کد خبر: ۵۹۸۴۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

بیماری پلوروپنومونی واگیر بزان(ccpp)  یک بیماری با درصد واگیری بالا که انتقال و انتشار این بیماری توسط حاملین بدون نشانه بالینی انجام می گیرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی شبکه دامپزشکی نهبندان، «دکتر وحید شریفی» کارشناس دارو و درمان شبکه دامپزشکی شهرستان با بیان اینکه بیماری پلوروپنومونی واگیر بزان یک بیماری شدیدا مهلک در بز سانان می باشد که عامل بیماری از خانواده مایکوپلاسما کاپری کولوم می باشد، اظهار کرد: این بیماری یک بیماری با درصد واگیری بالا و دوره کمون تقریبی یک هفته می باشد که انتقال و انتشار این بیماری توسط حاملین بدون نشانه بالینی انجام می گیرد به طوری که بزان آلوده به میزان زیاد عامل عفونی را از طریق هوای بازدمی پس از باکتریمی پخش می کنند.

وی به علائم این بیماری اشاره کرد و افزود: تب، سرفه های خشک و ادامه دار(پاروکسیسمال)، تنفس دشوار، بیرون افتادن زبان و ریزش بزاق کف آلود و افزایش ترشحات بینی و در مواردی سقط در بزهای آبستن سنگین از علائم بیماری پلوروپنومونی واگیر بزان می باشد.

کارشناس دارو و درمان شبکه دامپزشکی نهبندان یادآور شد: دامداران می توانند با اقدامات مدیریتی و رعایت اصول بهداشتی و قرنطینه ای از جمله پاکسازی و ضدعفونی  محیط و محدود کردن تردد دامهای پر خطر و جلوگیری از ورود بزهای حامل عفونت به داخل گله و قرنطینه بزهای خریداری شده به مدت 2 هفته از وقوع بیماری در گله جلوگیری و پیشگیری نمایند.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
سپیده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۸
0
0
وجود حاملین بدون علامت در مورد این بیماری هنوز اثبات نشده و مورد شک است هرچند در مواردی طغیان بیماری بعد از ورود دام های به ظاهر سالم به گله رخ داده است.
نظر شما
ادامه