کد خبر: ۵۹۹۷
گونه پرتولید تیلاپیا برای نخستین بار در آبهای غیر ساحلی بافق یزد رونمایی می شود / رونمایی دستگاه رس پاش که امکان رس پاشی در اعماق و اطراف آب شیرین کنها، توربینها و تجهیزات نفتی را می دهد / کانون هماهنگی دانش صنعت آبزی پروری زیر نظر ریاست جمهوری تشکیل شده است...

حکیم مهر - گونه پرتولید تیلاپیا که به مرغ آبزی پروری معروف است، طی هفته جهاد کشاورزی رونمایی می شود.

رییس موسسه تحقیقات شیلات ایران با اعلام این مطلب در جلسه مطبوعاتی که به مناسبت هفته جهاد کشاورزی برگزار شد، گفت: گونه پرتولید تیلاپیا برای نخستین بار در آبهای غیر ساحلی بافق یزد رونمایی می شود.

دکتر عباسعلی مطلبی افزود: موسسه تحقیقات شیلات هفت برنامه راهبردی – محصولی را در زیربخشهای کلان آبزی تهیه و تدوین کرده است که می توان به پرورش ماهیان سردابی، گرمابی، میگو، ماهیان خاویاری، آبزیان دریایی، غذای زنده از جمله آرتمیا، ماهیان استخوانی و کیلکا اشاره کرد.

وی خاطرنشان کرد: افزایش تنوع گونه های آبزیان پرورشی با هدف افزایش تولید در واحد سطح از مهمترین سیاستهای این موسسه محسوب می شود. بنابراین چاره ای به غیر از سرمایه گذاری بر روی گونه های پرتولید وجود ندارد.

مطلبی ادامه داد: توسعه کشتهای گلخانه ای آبزیان، سیستمهای مداربسته و پرورش ماهی در قفس از دیگر سیاستهایی است که این موسسه به دنبال آن است.

وی تصریح کرد: امکان تولید چند نوع واکسن از جمله لکه سفید میگو، استرپتو کوکوزیت و تولید کیتهای تشخیص بیماری از دیگر مواردی است که توسط محققان این موسسه تولید شده است.

تدوین نقشه جامع علمی کشور برای نخستین بار

این مقام مسئول با اعلام اینکه برای نخستین بار نقشه جامع علمی کشور در آذرماه سال جاری رونمایی می شود، یادآور شد: نقشه راه توسعه آبزی پروری با اولویت ماهیان خاویاری و غذای زنده تدوین می شود.

مطلبی تاکید کرد: کانون هماهنگی دانش صنعت آبزی پروری زیر نظر ریاست جمهوری تشکیل شده است تا نقشه راه را به زودی عملیاتی کند.

وی اظهار داشت: دفتر این کانون در محل موسسه تحقیقات شیلات کشور قرار دارد.

مطلبی به وجود پدیده شانه دار در دریای خزر اشاره کرد و گفت: با تدوین طرحی جامع، مبارزه با تهدیدات بیولوژیک مدنظر قرار گرفت و مقرر شد ظرف پنج سال با صرف اعتباری معادل 22 میلیارد تومان با پدیده هایی چون شانه دار و سایر عوامل مهاجم مبارزه شود.

وی از رصد ماهواره ای تغییرات بیولوژیک در خلیج فارس و دریای عمان خبر داد و افزود: رصد ماهواره ای تغییرات بیولوژیک برای نخستین بار در سال گذشته انجام شد.

رونمایی از دستگاه رس پاش برای مقابله با کشندها

رییس موسسه تحقیقات شیلات کشور از رونمایی دستگاه رس پاش که امکان رس پاشی در اعماق و اطراف آب شیرین کنها، توربینها و تجهیزات نفتی را می دهد در ایام هفته جهاد کشاورزی خبر داد و خاطرنشان کرد: دستگاه رس پاش طراحی شده این هفته به آب انداخته می شود.

مطلبی پروژه تولید تیلاپیا را از دیگر پروژه هایی برشمرد که در ایام هفته جهاد کشاورزی رونمایی می شود و ادامه داد: سه گونه از این نوع ماهی که دارای عملکرد تولید بالایی نیز هست، معرفی می شود.

وی مرکز تحقیقات ژنتیک و اصلاح نژاد یاسوج، تولید لکه های تک جنس ماهی قزل آلا، ایستگاه نرم تنان در بندر لنگه و بهره برداری از آزمایشگاه تخصصی آبزیان را از دیگر پروژه های قابل افتتاح برشمرد و تصریح کرد: تجهیز بانک ژن ماهیان استخوانی و کیلکا امسال عملیاتی می شود.

مطلبی یادآور شد: در ایام دهه فجر امسال نیز از گونه های زنده و بانک ژن ماهیان خاویاری رونمایی می شود.

تحقق تولید یک میلیون و 300 هزار تنی آبزیان تا پایان برنامه پنجم توسعه

این مقام مسئول تاکید کرد: مطابق برنامه پنجم توسعه، باید میزان تولید آبزیان به حدود یک میلیون و 300 هزار تن برسد که 700 هزار تن آن از طریق آبزی پروری و مابقی از طریق منابع دریایی انجام می شود.

وی اظهار داشت: سرانه مصرف آبزیان نیز از 5/7 به 13 کیلوگرم خواهد رسید.

مطلبی همچنین گفت: پروتئین خالص آبزیان نیز در برنامه پنجم توسعه افزایش خواهد داشت.

وی درباره سهمیه خاویار در سال 2011 میلادی نیز افزود: اگر هریک از کشورهای حوزه دریای خزر نسبت به آنچه تصویب می شود، مقید باشند، ایران نیز می پذیرد که در خصوص محدودیت صید اقدام کند.

مطلبی فانوس ماهیان را از آرزوهای 40 ساله شیلات برشمرد و خاطرنشان کرد: تکنولوژی صید اینگونه از ماهیان محقق شد و در این راستا ظرفیت ناوگان صید کشور در حال حاضر 50 هزار تن برآورد شده است که پتانسیل لازم برای برداشت 150 تا 300 تنی وجود دارد.

انعقاد تفاهمنامه سه جانبه برای استفاده از آب چاههای کشاورزی

رییس موسسه تحقیقات شیلات ایران درباره بهره برداری از چاههای آب کشاورزی ادامه داد: بر اساس تفاهمنامه سه جانبه با این موسسه و سازمان شیلات کشور و همچنین معاونت آب و خاک مقرر شد که ماهیان سردابی در چاههای آب کشاورزی پرورش داده شود.

وی به افزایش تولید آبزیان اشاره کرد و یادآور شد: گونه کفال خاکستری از ماهیان سخت جانی محسوب می شود که به راحتی شرایط نامساعد را تحمل می کند و این گونه هفته آینده به صنعت آبزی پروری برای تولید انبوه معرفی می شود.

 

نظر شما
ادامه