کد خبر: ۵۹۸۹۰
تعداد نظرات: ۴ نظر

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان گفت: در بحث استانداردهای صادرات عسل هنوز جای کار داریم، اما یکی از مهمترین مشکلات از چرخه تولید، مصرف تا صادرات عسل، نبود اعتماد مشتریان از واقعی بودن این محصول است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر محمد کشتکار» با بیان اینکه استان اصفهان با داشتن ۴۵۰۰ زنبوردار و ۹۵۰ هزار کنونی زنبور بسته به شرایط آب و هوا سالانه به طور متوسط ۵ هزار تن تولید عسل دارد که این میزان ۶ درصد عسل تولیدی کشور است، اظهار کرد: مطابق آخرین آمار طی سال ۹۸، حدود ۲ هزار تن عسل از کل کشور صادر شده، این در حالیست که ترکیه و اوکراین با شرایط مشابهی از لحاظ تولید، سالانه ۷۰ هزار تن صادرات عسل دارند.

وی افزود: سال گذشته از میزان عسل تولیدی استان، ۱۹۰ تن به کشورهای حاشیه خلیج فارس، عمان، قطر، کویت، پاکستان، عراق، بحرین، امارات، کنیا، مالزی و ... صادر شد که نسبت به سهم صادراتی کشور عدد نسبتا خوبی است.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان درباره دلایل میزان پایین صادرات عسل از کشور و استان با وجود پتانسیل آن، گفت: صادرات پایین عسل به برخی چالش ها و مشکلات به خصوص در زنجیره تولید تا بسته بندی برمی گردد و با وجودی که تمام ذینفعان زنجیره تولید عسل از تشکل ها و اتحادیه ها تاکنون اقداماتی جهت صادرات این محصول انجام داده اند، اما به دلیل اینکه هنوز زنجیره متمرکز تولید این محصول تشکیل نشده تا همه در سود و زیان آن شریک باشند، در صادرات این محصول ارزش آفرین دچار مشکل هستیم.

وی با بیان اینکه هنوز در کشور شرایط مناسبی برای اصالت سنجی تولید و صادرات عسل نداریم، تصریح کرد: در بحث استانداردهای صادرات عسل هنوز جای کار داریم.

کشتکار با اشاره به اینکه خام فروشی نیز به تولید و صادرات عسل هم رسیده است، گفت: متاسفانه امروز عسل زنبورداران اصفهانی به صورت فله ای به آذربایجان و از آنجا به ترکیه می رود و در آن کشور با بسته بندی مناسب با استانداردهای جهانی با نام عسل ترکیه به سراسر دنیا صادر می شود، در حالیکه برای جهت ارزآوری باید از خام فروشی عسل جلوگیری کنیم.

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین مشکلات از چرخه تولید، مصرف تا صادرات عسل نبود اعتماد مشتریان از واقعی بودن این محصول است، گفت: مسئله مهم مربوط به بسته بندی عسل است که متاسفانه متولی خاصی برای صدور مجوز کارگاه های بسته بندی این محصول در کشور و استان وجود ندارد.

به گفته معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان، قانون موضوع را به دامپزشکی واگذار کرده است، اما دانشگاه علوم پزشکی و سازمان غذا و دارو خود را متولی می دانند و عمده کارگاه های بسته بندی عسل از این دو بخش مجوز می گیرند، البته اداره کل دامپزشکی نیز دو مجوز برای کارگاه های عسل صادر کرده و بر آنها نیز نظارت می کند.

وی البته تاکید کرد: در بحث صادرات عسل به خارج کشور، تمام مجوزهای لازم باید توسط دامپزشکی صادر شود، بنابراین هر فردی که نسبت به صادرات عسل اقدام می کند باید از دامپزشکی نمونه برداری، بررسی و مجوز لازم را دریافت کند.

 

انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناظر بهداشتی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۲
0
4
آقا عسل رو دیگه چکار دارین
این یه قلم رو بزارین همینطوری بمونه...

لطفا مرغ و گوشت و واکسن و نهاده و.... اینا رو درست کنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۲
0
3
شما لطف کنید مرغ و گوشت و ... که وظیفه اصلی تان است رو کنترل کنید وارد مقوله عسل نشوید .
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۴
0
1
سلام .اظهار نظر علمی وفنی درمورد کنترل کیفی عسل وپروتکل های اکسپورت ان ازدید غذادارو دقیق تر ومورد قبول اکثریت جامعه علمی مخصوصا متخصصن صنایع غذایی است.
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
همین که الان دارن عسل با مجوز کیلویی 20 هزار تومان میفروشن یعنی کل این مجوزها بیخود هست الان کسی میخواد عسل اصلی و طبیعی بخره میره از دست تولید کننده میگیره.
نظر شما
ادامه