کد خبر: ۵۹۸۸۷

ویدیوهای منتشر شده در فضای مجازی حاکی از آن است که در برخی از واحدهای مرغداری، تولیدکنندگان به دلیل کمبود خوراک مجبور هستند مرغ های تخم گذار خود را به کشتارگاه بفرستند. موضوعی که رییس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران توضیحاتی در خصوص آن ارائه داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، اخیرا در فضای مجازی ویدیوهایی منتشر شده است که نشان می دهد برخی از واحدهای تولید تخم مرغ، مرغ های مولد تخم گذار خود را به دلیل کمبود خوراک به کشتارگاه می فرستند و همین امر باعث افت تولید آنها و ضرر و زیان شده است. آنها در این ویدیوها با انتقاد به عملکرد مسئولان مربوطه می گویند که حتی با قیمت های بالا هم نمی توانند سویا در بازار پیدا کنند و بارندگی در هند و تاخیر در بارگیری محموله های خریداری شده جواب قابل قبولی برای گرسنگی مرغ ها نیست و تولیدات را نمی توان معطل این مسائل کرد.

در این راستا «دکتر ناصر نبی پور» ضمن اشاره به اینکه گاهی در فضای مجازی بزرگنمایی رخ می دهد، به ایسنا گفت: گاهی به دلیل کمبود نهاده های دامی، مرغداران مجبور می شوند گله هایی که سن بالاتری دارند را به کشتارگاه بفرستند. ولی اگر خوراک به اندازه کافی باشد هیچکس مرغ مولد تخم گذار را به کشتارگاه نمی فرستند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این گونه از مرغ ها قابلیت مصرف خانگی دارند یا خیر، گفت: گوشت مرغ تخم گذار بیشتر در صنایع سوسیس و کالباس استفاده می شود و مصرف خانگی ندارد، زیرا گوشت آن سفت تر، وزن آن سبک تر و نسبت استخوان به گوشت نیز بیشتر است و کیفیت مرغوبی ندارد.

 در صورت تامین نهاده ها تخم مرغ کیلویی ۱۲ هزار تومان می شود

رییس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران در ادامه با اشاره به کمبود خوراک دام و طیور در کشور گفت: قیمت مصوب هر کیلو تخم مرغ ۱۲ هزار تومان شده است اما این به شرطی امکان پذیر است که بخش زیادی از ذرت و سویای مورد نیاز توسط دولت تامین شود. در غیر این صورت قیمت تمام شده هر کیلو تخم مرغ  بیش از ۱۶ تا ۱۷ هزارتومان خواهد بود.

به گفته وی البته وعده هایی برای تامین نهاده های دامی مورد نیاز داده شده است.

افزایش هزینه های دارو و واکسن

وی با بیان اینکه از خردادماه دارو و واکسن نیز چهار برابر شده و این هزینه تمام شده تولید را بالا می برد، افزود: علت اصلی گرانی تخم مرغ کمبود نهاده های دامی است که این کمبود منجر به افت تولید شده است و اگر با این افت تولید صادرات هم صورت بگیرد بازار مشکل دار می شود. یعنی صادرات به خودی خود مشکل ندارد ولی چون تولید افت کرده اثر صادرات بیشتر حس می شود.

وی خاطر یاد آور شد: در اردیبهشت و خردادماه سال جاری بیشترین میزان صادرات تخم مرغ را داشتیم ولی قیمت ها بسیار کم بود.

نبی پور در پاسخ به این سوال که کمبود نهاده چندین ماه است که تولیدکنندگان را درگیر کرده است ولی چرا در ماه های قبل قیمت تخم مرغ به این شدت افزایش نیافته بود، اظهار کرد: کمبود نهاده داشتیم ولی در این حد نبود. قبلا می توانستیم ذرت و سویا را به قیمت بالاتر در بازار پیدا کنیم ولی در حال حاضر حتی سویای ۱۴ هزار تومانی هم در بازار یافت نمی شود.

 

نظر شما
ادامه