کد خبر: ۵۹۷۹۶
تعداد نظرات: ۷ نظر

معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی استان چهارمحال و بختیاری بر رعایت اصول بهداشتی- قرنطینه‌ای تأکید کرد و واکسیناسیون مؤثر را در مدیریت، کنترل و پیشگیری از بیماری تب برفکی مهم دانست.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط ‌عمومی اداره‌کل دامپزشکی استان چهارمحال و بختیاری، معاون سلامت این اداره‌کل در جلسۀ هماهنگی پیشگیری از بیماری «تب برفکی» که با حضور مسئولین و دستگاه‌های اجرایی مرتبط، رؤسای اتحادیه‌های دامداران، مدیران عامل مجموعه‌های دامی و مسئولین فنی- بهداشتی مجتمع‌های دامی در محل سالن اجتماعات اداره‌کل دامپزشکی استان برگزار شد اظهار داشت: دامداران باید برای حفظ سلامت دام‌های خود و جلوگیری از وقوع شیوع بیماری تب برفکی، دام‌های خود را به موقع واکسینه کنند.

«دکتر حسین صالحی» با بیان اینکه بیماری تب برفکی یکی از بیماری‌های ویروسی مُسری دام است، افزود: زخم دهانی، ریزش بزاق، تب، بی‌اشتهایی، کاهش تولید شیر، لنگش و تلفات در حیوانات جوان برخی از علایم این بیماری بوده و رعایت اصول بهداشتی- قرنطینه‌ای، همچنین واکسیناسیون مؤثر در مدیریت، کنترل و پیشگیری از بیماری تب برفکی مهم هستند.

وی با بیان اینکه امسال به دلیل محدودیت‌های مالی این اداره‌کل، امکان تأمین واکسن جهت واکسیناسیون رایگان دام‌ها علیه بیماری تب برفکی وجود ندارد، ادامه داد: امسال نیز همانند سال‌های گذشته جمعیت دامی واحدهای صنعتی استان از طریق مراجعه دامداران به مراکز واکسیناسیون بخش غیر دولتی و با مصرف واکسن بهادار، واکسینه خواهد شد.

معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی استان یادآور شد: در سال‌های گذشته با استفاده از اعتبارات ملی و استانی، واکسن مورد نیاز برای واکسیناسیون دام‌های سنگین و سبک در واحدهای روستایی تأمین و اکیپ‌های بخش دولتی و غیر دولتی عملیات واکسیناسیون را انجام می‌دادند ولی در سال جاری با توجه به محدودیت‌های اعتبارات موجود، عملیات واکسیناسیون علیه بیماری تب برفکی در سطح واحدهای روستایی نیز باید از طریق مراکز واکسیناسیون بخش غیر دولتی و مصرف واکسن بهادار انجام می‌گیرد.

صالحی در خصوص احتمال شیوع بیماری تب برفکی در دام‌های حساس به این بیماری در ماه‌های پیش رو هشدار داد و افزود: دامداران با مراجعه به مراکز واکسیناسیون بخش غیر دولتی و یا از طریق هماهنگی با اعضای شوراهای اسلامی و دهیاران جهت تأمین واکسن بهادار، اقدامات لازم جهت واکسیناسیون دام‌های سبک و سنگین خود را به عمل آورند و این مهم در کنار رعایت اصول بهداشتی- قرنطینه‌ای، می‌تواند از رخداد و شیوع این بیماری به میزان قابل توجهی بکاهد.

دکتر حسین صالحی افزود: دامداران برای حفظ سلامت دام‌های خود و جلوگیری از شیوع بیماری، همکاری و تعامل لازم را با اکیپ‌های دامپزشکی بخش خصوصی برای انجام عملیات مایه‌کوبی و سایر خدمات دامپزشکی داشته باشند.

معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی استان در پایان جلسه از مسئولین دستگاه‌های اجرایی مرتبط (استانداری، سازمان جهاد کشاورزی و ...)، رؤسای اتحادیه‌های دامداران، مدیران عامل مجموعه‌های دامی و مسئولین فنی- بهداشتی مجتمع‌های دامی خواست با راهنمایی دامداران نسبت به واکسیناسیون به موقع دام های خود اقدام نمایند و بر اساس دستورالعمل و توصیه‌های تولیدکنندگان واکسن، تکرار واکسیناسیون را به نحو مطلوب انجام دهند.

 
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۵
ماجد عبدالله
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
2
5
2 نکته:
1- دامداران استان چهارمحال خدا را شکر کنند که اگه امسال هم مثل سالهای قبل تلفات ناشی از FMD داشتید تقصیر خودتونه که واکسن نخریدید و نزدید نه سیستم دامپزشکی استان!
2- من این تصاویر مدیران دامپزشکی کشور را که پشت سیستم می بینم فکر میکنم دوستان تو ناسا کار می کنند! حتی لحظه عکسبرداری هم به دوربین نگاه نکردند که حواسشون از رصد آسمان پرت نشه و خدای نکرده پهبادی پرنده ای چیزی مثلا به برجهای دوقلوی شهرکرد نخوره!
خداییش بهتر نبود همین خبر را با تصویری از مقامات استان حین بازدید از گاوداری یا معاینه دام مبتلا به FMD می گذاشتید؟
یاد استاد عزیزم بخیر که میگفت:
فاتحه دامپزشکی موقعی خوانده شد که دامپزشک را از سر گله آوردند پای کامپیوتر! .........................
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۲۳:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
0
5
نباید دامدار رو به کار و واکسن مفت عادت داد
پاسخ ها
همکار
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۰
برخی از دوستان مثل اینکه توی این کشور زندگی نمی کنند و فقط دنبال سود لحظه ای خودشان هستند عزیزان ما و همه دامداران و بهره برداران دریک کشتی نشسته ایم و با هرمشکلی همه با هم غرق میشیم ما چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی محتاج حضور و فعالیت و تلاش دامدارهای عزیز و نجیب کشورمان در واحدهای صنعتی و سنتی و خصوصا عشایر هستیم پس بایستی متوجه باشیم که این سرمای های دامی کشور به هر قیمتی بایستی حفظ شود تا اشتغال و تولید هم در حوزه کشاورزی حفظ بشه و دولت هم بایستی از این بخش حمایت کنه متاسفانه چندسالی است که دولتمردان از بخش دامپروری حمایت نمی کنند و اکثر اعتبارات و تسهیلات و کمک های فنی و اعتباری به سایر حوزه های بخش کشاورزی مثل آب و خاک و گلخانه ها و زراعت و... میره بنظر می رسه دولت هنوز نمیدونه که حمایت از این بخش خیلی بااهمیت و استراتژیک هست احتمالا زمانی بفهمند که کار از کار گذشته بسیار متاسف و متاثر میشیم وقتی متوجه میشیم که همکاران خودمان هم از حذف کمک های دولت در این بخش خوشحال میشن بدون شک علتش نا آگاهی و امکان کسب سودهای کوتاه مدت و مقطعی هست.
ناشناس
|
Singapore
|
۲۳:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۰
0
1
امان از ........... سازمان دامپزشکی کشور
استان کردستان رایگان،استان چهارمحال و بختیاری دامدار باید هزینه خرید واکسن و انجام واکسیناسیون را خودش بدهد
ناشناس
|
Singapore
|
۲۳:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۰
0
2
ارائه خدمات به جامعه هدف (دامداران و...)ازوظائف دامپزشکی کشور و استان ها است و بکار بردن واژه ،،مفت ،،بی حرمتی به دامداران است
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۳
خدمات اره ولی نه تحویل واکسن رایگان
ناشناس
|
Korea (the Republic of)
|
۲۳:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۰
0
1
.................... کل بودجه لازم برای خرید تب برفکی به 300تا400میلیون نمیرسه این مبالغ در برابر حفظ سرمایه دامی استان رقمی نیست ................
نظر شما
ادامه