کد خبر: ۵۹۹۱۳

رئیس شبکه دامپزشکی فهرج گفت: نگهداری از حیوانات خانگی دارای نکات مثبت و منفی است که اطلاع داشتن از آن‌ها می‌تواند کمک حال افرادی باشد که در منزل از چنین حیواناتی نگهداری می‌کنند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، «مهدی بمان دشتی»، رئیس شبکه دامپزشکی فهرج با اشاره به اینکه نگهداری حیوانات خانگی از نظر علمی با رعایت چند نکته خطرناک نیست، گفت: واکسیناسیون، استفاده از دارو‌های ضدانگل، رعایت اصول بهداشتی و اقدامات دامپزشکی مناسب از مواردی است که نگهداری این حیوانات را ایمن می‌کند.

او افزود: نگهداری انواع پرنده، سگ، گربه، همستر، سنجاب و.... به شرطی که محل مخصوصی برای نگهداری از آن‌ها در خانه وجود داشته باشد، مشکلی ایجاد نمی‌کند در غیر این صورت ریزش پر و موی این حیوانات می‌تواند موجب بروز مشکلاتی برای افراد خانواده مخصوصا کودکان شود.

بماندشتی با توجه به شرایط فعلی و شیوع بیماری کرونا در انسان بیان داشت: ویروس کرونا یک ویروس جدید و ناشناخته است که هنوز اطلاعات دقیقی در خصوص ابعاد مختلف آن شناخته نشده است بنابراین لازم است شهروندانی که حیوانات خانگی در منزل نگهداری می‌کنند تمامی مسائل بهداشتی را بیش از پیش رعایت کنند.

او با بیان اینکه بیماری هاری یکی از خطرناک‌ترین بیماری‌های شایع میان انسان و حیوانات به خصوص سگ و گربه است، افزود: این تفکر غلط است که تمام سگ‌ها و گربه‌ها هاری دارند بلکه هاری یک بیماری ویروسی است و واکسن آن از ابتلای حیوانات به این ویروس جلوگیری می‌کند و با رعایت اصول بهداشتی خطری از این لحاظ انسان را تهدید نمی‌کند.

بماندشتی افزود: در مورد مسائل بهداشتی و نگهداری از حیوانات خانگی و نحوه پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قابل انتقال بین حیوان و انسان، فقط دامپزشک صلاحیت اظهارنظر دارد و توصیه‌ها و تجارب شخصی افرادی که صاحب حیوانات خانگی هستند، نمی‌تواند کارایی لازم را در نگهداری از این حیوانات داشته باشد.

او گفت: با مراجعه منظم و حداقل چهار ماه یکبار به مراکز دامپزشکی و انجام مراقبت‌های پیشگیرانه، هم سلامت حیوان را تضمین کنید و هم‌خطر‌های ناشی از بیماری‌های قابل انتقال به انسان را تا حد قابل ملاحظه‌ای کاهش دهید.

 
نظر شما
ادامه