فعلی است؛ تقریباً در مورد همه رشتهها. هرچند که از دل واقعیت تلخ نیز میتوان بهترین تصمیم ممکن را بیرون آورد. اگر اهل ورزش باشید، قطعاً میدانید که در هر لحظه باید با داشتههایتان بازی کنید، حتی اگر ده هیچ عقب باشید.

 

انتشار یافته: ۴۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
8
41
اگه امکانات داشتم همه دانشکده دامپزشکی بمب میزاشتم تا اثری نماند .
تا اینده هزارن نفر نجات بدم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۰
مشکل عده ای از هیئت علمی هاست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
8
35
خواهشمندیم به هیچ وجه ممکن حتی فکر این رشته هم به سرتان نزند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
36
15
جو منفی و منصرف کردن بچه های مردم حق الناسه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
حق‌الناس؟! شوخی جالبی بود! مرد مومن حق‌الناس اینه که جوان مردم رو راهنمایی غلط کنی که تو این بازار اشباع بیاد تو دانشگاه آزاد دامپزشکی بخونه و پدر بدبختی دو سه شیفته کار کنه تا شهریه و سایر هزینه‌هاش رو دربیاره و این بعد شش هفت سال درس و دو سال سربازی تازه صفر کیلومتر بره با هر حقوقی مسیول فنی بشه. حق‌الناس این تلقینها و بازی با کلمات امثال جنابعالی که از احساسات مذهبی افراد سو استفاده میکنی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
8
14
دکتر ایجاب هم صحیح نوشتن هم غلط. تعداد دامپزشکان موفقی که بدون اون سرمایه گذاری کلان درآمد بسیار خوبی دارند کم نیست؛ برای مثال در زمینه مامایی یا جراحی یا داخلی دام کوچک!!!
اگر بخواهیم در تمام وجوه زندگی دائما مقایسه انجام بدیم سنگ روی سنگ بند نمیشه؛ لطفا دامپزشکی رو با پزشکی و دندان پزشکی مقایسه نکنید. اگر کسی بتونه بره دندان بعیده بیاد سراغ دامپزشکی!!!
در صورتی که کسی به دامپزشکی علاقمند باشه و در یک دانشکده سراسری درست و حسابی مثل تهران یا فردوسی مشهد یا کرمان یا نهایتا شیراز درس بخونه قطعا میتونه به آینده اش امیدوارتر باشه.
حالا واحدهای متعدد دانشگاه ..... رو من نمیدونم حداقل!
پاسخ ها
Dvm. Dvsc
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۰
دوست عزیز لطفا یکم واقع بین باشین، اولا شما توان گرفتن مجوز تاسیس مطب دام کوچیک تو خیلی از کلانشهرها نمیتونین پیدا کنین و تو شهرستان ها هم که بماند، دوما نهایتا شیراز یعنی چی دقیقا یا از رتبه بندی دانشگاه ها مطلع نیستین یا تازه شروع به تحصیل کردین، التماس تفکر
دانشجو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
3
29
آخخخ دوستان، آینده اتون و طلایی ترین روزای عمرتون دستی دستی نابود نکنید
تباه میشین بخدا
من نه کسی میشناسم و نه جایی دارم که ترس از دست دادنش داشته باشم که مثلا یکی با خوندن این رشته بیاد جای منو بگیره...
این روزا همه دیگه میدونن پول حرف اول و اخر میزنه
و عمر و سن فقط یک عدد نیست ویک واقعیت تلخه.
به جای دامپزشکی پرستاری بخونید
فوریت پزشکی بخونید
برین علوم پزشکی، حسابداری بخونین کارمند بانک بشین.
طرف فوریت دو سال خونده و الان با حق ماموریت ماهی ده تمن حقوق میگیره
اخه مگه میزارن هرجا که دلت خواست مطب بزنی یا داروخونه، مگه مسئول فنی بشی طبق تعرفه حقوق میگیری همیشه... منی که تو ی شهرستانم لب مرز اصلا جایی هست که منو به عنوان مسئول فنی بگیره....
من عمومی گرفتم اشتباه بود.. و دارم تخصصم میخونم و اشتباه کردم
و تازگیا فهمیدم این همه استرس و شب و روز نخوابیدن ها و سرو کله زدن با ی سری ادمای سختگیر که عقده هاشون سر مای بدبخت دانشجو خالی میکنن نتیجه اش سرطان شده و تازه فهمیدم، خدمت نرفتم و هنوز پول توجیبیمم بابام میده، دردهای دیگه که هم جای خود....
اعصابتون با سر و کله زدن با ادمای عقده ای نابود نکنین
من باختم
شما دیگه این راهو نرید...
ناشناس
|
United States of America
|
۲۲:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
5
23
تباهی آینده و عمر و سرمایه و جوونی نرید تو این رشته که بدبخت دو عالم میشید
ناشناس
|
France
|
۲۲:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
6
22
حتما انتخاب کن!
هنوز بازار کار اسنپ و تاکسی سرویس برای دامپزشک ها اشباع نشده!
اسنپ و تپ سی بدجوری دنبال راننده ی دامپزشک می گردند!! کاردان و کارشناس هم نه! دکترای حرفه ای و متخصص. با ارفاق کارشناس ارشد!!
حیف از جوانی و عمری که در این رشته بر باد رفت...
حق الناس شوخی خوبی بود(ممنون که موجبات خنده و شادی ما را فراهم کردی دوست خوب من!)
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۲۲:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
1
13
متاسفانه در ايران در زمان مدرسه هيچگونه اطلاع رساني در مورد انتخاب رشته ها نميشود. واقعا دامپزشكي نسبت به زحمتي كه ميكشيد و عمري كه صرف ميكنيد نسبت به رشته هاي فني و يا مثلا داروسازي رشته پر بازده اي نيست. در تمام دنيا دامپزشكي بيشتر با دام كوچك شناخته ميشود كه در ايران بواسطه مسائل فرهنگي آنچنان اجازه رشد به آن داده نميشود در مورد ساير رشته هاي دامپزشكي هم انقدر نوسانات سينوسي در آن وجود دارد و مهمتر اينكه بازار دامپزشكي مثل ساير رشته ها روز به روز وسيعتر نميشود بلكه جمعيت دام و طيور بسته به شرايط اقتصادي مملكت ممكن است بعضا با گذر زمان كاهش هم پيدا كند به همين دليل و هزاران دلايل ديگر كه جاي بحث آن اينجا نيست به نظرم انتخاب اين رشته در ايران و در اين مقطع زماني مناسب نباشد. شما حتي اگر بخواهيد در خارج از كشور هم ادامه تحصيل بدهيد اصلا مدرك اين رشته بدرد شما ننيخورد و ودوباره بايد اونجا اززصفر شروع كنيد بخصوص اينكه ايران در زمينه دام كوچك در دانشگاهها چيزي به دانشجويان ياد نميدهند و يا كنبود امكانات آموزشي مواجه هستيم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
17
1
داروسازی بهتره یا دامپزشکی؟ در صورتی که داروسازی باید سال ها منتظر مجوز داروخانه باشی، اما کلینیک دام درآمدش خوبه؟
دانشجو
|
Germany
|
۲۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
1
9
تو رو خدا واحد بافت رو انتخاب نکنید علیرغم اینکه تو دفترچس و مجوز. داره نظام دامپزشکی سایشو با تیر میزنه
م.
|
Germany
|
۲۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
15
6
دوستانی که اینقدر منفی فکر میکنن بهتره این رشته رو ول کنن تا بیش ازین اذیت نشن.دامپزشکی کار پر زحمتیه و لباس اتو کشیده هم بهش نمیاد. هر کی از کار ابایی نداشته باشه درامد خوبی هم داره.البته من در مورد کار کلینیکی عرض میکنم که خودم درش فعالم
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۰
کدوم کلینیک مشتی تو حتما پارتی داشتی بهت کلینیک دادند ۵ میلیون پول دادم ۸ ماه انتظار کشیدم تهش گفتند با درخواست ات موافقت نشد اونم تو روستا بیا برو خودتو جمع کن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۰
آقای دکتر با درآمد خوب،
شما درآمد خوبت چقدره؟
الان یه نانوای نون فانتزی با 7 سال تجربه کاری ماهی 12 میلیون میگیره.بدون اینکه همش توی جاده ها و بیابونا جونش رو در خطر بندازه.بچش هم مدرسه درست و حسابی میره.
کاش میگفتی چقدر درآمد داری تا بهت بگم با دیپلم و همون 7 سال تجربه میتونستی شرایط خیلی بهتری داشته باشی.
البته بعضی از آدما مثل گنجشک میمونن و با یه دونه گندم سیر میشن.
ناشناس
| Czechia |
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۰
شمایی که میگی نونوا ۱۲ تومن پول درمیاره خب آرایشگر هست ۱۰۰ تومن درمیاره قاچاقچی هم زیاد پول درمیاره ساقی موادم پول زیادی در میاری علاقه و رشته رو اگه فقط با پول میسنجی خب از اول اشتباه بوده اومدنت برو نونوا شو!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
1
19
اگر این رشته خوب بود استادای دانشگاه بچه هاشون از دامپزشکی نمیبردن دندانپزشکی و پزشکی!
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۰۱:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۰
آخ گفتی...
مثلا دکتر" د " که رییس سازمان ........... بود با رانتی که داشت این کار را کرد و اقازاده اش را نجات داد. ژن خوب را نجات داد.
دکتر
|
United States of America
|
۰۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۰
23
10
واقعا معنای این همه حرف منفی رو نمی فهمم. خواهر من با معدل خیلی خوب از دانشگاه شیراز مدرکش رو گرفت و حالا هم استاد دانشگاهه. (خواهشا نگید که اون پارتی داشته و از این حرفا که می دونم از ناچاریه! من دیدم که زحمت کشید)
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۱
ینی خوشم اومد 16 نفر ادم حسود و منفی باف جونشون بالا اومد. افرین دوست عزیز بیشتر پیام بزار
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۰
1
7
از دوستی که فرمودن در دنیا دامپزشکی را به دام کوچکش میشناسند میپرسم چند جای دنیا را بازدید فرمودید که این صحبت را مینمایید.در کشور هایی که اقتصاد غیر دلالی دارند و اقتصادشان تولیدی است مثل اروپا،امریکا،برزیل و هندوستان حرف اول در دامپزشکی را دامهای تولیدی میزند. راستی میدانید چرا در مملکت ما دامپزشکی اینقدر از نفس افتاده و همه توصیه میکنند که از آن باید فاصله گرفته شود. پاسخ خیلی ساده است.اقتصاد دلالی. بعنوان یک دامپزشک تحصیل کرده آمریکا و انگلیس خدمتتان عرض کنم اگر در اروپا بکسی توصیه نکنید که در این رشته تحصیل کند به عقلتان شک میکند. من به عنوان یک دانشگاهی همیشه به کسانی که از من مشورت میخواهند میگویم اگر میخواهی در ایران زندگی کنی به هیچ وجه دور و بر این رشته نیا اگر میخواهی به خارج بروی این رشته مثل پزشکی و دندانپزشکی نیست که بتوانی موفق بشوی چرا که خیلی از پزشکان تحصیل کرده در ایران با کمی تلاش در خارج موفق میشوند زیراکه آنها در ایران حد اقل آموزش را میبینند.در صورتیکه ما در ایران یک دانشکده دامپزشکی استاندارد نداریم حتی یکی. بعنوان یک مدرس دانشگاه من هیچ تفاوت معنی دار سوادی بین فارغ التحصیلان شبستر و دانشگاه شیرازو تهران مشهد و اهوازو...نمیبینم چقدر فارغ التحصیل دانشگاه های دولتی بیکار و یا مشغول کار های غیر مرتبط وجود دارد؟.
لهذا دوست عزیزی که به این رشته علاقه دارد باید از ابتدا در خارج حتی هند تحصیل نماید. تمام رشته ها بر اساس نیاز بشر شکل گرفته اند ولی گاهی کاربردشان تحت شرایط محیطی تغیر میابد. در مملکت ما تغذیه مردم برای دولت مهم نیست و هیچ رغبتی از سوی دولت جهت تامین مواد غذایی اساسی در داخل مشاهده نمیشود و اگر هم گاهی تحرکاتی میبینید از جنبه های سود آوریهای افراد بخصوص است.مثل دلال های وارد کننده نهاده های دامی،واکسن ها و...اینها سود های کلان از این راه عایدشان میشود بدون اینکه سودی اساسی برای کشور داشته باشد. یک روز واکسن بخشی از دنیا را تامین میکردیم حالا بازار از انواع واکسنها اشباع است و دامداران هم در پی واکسنهای با کیفیت از این در به آن در میزنند. آنقدر تخریب صورت گرفته که به این زودیها نباید انتظار معجزه داشت.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۰:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۱
اتفاقا بنده خداقل ١٥كشور اروپايي و تمام كارخانجاتشون رو از نزديك بازديد كردم و در مورد رشته دامپزشكي باهشون صحبت كردم. عرض من اين بود در ايران دامپزشكي با توجه به امكانات كم آموزشي و ضعف اساتيد دانشگاهي و با توجه به گستردگي اين رشته و بازار كار نامناسب آن انتخاب اين رشته مناسب نيست. در آمريكا انقدر براي دام كوچكشان مردم ارزش قائل هستند كه برايش ارثيه تعيين ميكنند ! وبواسطه اهميت دادن به جان حيوانات ارج و قرب دامپزشك نزد مردم اگر بالاتر از پزشك نباشد كمتر نيست ولي اينجا ايران است نه آمريكا يا انگلستان!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۰
1
10
برو فیزیو تراپی بهتر
فقط 5 دانشگاه دولتی این رشته را دارند و درامد بسیار خوبی دارد
دامپزشکی در بزرگان کشور برای درامد حاصل از واحدهای زیاد و عملی ان برای خالی کردن جیب پدر مادرها هروز در هرکحای این کشور یک دانشکده افتتاح می کنند
علی
|
Germany
|
۰۸:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۰
6
5
سلام یه همکار تو اداره داریم ایشان بعداز فارغالتحصیل شده چون معدل اش بالا بود بدون پارتی استخدام شد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۰
0
7
کل استخدامی ها دارای حقوق از 3 تومان تا 7 تومان هستند مگر مدیرکل باشی که بیشتر
حالا خودت فکر کن و تصمیم بگیر
ناشناس
|
Czechia
|
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۰
3
4
تو اینکه شرایط نه فقط دامپزشکی همه رشته ها به جز چند رشته محدود افتضاحه شکی نیس ولی هرکی به اندازه تلاش و سختیش نتیجه میبینه اونی که بدون هیچ برنامه ای اومده خونده و سال آخر به فکر این میفته که حالا چیکار کنم خب معلومه کاری نداره تو هر کار و رشته و شغلی عرضه میخاد که به جایی برسی دامپزشکی هم شرایطش سخته اگه علاقه نداری و اهل بخور بخابی نرو دنبال دامپزشکی و کلا درس خوندن
ناشناس
|
Germany
|
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۰
3
11
اگر با افسردگی و بی پولی مشکل خاصی ندارید حتما دامپزشکی را انتخاب کنید
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۰
4
6
جناب آقای دکتر نظر جنابعالی متین
ولی لازم دانستم موضوعی را مطرح نمایم
اولا فراموش نکنیم که تو ایران زندگی میکنیم و مسائل و مشکلات خاص کشور ماست با اینهمه هر شخصی جهت ورود به هر رشته ای باید هدف داشته باشد
اگر هدف پول باشد الان درس را ول کند بهتر است چون یک جراح مغز هم به یک مشاور املاکی نگاه حسرت بار دارد
و یا یک باطری ساز الان درآمد آنچنانی دارد که یک دندانپزشک ندارد و ....
پس هدف پول باشد هر رشته ای دانشگاهی تو ایران بیفایده است
اما خلاقیت موضوع دوم است که باز بدون توجه به نوع رشته تحصیلی هر شخصی که خلاقانه به آینده خودش نگاه کند موفق است
آقای دکتر آینده موفق از آن این رشته و آن رشته نیست
بلکه اهداف بزرگ و خلاقیت و پشتکار رمز موفقیت است
خواه هدف پول باشد و خواه مقام و منزلت و باقی ...
چه بسا همین الان افراد با حداقل تحصیلات به اهداف بزرگی رسیدن و برعکس
بنابراین مرز گذاری رشته و غیره را باید کنار گذاشت
الان در اکثر دانشکده های پزشکی اساتید علوم پایه دامپزشک هستن و با ادامه تحصیل به درجات بالاتری رسیدن با تخصص های علوم پایه
به نظر من به مقام و پول و علاقه و هر هدف دیگری که باشد با تفکر و خلاقیت و پشتکار میتوان رسید با هر رشته ای
فراموش نکنیم که رییس گوگل که بزرگترین شرکت دنیاست درسش را نیمه تمام ول کرد و دنبال اهداف بزرگتری رفت
و نیز حتما میدانید استخدام در میکروسافت و گوگل نیازی به مدرک نیست
پس نیاز نیست تفکیک رشته ای را بزرگنمایی کنیم
آینده از آن انسانهایی است که مغز دارند و میدانند که چگونه ازین مغز استفاده کنن
خواه یک دامپزشک یا پزشک یا مهندس یا معلم و.... هیچ فرقی با هم ندارن...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۱
اکثر دانشکده های پزشکی ؟!!!! خوبی؟!
یه کنکوری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۰
2
7
عزیزان من امسال باید انتخاب رشته انجام بدم بین کاردرمانی و دامپزشکی موندم به دامپزشکی علاقه دارم خیلیم دارم ولی میترسم بعد فارغ التحصیلی سرخورده بشم و کار گیرم نیاد. میشه بدون غرضورزی راهنمایی کنید دانشگاه دولتی دامپزشکی برم یا کاردرمانی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۱
اگه واقعا علاقه داری نترس وارد دامپزشکی شو حتما موفق میشی به حرف این گروه از همه چی نالان گوش نکن واسه کسی که علاقه داره و سواد ....آینده خوبی هست.موفق باشی عزیزم
Tierarzt
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۱
کار درمانی چیه؟؟ من متوجه نشدم!
اگر دانشگاه خوبی قبول بشی دستت باز هست ک بتونی وارد تخقیقات بشی.
ببین رشته دامپزشکی به سختی پزشکی است
اما در اینده فیلد درمانی ممکنه دوست نداشته باشی ولی کار براش زیاده مثلا مسوول فنی کارخانه های صنایع غذایی و خوراک دام ووووو که حقوقش زیاد جالب نیست!
ولی اگر برنامه ریزی کنی تو ریسرچ شانس زیادی داری معمولا دامپزشکها اطلاعات عمومی بهتری دارند و بهمین خاطر شانس بیشتری برای وارد شدن به ریسرچ دارن
دکتر فتح ابادی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
با سلام خدمت شما دوست عزیزم
رشته دامپزشکی رشته بسیار سختی بوده و نیاز به زبان انگلیسی واقعا ... عالی دارد
این دو رشته ای که شما فرمودید خیلی باهم متفاوت هستند
دوست عزیزم بیکاری برای یک دامپزشک قطعی نیست تحت تاثیر نظر دوستان و یا مطالب در فضای مجازی قرار نگیر
اول از همه باید کنکور رتبه بسیار خوبی می اوردید
دوم در دانشگاه فوق العاده درس بخون
سوم بعد دانشگاه زرنگ باش ناامید نباش و هرروز چند ساعت دنبال شغل بگرد حتی در شهر های دیگر
چهارم اگر نتونستید شغل پیدا کنید به یک اشنا که می تونه بگو که سفارشت رو به یکی از بیمارستان ها یا دامداری ها و یا کشتارگاه ها بکنه
البته وقتی سفارش میشی باید خیلی خوب باشی و از خودت استعداد نشون بدی تا از کار بیکار نشی
در روز اول کاری ظاهر شما فن بیانتون و اعتماد به نفس خیلی مهمه تا برای همکاران کوچیک نشی
موفق باشی
بی نام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۰
2
2
عزیزان به نظرتون کسی که واقعا دامپزشکی رو دوست داره بره دام بهتره یا رشته های توان بخشی مثل بینایی شنوایی سنجی ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۰
بینایی سنجی از دام و شنوایی سنجی خیلی تاپ تره و رتبه خیلی خوبی میخاد، اگه تراز و رتبه ات به بینایی سنجی میرسه، بعد پزشکی بهترین رشته اس
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۰
3
7
فکر نمیکنم از نظرات این سایت بشه نتیجه قطعی برای خود گرفت
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۰
6
4
دامپزشکی رشته خوب و جذابی هست، اما تازمانی که سازمان زیرنظر کشاورزی باشه ارزش و جایگاه ما مشخص نیست. ما اگه زیر نظر وزارت بهداشت بودیم عالی بود، یک عده سود خودشون تو جایی میبینن که هستن چون حتی مدرک علمی ندارن، ولی اگه زیر نظر وزارت بهداشت بریم، انسان های درست و با شخصیت پست میگیرن
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۰:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۱
واقعا دوست عزيز فكر ميكنيد اگر زير نظر بهداشت بوديد وضعمان بهترربود؟؟فكر ميكنيد اونها دامپزشك را بر پزشك ترجيح ميدادند؟! همين آش بود و همين كاسه به نوعي ديگر. مشكل دامپزشكي مشكل فرهنگي است كه هنوز در جامعه جا نيفتاده. در اكثركشورهاي دنيا دامپزشك را با دام كوچك ميشناسند مثل اينجا نيست كه بگن اگر سگ را در خيابان ديديم بايد فلانش كردو بهمانش كردو شانس بياري پليس سگ طرف رو نكشه!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۱
2
5
با سلام
خیلی وقت ها مطالب مفیدی در سایت حکیم مهر درج میشه که بسیار مناسب برای ارسال به دیگران جهت معرفی رشته دامپزشکی است ولی متاسفانه درج کامنت های منفی زیر متن مانع از این میشه که مطالب رو ارسال کنم. لذا از مدیر مسئول محترم حکیم مهر خواهشمندم نسبت به بستن یا محدود کردن تعداد کامنت ها اقدام فرمایند.
Tierarzt
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۱
0
6
دامپزشکی رشته سختی است و نسبت به زحمت یکه میکشی اصلا پیشنهاد نمیشه
اگر مد نظر شما کلینیک است برید چند روز تو کلینیک ها ببینید ایا براتون ایده ال هست! خصوصا دام بزرگ که محیط تمیزی نداره و شما هر روز با بوی نامطبوع باید برید خونه! زحمتش به کنار
من خودم فارغ التحصیلی دانشگاه شیراز هستم با اون همه سختگیری که شد تمام موهاتون سفید میشد بعد اگر فیلد رو دوست نداشته باشی میشه یه مسول فنی ساده مثل بچه های صنایع غذایی!!! فقط کستارگاه اوضاع بهتری داره ک اونم باز شب تا صبح است
بقول دوستان این رشته نباید زیر نظر جهاد کشاورزی باشه. من خودم بعد از سالها دیگه طاقتم سر اومد و مهاجرت کردم رفتم تو فیلد ریسرچ ....
امیدارم این رشته بره زیر نشر علوم پزشکی و حقوق دامپزشک محترم شمرده بشه
کنکوری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۲
6
0
سلام
از‌ دامپزشکان عزیز یه سوال‌ داشتم
من از حیوانات بدم میاد ولی اطرافیان میگن کم کم برام عادی میشه
راس میگن? یا دامپزشکی رو انتخاب نکنم?
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۴
................ شما انگار واقعا انتخاب رشته رو بچه بازی میدونی
دکتر فتح ابادی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
با سلام خدمت دوست عزیزم تنها یک فرد که علاقه شدیدی به حیوانات دارد یا به عبارتی دیوانها انهاست میتواند به سراغ رشته دامپزشکی برود . شما در همان اول کار ممکن است به شدت زده شید
نظر شما
ادامه