کد خبر: ۵۹۸۳۷
تعداد نظرات: ۱ نظر

آیا مجلس جدید، برنامه‌ای برای تصویب قانون منع حیوان‌آزاری در دست اجرا قرار خواهد داد تا با تصویب این قانون شاهد کاهش موارد حیوان‌آزاری در کشور باشیم؛ مواردی که علاوه بر ترویج بی‌اخلاقی و قساوت در جامعه، وجهه کشورمان را در مجامع بین‌المللی زیر سوال می‌برد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از  میزان، پیشنویس قانون منع حیوان‌آزاری که تدوین آن از اواخر سال ۹۴ آغاز شد ابتدا در قالب لایحه از سازمان حفاظت محیط زیست به هیئت دولت راه یافت. لایحه‌ای که تعلل دولت در ارسال آن به مجلس شورای اسلامی سبب شد این پیشنویس سال گذشته با پیگیری‌های فراکسیون محیط زیست مجلس، در قالب طرح به مجلس ارائه شود. اما این طرح که شهریور سال گذشته در مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد تا به امروز در کمیسیون حقوقی مجلس معطل مانده است.

این در حالی است که موارد انتشار فیلم‌ها و تصاویر دلخراش از آزار جانوران رو به افزایش است. مواردی که بسیاری از آن‌ها به دستگیری عاملان حیوان‌آزاری منجر شده، اما به دلیل عدم جرم‌انگاری در حوزه حیوان‌آزاری، مجازات عاملان حیوان‌آزاری، به هیچ وجه بازدارنده نبوده است.

 

حال آنکه نتیجه بسیاری از تحقیقات نشان می‌دهد که افرادی که در بزرگسالی مجرم شناخته می‌شوند و نسبت به آزار و اذیت افراد دیگر اقدام می‌کنند، در کودکی و نوجوانی حیوان آزار بوده و سپس به مرحله انسان آزاری رسیده‌اند که این موضوع خود تاکیدی است بر لزوم جرم‌انگاری و برخورد بازدارنده با حیوان‌آزاران و در برخی موارد، حتی زمینه‌سازی برای درمان آنها.

به علاوه، افزایش موارد انتشار تصاویر حیوان‌آزاری علاوه بر اینکه رفتاری غیرانسانی را به تصویر می‌کشد با تشویش اذهان عمومی و ترویج خشونت، آثار بعضا جبران‌ناپذیری بر جامعه به جا می‌گذارد.

 

بریدن گوش‌های الاغ، زجرکش کردن خرس، سوزاندن پلنگ، بریدن دم روباه، تزریق اسید، مثله کردن، سوزاندن، حلق‌آویز کردن و تجاوز جنسی به گربه‌ها و سگ‌ها مواردی است که متاسفانه تا کنون عاملان آن‌ها به مجازاتی متناسب با جرم نرسیده‌اند. همین شده که موارد حیوان‌آزاری در پارک‌ها به ویژه از سوی معتادان مواد مخدر و همچنین موارد آزار و کشتار بعضا همراه با شکنجه وحوش در طبیعت رو به افزایش است؛ لذا حالا باید منتظر ماند و دید با توجه به موارد فوق و با در نظر گرفتن این نکته که کمیسیون حقوقی مجلس هنوز تشکیل نشده تا به طرح منع حیوان‌آزاری رسیدگی کند برنامه‌ای ویژه برای تصویب این قانون در دست اجرا قرار خواهد گرفت تا با تصویب آن، شاهد کاهش موارد حیوان‌آزاری در کشور باشیم؛ مواردی که علاوه بر ترویج بی‌اخلاقی و قساوت در جامعه، وجهه کشورمان را در مجامع بین‌المللی زیر سوال می‌برد.

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۱
0
0
حکیم مهر محترم با سلام
یکی از مواردی که در قانون ممانعت از حیوان آزاری مطرح می شود عدم انتشار تصاویر حیوان آزاری است با توجه به اثبات اثرات روانشناختی پخش چنین تصاویری در فضای مجازی که مخالف حقوق و رفاه حیوانات می باشد خواهشمند است تصاویر را حذف فرمایید.
نظر شما
ادامه