کد خبر: ۵۹۹۳۴

سال‌هاست موضوع تصادف با شترهای سرگردان به دغدغه اصلی مسئولان شهری و راننده‌های جاده‌های جنوب تبدیل‌شده است و لذا بسیاری از رانندگان معتقد در راستای ارتقای نظم و امنیت در برخورد با شتران سرگردان، آن‌چنان‌که بایدوشاید اقدامی صورت نگرفته است و همچنان شاهد مرگ‌ومیر مردم در برخورد با این حیوان هستیم.

به گزارش حکیم مهر به نقل از قدس آنلاین، اگرچه در طول سال‌های گذشته تلاش‌هایی برای سروسامان دادن به این موضوع مانند پلاک گذاری، استفاده از تن‌پوش‌های دارای شبرنگ برای شترها و یا اتمام‌حجت با صاحبان گله شده است اما ظاهراً کارساز نبوده و هنوز شاهد تصادفات بی‌شماری در جاده‌های این استان و جان باختن بسیاری از هم‌وطنان هستیم.

این موضوع چنان ذهن مسئولان و مردم را به خود مشغول کرده است که سال گذشته بخشنامه‌ای با عنوان اینکه  توقیف شترهای سرگردان و بدون پلاک گذاری به‌مثابه کالای قاچاق بوده و باید جمع‌آوری شود به شهرداران شهرستان‌های شرقی استان ابلاغ شد.

 

بر اساس این بخشنامه مقرر شد تا چنانچه شتری در سطح جاده‌ها و محله‌های شهر رؤیت شود سریعاً شتر توقیف و ذبح شود  و جالب اینجاست که بسیاری از اعضای شوراهای شهر نیز از این بخشنامه حمایت کردند اما ظاهراً این بخشنامه‌های تحکم‌آمیز هم کارساز نبوده است.

چه باید کرد؟

در همین رابطه «سرهنگ اسماعیل تنها» جانشین پلیس‌راه هرمزگان در پاسخ به این سواد اظهار می‌کند: رانندگان‌ هنگام رانندگی درجاده‌های شرق استان میناب، جاسک، سیریک و غرب استان خمیر و بندرلنگه به علت وجود احشام‌ و شتر می‌بایست همواره در طول مسیر دقت و توجه لازم را داشته و آمادگی برای توقف و جلوگیری از برخورد و تصادف را داشته باشند.

وی بیان می‌کند: تصادف با احشام‌ درجاده‌ های استان هرمزگان دو درصد از تصادفات جاده‌ای را در استان هرمزگان تشکیل می‌دهد و در چهار سال اخیر باعث کشته و مجروح شدن ۱۲۰ نفر شده است.

جانشین پلیس‌راه هرمزگان عنوان می‌کند: ۷۲ درصد تصادفات با احشام در شب اتفاق می‌افتد و بیشترین تصادفات در جاده‌های شرق استان و حدفاصل دانشگاه هرمزگان تا دوراهی چغازردی - میناب رخ‌داده است.

وی بیشترین علل وقوع تصادف عدم توجه به جلو از سوی رانندگان و رها کردن احشام‌ و شتر و قصور و سهل‌انگاری در نگهداری شتر و احشام گاو، بز و گوسفند یا قصور سازمان‌های مسئول توسط افسران کارشناس تصادفات پلیس‌راه تشخیص داده‌شده است.

 

وی بیان می‌کند: رنگ شتر قابلیت دید بالا را ندارد و رانندگان و کاربران جاده‌ای معمولاً دیر متوجه حضور شتر در سطح راه می‌شوند. در شب از نوربالا استفاده کنیم و در صورت مشاهده شتر ضمن توقف بافاصله با استفاده از فلاشر یا جفت راهنما سایر رانندگان را از حضور شتر در جاده مطلع کنیم.

ضرورت انجام اقدامات فرهنگی

جانشین پلیس‌راه هرمزگان بابیان اینکه اقدامات خوبی در راستای کاهش تصادفات با احشام انجام‌شده ولی با توجه به اهمیت و حساسیت موضوع لازم است همه ما در هر نقش و مسئولیت شخصی و اجتماعی چه مالک احشام باشیم می‌افزاید: باید در نگهداری احشام و رها نکردن شتر بدون ساربان و بخصوص به‌محض غروب آفتاب، آموزش توسط رسانه‌ها، سایت و خبرگزاری‌ها و مدیران کانال و صفحات در شبکه مجازی که اکنون در همه روستاها و شهرها نیز فراگیر شده است، به این امر مهم پرداخته و آن را موردتوجه قرار دهیم.

 
نظر شما
ادامه