کد خبر: ۵۹۸۰۵

شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، مرغ های تریاکی، هورمونی و... از جمله موضوعاتی است که طی چند سال گذشته صنعت مرغداری کشور را وادار به پاسخ کرده و این بار شایعه شیوع هاری در بین مرغ های برخی مرغداری های کشور موجب نگرانی مردم و تردید مصرف این فراورده پروتئینی شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، تولید و پرورش طیور همانند دیگر بخش های تولید همواره با مشکلات بسیاری روبرو است که بخشی به بیماری طیور بر می گردد. کانیبالیسم یا هم خواری یکی از  بیماری و عارضه هایی است که برخی پرورش دهندگان طیور از جمله مرغ، بلدرچین، بوقلمون و... درگیر آن می شود که عوامل مختلفی موجب ایجاد چنین بیماری است.

هفته گذشته پیش کلیپی در فضای مجازی منتشر و دست به دست و عنوان شد که در چند شهر ایران، مرغ ها بیماری شبه هاری گرفته و زنده زنده یکدیگر را می خورند و به مردم هشدار داد که در شرایط فعلی هیچ مرغی خریداری کنند چرا که احتمال آلوده بودن گوشت آنها وجود دارد.

هم خواری مرغ ها منشا میکروب و ویروس ندارد

دبیر انجمن مرغداران استان اصفهان در این باره به ایسنا، گفت: عارضه کانیبالیسم و هم خواری و دگرخواری در برخی مرغداری ها یک بیماری پرورشی بوده که منشا میکروب و ویروس ندارد و به عوامل مختلفی همچون کمبود پروتئین، نمک، تراکم زیاد طیور در سالن، نبود تهویه مناسب و ... برمی گردد.

«بهرام پاکزاد» با اشاره به قدمت طولانی کانیبالیسم و اینکه چنین عارضه ای مختص امروز و ایران نیست و در دنیا وجود دارد، اظهار کرد: مرغ ها همواره به رنگ قرمز حساس هستند، بنابراین وسایل مرغداری ها از دان خوری و آبخوری آنها به این رنگ است و در عارضه کانیبالیسم اگر مرغی زخمی در مرغ دیگر ببیند شروع به نوک زدن کرده و بقیه مرغ ها را نیز تحریک می کند.

وی توضیح داد: مرغی که دچار کمبود نمک، پروتئین و ... بوده با نگاه به اطراف خود اگر مرغ دیگری دچار زخم بود را شروع به نوک زدن به آن می کند که این موجب خونریزی می شود و بقیه مرغ ها را تحریک به هم خواری آن مرغ زخمی می کند.

دبیر انجمن مرغداران استان اصفهان افزود: کانیبالیسم، عارضه ای حاد نیست و موضوعی که به عنوان هاری در کلیپ ها مطرح شده، این گونه نیست تنها موضوعی پرورشی بوده و جای نگرانی ندارد.

مرغداری ها به ندرت درگیر کانیبالیسم می شوند

وی با بیان اینکه مرغ هایی که زخمی می شوند و مورد هجوم بقیه مرغ ها قرار می گیرد از چرخه مرغداری خارج می شود، گفت: احتمال دارد در یک سالن پرورش ۲۰ هزار قطعه طیور، در سال یک یا دو مورد آن هم به ندرت درگیر این عارضه شوند.

پاکزاد ادامه داد: در این شرایط برای کنترل شرایط نور مرغداری ها را کم می کنند و یا در خوراک طیور نمک اضافه و یا جیره پروتئین آنها را افزایش می دهند تا هم خواری اتفاق نیفتد.

وی با بیان اینکه کانیبالیسم بیشتر در مرغداری های تخم گذار وجود دیده می شد و در واحدهای مرغداری گوشتی به آن شدتی که در آن کلیپ منتشر شد، وجود ندارد و معمولا در سالن ها زمانی که چنین عارضه ای مشاهده شود، مرغدار، مرغ زخمی را از گله خارج می کند.

عواملی که موجب بیماری کانیبالیسم می شود

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان نیز در این باره کلیپ منتشر شده درباره شیوع عارضه کانیبالیسم در برخی مرغداری ها، به ایسنا، گفت: در برخی مواقع به دلایل مختلف از جمله کمبود مواد معدنی و ویتامین ها، تراکم زیاد طیور در سالن پرورش طیور، مشکل در سیستم نوردهی سالن ها، وجود انگل های خارجی در بین پر طیور و ... شاهد برخی رفتارهای پرخاشگرانه در بین مرغ ها می شویم و آنها شروع به نوک زدن پرنده های کناری خود می کنند.

شهرام موحدی افزود: نوک زدن پرنده کناری موجب زخمی شدن آن پرنده شده و با توجه به اینکه طیور به رنگ قرمز حساس هستند، پرندگان دیگر نیز نسبت به این رفتار حساس می شوند که در نهایت موجب عارضه کانیبالیسم می شود.

وی با تاکید بر اینکه کانیبالیسم از عارضه های شایع در مرغداری های ما نیست و به ندرت اتفاق می افتد، گفت: سیستم پرورش مرغداری های استان اصفهان کاملا صنعتی بوده و تمام مواد غذایی، ویتامین ها و ... طیور تحت کنترل و با نظارت ها انجام می شود و اگر در سالنی طیوری زخمی شد، آن مرغ از چرخه مرغداری خارج می شود.

کانیبالیسم قابل انتقال به انسان نیست

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان تصریح کرد: عارضه کانیبالیسم و یا هم خواری طیور، بیماری قابل انتقال به انسان نیست و یا منشا ویروس و میکروب ندارد و جای نگرانی نیست.

وی در خصوص کلیپ منتشر شده در فضای مجازی، اظهار کرد: اینکه دیده شده که یک سوم بدن پرنده ای خورده شده و شخصی در حال گرفتن کلیپ است، به نوعی ساختگی بوده و چنین موردی در مرغداری های صنعتی دیده نمی شود، همچنین مشخص نیست چنین فیلمی در داخل کشور و یا خارج پر شده است، اما متاسفانه انتشار چنین تصاویری موجب تشویش اذهان عمومی می شود که باید از سوی پلیس فتا مورد پیگیری قرار گیرد، چراکه امروز مردم بیش از هر زمان دیگر نیازمند آرامش فکری هستند.

سلامت طیور در سطح عرضه را اطمینان می کنم

موحدی با تاکید بر اینکه اگر کوچکترین ضایعه ای در بین طیور دیده شود، در کشتارگاه ها تحت نظارت دامپزشکی از چرخه توزیع و مصرف جدا می شود، گفت: در طول سال نزدیک به ۶۶ میلیون قطعه طیور در کشتارگاه های اصفهان کشتار می شود که از این تعداد به دلایل مختلف بین ۳ تا ۴ هزار قطعه طیور اجازه ورود به سفره های مردم را ندارند و از چرخه توزیع خارج می شوند.

به گفته مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان، کانیبالیسم، عارضه ای بسیار عادی در بین ماکیان است و به ندرت در کشتارگاه های اصفهان دیده می شود.

وی با اطمینان به مردم از سلامت هر گونه فراورده های دام و طیور در سطح عرضه، تصریح کرد: چنانچه مسأله‌ای در ارتباط دام و طیور، سلامت انسان را به خطر بیندازد از طریق اداره کل دامپزشکی استان اصفهان به عنوان مرجع ذی صلاح در حوزه تضمین سلامت فراورده‌های خام دامی، اطلاع رسانی خواهد شد.

 

نظر شما
ادامه