کد خبر: ۵۹۷۹۸

در پی انتشار خبری در یکی از رسانه های مجازی استان درخصوص شیوع تب سه روزه، اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان خراسان شمالی، این بیماری ویروسی غیرواگیر مختص گاو و گاومیش است و با نیش حشرات منتقل می شود. به دلیل محدودیت منابع اعتباری سازمان دامپزشکی، بیماری های مهم (با تلفات و خسارات زیاد یا قابل انتقال به انسان) به عنوان بیماری های استراتژیک تعریف شده و واکسن آن ها، رایگان یا با حداکثر تخفیفات و تسهیلات ممکن از سوی این سازمان، تامین و جمعیت دامی با اعزام اکیپ های مایه کوبی دولتی یا خصوصی، ایمن سازی می شود. اما تب سه روزه به دلیل نوظهور بودن در کشور ما و پایین بودن درصد تلفات، جزو بیماری های استراتژیک نیست.

اوایل تابستان که با شیوع بیماری در استان های همجوار مواجه شدیم، اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی ضمن اطلاع رسانی به جمعیت هدف و برگزاری جلسات مشترک با معاونت امور دام سازمان جهادکشاورزی و تشکل های صنفی دامداران، با شرکت های واردکننده واکسن رایزنی لازم را انجام داد. با توجه به شرایط ارزی حال حاضر، هر دز واکسن این بیماری حدود 800 هزار ريال هزینه دارد و به دلیل محدودیت منابع دولتی، هزینه آن باید از سوی دامداران تامین گردد. با این تفاصیل، این اداره کل با وجود محدودیت شدید اعتبارات، بخشی از هزینه تامین واکسن را بر عهده گرفت و با توجه به میزان اعلام نیاز پرورش دهندگان دام سنگین، بیش از 2500 دز واکسن وارداتی، تهیه و به استان وارد و مصرف شد. با عنایت به هماهنگی به عمل آمده با شرکت تامین کننده، برای تهیه واکسن در مقادیر بیشتر مشکلی وجود ندارد که در صورت وجود متقاضی، تامین خواهد شد.

ذکر این نکته ضروریست که امسال تاکنون درمجموع 48 کانون تب سه روزه در استان با 639 دام مبتلا شناسایی شده که به تلفات یا کشتار اضطراری 29 رأس دام منجر شده و با توجه به ماهیت بیماری(ویروسی بودن و انتقال با نیش پشه)، این تعداد ابتلا یا تلفات در جمعیت 60 هزار رأسی دام سنگین استان، آماری نیست که بتوان آن را کابوس توصیف کرد. هم چنین، بیماری به خوبی به درمان جواب می دهد و دامداران در صورت مواجهه با علائمی مثل تب و لرزش، بی اشتهایی، افزایش ترشحات بینی و بزاق، کاهش ناگهانی تولید شیر و افت وزن، لنگش و سفت شدن مفاصل و عضلات و زمین گیر شدن دام می توانند از دامپزشکان کمک بگیرند.

پیشگیری از بیماری مستلزم رعایت اصول بهداشتی اماکن دامی(ضدعفونی و سمپاشی جایگاه نگهداری دام و تخریب محل تجمع حشرات مثل آب های سطحی پیرامون دامداری ها) و تشدید ضوابط قرنطینه ای و امنیت زیستی است که همواره از سوی دامپزشکی به بهره برداران گوشزد می شود. با توجه به در پیش بودن فصل سرما که شرایط محیطی برای تکثیر حشرات نامساعد می شود، به طور طبیعی کانون های بیماری فروکش می کند، اما دامداران برای جلوگیری از بروز خسارات احتمالی در سال آتی لازم است اواخر اسفندماه یا اوایل فروردین آینده برای تامین واکسن از بخش خصوصی اقدام کنند.

نظر شما
ادامه